روانشناسي و سلامت روان سلامت

آنچه باید در مورد سلامت روان افراد ترنس بدانیم

تقویم فارسی اندروید

افراد ترنس یا تراجنسیتی ها اغلب با انگ، ستم و تبعیض مواجه می شوند که همگی می توانند به پیامدهای نامطلوب سلامت روان کمک کنند.

اصطلاح تراجنسیتی به شخصی با هویت یا ظاهر جنسیتی اشاره دارد که با انتظارات فرهنگی یا مرسوم بر اساس جنسیتی که پزشک در بدو تولد به آنها اختصاص می دهد، متفاوت است. این یک اصطلاح است که می تواند افرادی را توصیف کند که به عنوان غیر باینری، جندر فلوید و جندر کوییر شناخته می شوند. همچنین می‌ تواند شامل افرادی باشد که بدون جنسیت، چند جنسیتی یا با دیگر هویت های جنسی هستند.

افرادی که به عنوان تراجنسیتی شناخته می شوند، به دلیل انگ و تبعیض، نسبت به افراد در جمعیت عمومی، دارای میزان بیشتری از عوارض سلامت روان هستند. علاوه بر شیوع بیشتر مسائل مربوط به سلامت روان، افراد تراجنسیتی معمولاً موانعی را برای مراقبت های بهداشتی مانند امتناع از مراقبت، خشونت و کمبود دانش ارائه دهنده تجربه می کنند.

این نشان می‌ دهد که این تجربیات و خود تراجنسیتی بودن، ممکن است مشکلات سلامت روان را به دنبال داشته باشد و به آن کمک کند.

این مقاله شرایط سلامت روان رایج در جامعه ترنس را مورد بحث قرار می دهد.

افراد ترنس

آمار سلامت روان در بین افراد ترنسجندر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیان می‌ کند که افراد تراجنسیتی و سایر اقلیت‌ های جنسیتی، تقریباً 0.3 تا 0.5٪ (25 میلیون) از جمعیت جهان را تشکیل می‌ دهند. سازمان جهانی بهداشت می افزاید که افراد تراجنسیتی اغلب سطوح بالایی از مشکلات سلامت روان را تجربه می کنند.

آنها خاطرنشان می کنند که جنسیت زدگی، تبعیض، خشونت و موانع مراقبت های بهداشتی همگی می توانند به افزایش احتمال نگرانی های مربوط به سلامت روان کمک کنند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که افراد تراجنسیتی تقریباً چهار برابر بیشتر از افراد جنسیت زده در معرض ابتلا به یک بیماری روانی هستند.

نظرسنجی ترنسجندرها در ایالات متحده نشان می دهد که بسیاری از پاسخ دهندگان اغلب بدرفتاری و تبعیض را تجربه می کنند. از میان پاسخ دهندگان، 39٪ ناراحتی روانی جدی را گزارش می کنند.

علاوه بر این، 40 درصد از پاسخ‌ دهندگان خاطرنشان کردند که در طول زندگی خود اقدام به خودکشی کرده‌ اند که تقریباً 9 برابر میزان اقدام به خودکشی در ایالات متحده است. اشاره شده است که نیمی از جوانان غیر باینری به طور جدی به خودکشی فکر کرده اند.

افسردگی و هویت ترنسجندر

افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که قبلاً باعث شادی می شد. یک مقاله در سال 2018 نشان می دهد که افراد تراجنسیتی می توانند تقریباً 4 برابر خطر ابتلا به افسردگی را داشته باشند. این با یک مقاله با منبع معتبر در سال 2015 مطابقت دارد که نشان می دهد جوانان تراجنسیتی دو تا سه برابر خطر پیامدهای سلامت روانی مانند افسردگی را افزایش می دهند.

جوانان تراجنسیتی با نابرابری‌ های سلامت بیشتری روبرو هستند، زیرا در مقایسه با دیگر موارد جتمعه ال جی بی تی، دو برابر بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کنند، به طور جدی به خودکشی فکر می‌ کنند و اقدام به خودکشی می‌ کنند.

یک نظرسنجی ملی در سال 2019 اضافه می کند که بیش از 2 نفر از هر 3 جوان تراجنسیتی و غیر دودویی علائم اختلال افسردگی اساسی را گزارش می کنند.

همچنین نشان می دهد که بیش از نیمی از جوانان تراجنسیتی و غیر باینری به طور جدی به خودکشی فکر کرده اند. از میان پاسخ دهندگان، 29 درصد اقدام به خودکشی کرده بودند. یک مقاله معتبر در سال 2021 اشاره می کند که عواملی مانند موانع مراقبت، قربانی شدن و جنسیت زدگی موثرند.

اضطراب و هویت ترنسجندر

اختلالات اضطرابی به گروهی از شرایط سلامت روانی اطلاق می شود که باعث ایجاد احساسات مداوم یا تکرار شونده عصبی و نگرانی می شود. یک مطالعه مقایسه ای در سال 2016 نشان می دهد که افراد تراجنسیتی علائم اضطراب مهم تری را تجربه می کنند و خطر ابتلا به اختلال اضطراب احتمالی را تقریباً سه برابر افزایش می دهند.

عوامل استرس زا می توانند به ایجاد اضطراب کمک کنند. منبع معتبر پژوهشی نقش ناهنجاری جنسیتی، ناسازگاری جنسیتی و جنسیت زدگی درونی شده را در کمک به اضطراب برجسته می‌ کند.

استرس و هویت ترنسجندر

تراجنسیتی ها احتمالاً استرس اقلیت را تجربه می کنند. این به سطوح بالای مزمن استرسی اشاره دارد که افراد درون گروه‌ های اقلیت مورد انگ با آن مواجه هستند.

افراد تراجنسیتی ممکن است عوامل استرس‌ زای محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض تبعیض، عوامل استرس‌ زای بین فردی، مانند انتظار تبعیض و عوامل استرس‌ زای شخصی که ممکن است منعکس‌ کننده جنسیت زدگی درونی باشد را تجربه کنند.

تحقیقات اشاره می کند که انتظار طرد شدن یک امر مکرر است و استرس قابل توجه برای افراد ترنس می باشد. یافته‌ ها نشان می‌ دهد که قرار گرفتن در معرض چندین استرس اجتماعی به مشکلات سلامت روان کمک می‌ کند.

سوء مصرف مواد و هویت تراجنسیتی

سوء مصرف مواد شامل استفاده از مواد مخدر غیرقانونی و استفاده نامناسب از مواد قانونی مانند الکل است. یک تحقیق در سال 2021 نشان می دهد که تشخیص اختلال مصرف مواد در بین بزرگسالان ترنس به طور قابل توجهی بیشتر از همسالان سیسجندر آنها است.

عوامل خطرساز اختلالات مصرف مواد برای افراد ترنس به طور قابل توجهی بیشتر است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان می دهد که جنسیت زدگی، تبعیض، خشونت، بیکاری، کار جنسی و ناهنجاری جنسیتی احتمالاً در شیوع بالاتر آن نقش دارند. افراد ترنس ممکن است به مواد خاصی به عنوان روشی برای مقابله با استرس های شدید زندگی روزمره روی بیاورند.

عزت نفس پایین و هویت ترنسجندر

عزت نفس معمولاً به این اشاره دارد که یک فرد چقدر خود را مثبت می بیند. این می تواند تصویر، دستاوردها و موفقیت آنها را منعکس کند. مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۸ نشان می‌ دهد که علاوه بر اضطراب و افسردگی، جوانان تراجنسیتی در معرض خطر افزایش اعتماد به نفس پایین هستند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که افراد ترنس ممکن است به دلیل تجربه ناهنجاری جنسیتی و ناهماهنگی با جامعه، عزت نفس پایینی را تجربه کنند. یک مطالعه در سال 2020 اضافه می کند که افراد ترنس که با ظاهر و هویت جنسی خود راحت هستند، عزت نفس بیشتری دارند.

این امر بر اهمیت حمایت از دیگران برای احساس راحتی با ظاهر خود و پذیرش هویت جنسی آنها برای بهبود سلامت روان تأکید می کند.

اختلالات خوردن و هویت ترنسجندر

اختلالات خوردن به طیف وسیعی از شرایطی اطلاق می شود که شامل غذا خوردن غیر طبیعی یا مختل شده می شود. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد که دگرباشان جنسی، بروز اختلالات خوردن بیشتری را تجربه می کنند. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌ دهد که اختلالات خوردن در بین افراد ترنس‌ جندر شایع‌ تر است.

مطالعه‌ ای در سال 2016 تاکید می‌ کند که رفتارهای غذایی نامنظم در بین جوانان ترنس‌ جندر شایع است. مطالعه دیگری در سال 2016 نشان می‌ دهد که جوانان تراجنسیتی بیشتر از همسالان خود درگیر رفتارهای کنترل وزن ناایمن هستند.

علاوه بر انگ و تبعیضی که افراد ترنس تجربه می کنند، نارضایتی از بدن نیز ممکن است به اختلال خوردن کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان می‌ دهد که بسیاری از افراد ترنس ممکن است در رفتارهای غذایی نامنظم برای اهداف تأیید جنسی شرکت کنند.

موانع و مشکلاتی که افراد ترنس هنگام تلاش برای دسترسی به مراقبت‌ های بهداشتی تأیید کننده تجربه می‌ کنند، ممکن است به این امر اضافه کند.

چگونه می توان پشتیبانی پیدا کرد

در حالی که عوارض سلامت روان در بین افراد تراجنسیتی شایع تر است، پشتیبانی در دسترس است. این افراد ممکن است بخواهند موارد زیر را در نظر بگیرند:

درمان: ممکن است افراد بخواهند از درمانگری که از افراد ترنس و ناسازگار با جنسیت عمومی حمایت می کند کمک بگیرند.

مراقبت های بهداشتی: به طور مشابه، افراد ممکن است فقط بخواهند با پزشکانی کار کنند که از هویت ترنس حمایت و تأیید می کنند.

گروه‌های حمایتی: پیوستن به گروه‌ های محلی حمایت از تراجنسیتی‌ ها ممکن است به آنها این امکان را بدهد که احساس خوش‌آمدگویی کنند و بخشی از یک جامعه باشند.

جامعه: برقراری ارتباط با سایر افراد ترنس یا ناسازگار با جنسیت عمومی می تواند به از بین بردن کلیشه ها و انگ ها کمک کند.

کنش گرایی: مشارکت و صحبت با افراد ترنس می تواند باعث تحریک فعالیت شود و ممکن است به اعتماد به نفس و احساس هویت آنها کمک کند.

هویت: افراد می توانند انتخاب کنند که چه زمانی و برای چه کسی هویت ترنس خود را افشا کنند. هیچ شخصی موظف نیست که هویت خود را به دیگری بگوید.

پیشگیری از خودکشی

افراد تراجنسیتی می توانند از خطوط تلفن ملی برای دسترسی به کمک های رایگان و محرمانه از متخصصان آموزش دیده استفاده کنند. این خطوط تلفنی که 24 ساعت در روز در دسترس هستند، ممکن است برای هر کسی که در سلامت روان خود مشکل دارد یا کسانی که می‌خواهند یا نیاز دارند در مورد احساسات خود صحبت کنند، مفید باشد.

همچنین گزینه‌ های پیام‌ رسانی آنلاین و پشتیبانی متنی برای کسانی که ممکن است راحت نباشند با تلفن صحبت کنند یا احساسات خود را به صورت کلامی صحبت کنند، وجود دارد.

اگر فردی معتقد است که فردی در معرض خطر فوری خودکشی است، باید با شماره اورژانس محلی تماس بگیرد و باید تلاش کنند تا اطلاعات دقیقی را که خدمات اضطراری نیاز دارد ارائه دهند.

اگر فردی را می شناسید که در معرض خطر فوری آسیب رساندن به خود، خودکشی یا آسیب رساندن به شخص دیگری است:

سوال سخت را بپرسید: “آیا به خودکشی فکر می کنید؟”

بدون قضاوت به حرف فرد گوش دهید.

با اورژانس یا شماره اضطراری محلی تماس بگیرید و  تا رسیدن کمک حرفه ای در کنار فرد بمانید.

سعی کنید هر گونه سلاح، دارو یا سایر اشیاء بالقوه مضر را بردارید.

خلاصه

افراد تراجنسیتی بیشتر از سایر افراد تمایل به ابتلا به بیماری های روانی دارند. آنها همچنین بیشتر به فکر و اقدام به خودکشی هستند. عوامل زیادی مانند انگ، تبعیض و ظلم در ایجاد این پیامدهای نامطلوب سلامت روان نقش دارند. این عوامل همچنین می توانند موانعی برای گزینه های مراقبت های بهداشتی ایجاد کنند.

با این حال، گزینه های پشتیبانی در دسترس هستند. افراد ممکن است بتوانند از چندین سازمان حمایت دریافت کنند. علاوه بر این، افراد ترنس باید تلاش کنند تا درمانگران و پزشکانی را بیابند که از هویت ترنس حمایت و آنها را تأیید می کنند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی