بیماری ها سلامت

آنچه ناخن ها درباره سلامتی شما می گویند

تقویم فارسی اندروید

آیا می دانید ناخن ها در هر فرد می توانند سرنخ هایی از سلامتی کلی افراد را نشان دهند؟ کمی رنگ سفید، رنگ قرمز یا کمی برآمدگی و موج دار شدن ناخن ها ممکن است نشانه بیماری در بدن باشد. مشکلات کبد، ریه و قلب می تواند در ناخن های شما ظاهر شود. خواندن را ادامه دهید تا بدانید که ناخن های شما چه مشکل یا بیماری را در شما آشکار می کند.

ناخن ها

 

ناخن های رنگ پریده

ناخن های بسیار کم رنگ گاهی می توانند نشانه بیماری جدی باشند مانند:

  • کم خونی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کبد
  • سوء تغذیه

ناخن

ناخن های سفید

اگر ناخن ها اکثراً سفید و دارای لبه های تیره تر هستند، این می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر مشاهده می کنید که انگشتان دست نیز زرد شده است که این یکی دیگر از نشانه های مشکل کبدی است.

ناخن های زرد

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین دلایل ناخن های زرد، عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت ممکن است ناخن ها دچار عقب نشینی شوند و ناخن ها ضخیم و فرورفته شوند. در موارد نادر، ناخن های زرد می توانند وضعیت جدی تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریه، دیابت یا پسوریازیس را نشان دهند.

کبودی ناخن

ناخن های کبود

ناخن هایی با رنگ مایل به آبی می توانند بدین معنی باشند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند یک مشکل ریه ای مانند آمفیزم را نشان دهد. برخی از مشکلات قلبی می تواند با ناخن های کبود همراه باشد.

ناخن ها

ناخن های موج دار

اگر سطح ناخن موج دار یا سوراخ شود، این ممکن است نشانه اولیه پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن هم در این مورد متداول است. پوست زیر ناخن می تواند قهوه ای مایل به قرمز به نظر برسد.

شکستگی ناخن

ناخن های شکسته یا شکاف خورده

ناخن های خشک و شکننده که اغلب ترک خورده و شکافته می شوند با بیماری تیروئید ارتباط دارند. ترک خوردگی یا شکافته شدن همراه با رنگ زرد بیشتر به دلیل عفونت قارچی است.

پف کردن ناخن

ناخن پفی تاشو

اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف دار به نظر می رسد، این امر به عنوان التهاب چین خوردگی ناخن شناخته می شود. این ممکن است نتیجه لوپوس یا اختلال بافت همبند دیگری باشد. عفونت همچنین می تواند باعث قرمزی و التهاب چین های ناخن شود.

سیاهی ناخن
سیاهی ناخن

خطوط تیره در زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت بررسی شود. بعضی اوقات در اثر ملانوم، خطرناکترین نوع سرطان پوست ایجاد می شوند.

جویدن ناخن

ناخن های خورده شده و ساییده شده

گاز زدن به ناخن های تان ممکن است چیزی غیر از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد این نشانه اضطراب مداوم است که می تواند از مزایای درمان باشد. گاز زدن یا جویدن ناخن نیز به اختلال وسواس-اجباری مرتبط بوده است. اگر نمی توانید متوقفش کنید، ارزش دارد که با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن ها

ناخن ها فقط بخشی از یک پازل هستند

اگرچه تغییرات ناخن با بسیاری از شرایط همراه است اما این تغییرات به ندرت اولین نشانه هستند. و بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی ضرر هستند به طور مثال همه افراد ناخن سفید مبتلا به هپاتیت نیستند. اگر نگران ظاهر ناخن های خود نیستید هم به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

ناخن ها

منبع:

webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی