تغذيه سالم سبك زندگي سلامت شستشو، نظافت و لكه گيري

آيا شستشوي سبزيجات با نمك كافي است؟

کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که سبزیجات یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی است، گفت: مصرف نمک طعام به هیچ وجه در ضدعفونی کردن سبزیجات مؤثر نیست...
تقویم فارسی اندروید

کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که سبزیجات یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی است، گفت: مصرف نمک طعام به هیچ وجه در ضدعفونی کردن سبزیجات مؤثر نیست.

سبزيجات

علی اکبر کمالی اردکانی خاطرنشان کرد: سبزیجات یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی است چراکه این محصول در مزرعه ممکن است با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب‌ها آغشته شود و به سادگی می‌تواند انگل پذیر باشد بنابراین برای جلوگیری از آثار نامطلوب آن باید از مناسب ترین روش برای شستشوی سبزیجات استفاده کرد.

وی بیان کرد: در مرحله اول سبزیجات باید پاک سازی شوند، به عبارتی ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک کنید و شست و شو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود و در مرحله بعد انگل زدایی انجام شود به طوری که سبزیجات را در یک ظرف متناسب با میزان سبزی، ریخته و به ازای هر لیتر، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف شویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده و قدری به هم بزنید تا تمام سبزی در داخل کف آب قرار گیرد.

این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: مدت پنج دقیقه سبزی را در کف آب نگه دارید، سپس سبزی را از روی کف آب جمع آوری کرده و کف آب را تخلیه کنید. ظرف و سبزی را دوباره با آب سالم شست‌وشو دهید تا تمام انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرف شویی از آنها جدا شود.

وی افزود: در مرحله بعد باید سبزیجات ضدعفونی شوند که برای ضدعفونی و از بین بردن میکروب‌ها، به ازای هر ظرف پنج لیتری، یک گرم یا نصف قاشق چای خوری پرکلرین ۷۰ درصد، به طور کامل حل کنید تا محلول ضد عفونی کننده به دست آید، سپس سبزی انگل زدایی شده را برای مدت پنج دقیقه در این محلول ضدعفونی
کننده قرار دهید تا میکروب‌های آن از بین بروند.

کمالی اردکانی اضافه کرد: اگر پرکلرین در دسترس نباشد می‌توانید از هر ماده ضدعفونی کننده مجاز دیگری که در داروخانه‌ها وجود دارد، طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنید.

کمالی اردکانی افزود: مرحله پایانی، مرحله شست و شوی سبزیجات است، در این مرحله سبزی ضدعفونی شده را به طور مجدد با آب سالم بشویید تا باقی مانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف کنید.

این کارشناس صنایع غذایی خاطرنشان کرد: برای نگهداری این گونه سبزیجات باید آب سطح سبزیجات به طور کامل گرفته شود زیرا احتمال رشد میکروب‌ها بعد از شستن سبزیجات در سطح آب، بسیار است.

گردآوري: گروه 7 گنج

منبع: ايسنا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی