خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

آشنایی با همه خواص مریم گلی

تقویم فارسی اندروید

مریم گلی دارای عطر و طعم قوی است به همین دلیل است که معمولا در مقادیر کم استفاده می شود و خواص مریم گلی بسیار بی شمار است. به عنوان یک عامل تمیز کننده طبیعی، آفت کش و شیوه های آیینی در سوزاندن سنتی معشوق استفاده می شود. این گیاه به صورت تازه، خشک و یا به صورت روغن موجود است و مزایای سلامتی زیادی دارد.

خواص مریم گلی

خواص مریم گلی شامل توانایی آن در بهبود عملكرد مغز، كاهش التهاب، جلوگیری از بیماری های مزمن، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم هضم، رفع بیماری های پوستی، تقویت استخوان، کاهش تسریع در شروع اختلالات شناختی، جلوگیری از دیابت و غیره است.

مریم گلی چیست؟

هنگامی که نوبت به تاثیر این گیاه بر سلامت انسان می رسد باور نکردنی است. مریم گلی رابطه نزدیکی با رزماری دارد و آنها اغلب “گیاهان خواهر” معرفی می شوند. مریم گلی در واقع یک بوته همیشه سبز با ساقه های چوب و گل های آبی / بنفش است که در منطقه مدیترانه یافت می شود.

استفاده سنتی از خواص مریم گلی در پزشکی کاملا مستند شده و هزاران سال قدمت دارد. در ابتدا برای درمان نیش مار، محافظت در برابر شیطان، افزایش باروری زنان و سایر موارد مورد استفاده قرار می گرفت که دیگر رعایت نمی شود و یا به آن اعتقاد ندارند.

با این حال، پژوهش های مدرن کشف کرده اند که تاثیر خواص مریم گلی بر بدن انسان قابل توجه است، به همین دلیل است که به طور گسترده به سراسر جهان صادر می شود و از ایالات متحده گرفته تا خاورمیانه کاربرد دارد. به طور معمول، به دلیل طعم فلفلی آن به غذاها برای خوش طعم شدن اضافه می کنند و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها و آماده سازی های انواع گوشت است.

خواص مریم گلی

ارزش تغذیه ای گیاه مریم گلی :

  • آب 7.96 گرم
  • انرژی 315 کیلوکالری
  • پروتئین 10.63گرم
  • کل چربی 12.75 گرم
  • کربوهیدرات 60.73 گرم
  • فیبر 40.3 گرم
  • شکر 1.71 گرم
  • کلسیم 1652 میلی گرم
  • آهن 28.12 میلی گرم
  • منیزیم 428 میلی گرم
  • فسفر 91 میلی گرم
  • پتاسیم 1070 میلی گرم
  • سدیم 11 میلی گرم
  • روی 4.7 میلی گرم
  • ویتامین سی 32.4 میلی گرم
  • تیامین 0.75 میلی گرم
  • ریبوفلاوین 0.34 میلی گرم
  • نیاسین 5.72 میلی گرم
  • ویتامین ب6 2.69 میلی گرم
  • اسیدهای چرب، کل اشباع 7.03 گرم
  • اسیدهای چرب، کل خالص 1.87 گرم

خواص مریم گلی

این گیاه ترکیبی از مصارف آشپزی با اثرات داروئی غیرقابل انکار دارد و همین باعث می شود که برای سلامتی شما بسیار ارزشمند باشد. با توجه به این، بیایید نگاهی عمیق به خواص مریم گلی داشته باشیم.

خواص مریم گلی

افزایش شناخت و ادراک

تحقیقاتی که در مجله داروسازی و درمانگاه بالینی انجام شده نشان داده است که حتی مقادیر کوچک عصاره مریم گلی، از نظر استنشاق یا مصرف، می تواند به کاهش علائم بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​و افزایش توانایی یادآوری و حافظه در افراد کمک کند. فعالیت های دیگر مغز مانند افزایش غلظت و تمرکز بر یک موضوع انتخاب شده را به دنبال دارد که به معنی آن است که برای جوانان در مدرسه یا برای افراد علاقه مند به چالش و مشاغل فکری، اضافه کردن کمی از آن به رژیم غذایی ممکن است موثر باشد زیرا تقویت کننده مغز محسوب می شود.

خواص مریم گلی در درمان التهاب

مطالعه ای با عنوان “فعالیت موضعی ضد التهابی برگ مریم گلی ادعا می کند که این گیاه توانایی درمان بسیاری از بیماری هایی که از التهاب ناشی می شود را دارد.

جویدن برگ های مریم گلی همیشه دلپذیر ترین راه نیست زیرا عطر و طعم می تواند بسیار شدید باشد اما این مؤثرترین راه برای دریافت ترکیبات ارگانیک در سیستم شما است اما اگر از مسائل التهابی، به ویژه در دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش رنج می برید، می توانید این التهاب را با دم کردن این گیاه برطرف کنید.

ویژگی های ضد التهابی مریم گلی به مسائل بهداشتی نظیر آرتروز و نقرس و همچنین التهاب کلی سیستم قلبی عروقی که می توانند منجر به بیماری های قلبی و فشار خون بالا شوند می انجامد. فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در آن مسئول این اثرات مفید هستند.

خواص آنتی اکسیدانی

شرایط مزمن و بیماری های دژنراتیو می تواند دلیل بعضی از نگرانی های بهداشتی و خطرناکی که در زندگی شما به وجود می آیند باشد. بسیاری از این ها ناشی از رادیکال های آزاد، مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و باعث آپوپتوز یا جهش می شوند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

برخی از خواص ضد میکروبی که در مریم گلی وجود دارد و در عین حال معمولا در مقادیر کم مصرف می شود، می تواند کاربرد موضعی داشته باشد و از آن برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی و ویروسی که به بدن شما حمله می کنند استفاده کنید. ما اغلب به وارد شدن بیماری از طریق بینی یا دهان فکر می کنیم اما پوست نیز می تواند به خطر افتاده و به عنوان دروازه ای برای عوامل خارجی باشد. روش موضعی می تواند یک راه دفاعی در برابر این نوع از بروز بیماری باشد.

سلامت استخوان را بهبود می بخشد

یکی از مزایای نادیده گرفته شده از خواص مریم گلی در واقع سطح بالای ویتامین K، ویتامین ضروری برای بدن است که در بسیاری از غذاها وجود ندارد. ویتامین K یک عنصر حیاتی در توسعه تراکم استخوان و اطمینان از صحت استخوان های ما است. اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می برید یا یک سبک زندگی فقیر از مواد مغذی دارید، سلامت استخوان شما کم است. اضافه کردن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی شما می تواند میزان ویتامین K  را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، به عنوان یک خوراک 27 درصد از نیاز روزانه تان را تامین می کند.

خواص مریم گلی برای مراقبت از پوست

استفاده موضعی از برگ مریم گلی می تواند اثربخشی آن در برابر شرایط پوستی خاص، از جمله اگزما، پسوریازیس و آکنه را تشدید کند. این مشکلات ناخوشایند را می توان به سرعت یا به تدریج کاهش داد اگر شما به طور منظم  عصاره آن را به مناطق التهابی و یا آسیب دیده اعمال کنید.

دیابت را مدیریت می کند

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده است، مریم گلی یکی از بهترین گیاهان است که به کنترل دیابت کمک می کند. حاوی عصاره ها و مواد شیمیایی خاص است که برخی از آنها در داروهایی که معمولا برای کنترل دیابت تجویز می شود، به طور مصنوعی یافت می شود. به نظر می رسد تنظیم و مهار انتشار گلوکز ذخیره شده در کبد، جلوگیری از نوسانات عمده قند خون که می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند را کنترل کند یا حداقل موجب پیشگیری از این بیماری شود.

کمک در هضم

اسید رزمارینیک موجود در مریم گلی، به عنوان عامل ضد التهابی برای معده عمل می کند. این ماده مانع از اسپاسم معده می شود و می تواند به طور قابل توجهی کاهش اسهال و گاستریت برای بیماران مبتلا به شرایط ناراحت کننده و شرم آور داشته باشد. اضافه کردن آن به وعده های غذایی می تواند تمام پروسه های گوارش تان را در مسیر تنظیم کرده و کاهش التهاب در سراسر روده را به دنبال داشته باشد.

آشنایی با خواص مریم گلی در تعادل کلسترول

یک مطالعه آزمایشی که در مجله بین المللی علوم مولد منتشر شد، مزایای چای مریم گلی را روی 6 داوطلب زن 40 تا 55 ساله بررسی کرد. به طور خاص، محققان به تنظیم قند خون و کلسترول رسیدند. آنها دریافتند که پس از چهار هفته مصرف چای این گیاه، اثرات واقعی بر تنظیم قند وجود ندارد اما “بهبودی در پروفایل لیپید با سطح کلسترول LDL پایین تر و همچنین افزایش سطح کلسترول HDL پلاسما در طول دو هفته پس از درمان را به دنبال دارد.

مبارزه با چاقی

افزایش وزن و چاقی ناشی از عوارض بهداشتی از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون بالا است. محققان در حال توسعه جایگزین های طبیعی برای روش های کنترل از دست دادن وزن، اثرات عصاره حاصل از برگ های مریم معمولی را بررسی کردند. آزمایشات مبتنی بر حیوانات نشان می دهد که این عصاره جذب چربی در پانکراس را مهار می کند و منجر به کاهش وزن کلی موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند می شود. این یافته ها می تواند راه درمان طبیعی برای چاقی باشد.

علائم یائسگی را درمان می کند

علائم یائسگی عبارتند از گرگرفتگی، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، عرق شبانه و گاه به گاه ضربان قلب. این علائم ناشی از عدم تعادل هورمونی، یعنی کاهش میزان استروژن است. در سال 2011، محققان سوئیس اعتقاد داشتند که چای مریم گلی می تواند برای علائم یائسگی مفید باشد. در این مطالعه، 71 بیمار با دوز روزانه قرص این گیاه به مدت دو ماه تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که مریم گلی درمان مناسب برای علائم یائسگی است که به بیماران و مراقبین گزینه های درمانی طبیعی ارائه می دهند.

خواص مریم گلی

فعالیت ضد اسهال

مطالعه ای انجام شده توسط محققان در هند به دنبال درک ارتباط بین خواص مریم گلی و اثرات ضد اسهال انجام شد. داده های تحقیق نشان می دهد که عصاره برگ مریم گلی مهار حرکتی روده را محدود می کند و فعالیت اسپاسمودی روده را مختل می کند. این مطالعه حمایت از مصرف داروی مریم گلی را برای درمان اسهال و همچنین کولیک شکمی ارائه داد.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری است که در طول زمان بدتر می شود و بر حافظه و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از خواص مریم گلی به عنوان یک درمان، بهبودی کمی در عملکرد مغز را به مدت 4 ماه در مقایسه با گروه های دیگر با بیماری متوسط ​​آلزایمر نشان داد. خواص مریم گلی ممکن است باعث تحریک در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر شود.

آشنایی با خواص مریم گلی برای پیشگیری از سرطان

ادعای مطبوعاتی متخصصین جایگزین این است که خواص مریم گلی می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. این نشان می دهد که هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و تنها به آزمایشات متکی است.

در این زمینه دانشمندان توانسته اند ثابت کنند که برخی از خواص مریم گلی می توانند رشد سلول های سرطانی را در لوله های آزمایش، از جمله سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، لوسمی میلوئید، سرطان پروستات، سرطان کبد و کارسینوم ریه کوچک سلولی کاهش دهد.

در حالی که نتایج لوله آزمایش به ندرت در مورد انسان هم صدق می کند، بررسی های سال 2013 نشان می دهد که خوراندن اسید رزمارینیک روزانه به موش ها منجر به پیشگیری از سرطان پوست و همچنین سرطان پستان شد.

در حالی که هیچ کدام از این ها نباید نشان دهند که خوردن یا نوشیدن مریم گلی می تواند از سرطان جلوگیری کند، تحقیقات فعلی ممکن است به پیشرفت داروهای موثر ضد سرطان در آینده کمک کند.

مصارف دیگر مریم گلی

مریم گلی در باغچه: این گیاه به رشد گیاهان باغچه و حیاط خلوت شما بسیار کمک می کند. خود مریم گلی برای رشد نیاز به نور کامل خورشید و خاک خوب دارد. اگر شما کارهای باغبانی انجام دهید، گیاه مریم گلی را در کنار کلم بروکلی، گل کلم یا کلم برگ بزنید.

مریم گلی برای کنترل آفات باغ: برگ های مریم گلی معمولا برای دفع برخی از آفات باغبانی مانند هویج و کلم موثر است. این بازدارنده طبیعی نیاز به حشره کش های بالقوه سمی را کاهش می دهد.

برای جذب گرده افشان ها: گرده افشان هایی مانند زنبورها، پرندگان و پروانه ها نمی توانند در مقابل گیاه مریم گلی مقاومت کنند. این گیاهان سالم می توانند در حصول اطمینان از اینکه گیاهان و سبزیجات دیگر شما گرده افشانی می شوند، به حمایت از جمعیت گرده افشان کمک کنند.

سوزاندن مریم گلی: بسیاری از جوامع بومی آمریکایی بسته های خرد شده ای از این گیاه را به عنوان بخشی از مراسم تشریفاتی خود می سوزانند. اعتقاد بر این است که گسترش مریم گلی در منطقه منجر به برداشتن انرژی منفی و بهبود زخم می شود. اغلب بسته های خشک شده، که به عنوان چوب های براق شناخته می شوند، شامل مریم گلی سفید است که از انواع دیگر مریم گلی جدا می شود، اگرچه می توان از مریم گلی معمولی خشک نیز استفاده کرد. در بعضی از باورها، سوزاندن این گیاه مانع ایجاد روحیه منفی در ورود به اتاقی است که در آن مراسم انجام می شود.

پاک کننده خانگی طبیعی: مریم گلی می تواند به عنوان پاک کننده استفاده شود. مخلوطی از مریم گلی، سرکه، الکل و یک قطره مایع ظرفشوئی، همه چیز را برای ایجاد تمیز کننده همه جانبه برای خانه تان فراهم می کند و یکی از روش های امن برای تمیز کردن خانه است.

اسانس مریم گلی برای پوست شما: حضور کمپور و کمپل در روغن اسانس مریم گلی می تواند به مبارزه با عفونت های قارچی پوست مانند درماتیت و قارچ در کفش های ورزشی کمک کند.

خواص مریم گلی

اثرات جانبی احتمالی گیاه مریم گلی

هنگامی که برای اهداف آشپزی مصرف می شود، مریم گلی برای بزرگسالان و کودکان کاملا امن است. در مقابل، هنگامی که برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، عصاره مریم گلی یا برگ آن می تواند مضر باشد اگر در مدت زمان طولانی استفاده شود. این به این دلیل است که مریم گلی حاوی توئون، یک نوروکسین است که مسئول اثرات تغییر دهنده ذهن در نوشابه های الکلی است.

اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند عوارض جانبی بالقوه ای مانند بیقراری، استفراغ، سرگیجه، ضربان قلب سریع، لرزش، تشنج و آسیب به کلیه ایجاد کند.

اسانس مریم گلی مخصوصا سمی است و عوارض جانبی را به میزان 12 قطره ایجاد می کند. به این ترتیب، اسانس آن هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شود. حتی زمانی که به صورت موضعی استفاده می شود، اگر روغن رقیق نشود، می تواند باعث ایجاد خارش یا سوزش شود.

مریم گلی همچنین می تواند با داروهای ضد انعقادی در مواردی که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد تداخل ایجاد کند، از جمله فنوباربیتال، میوزین (پرییدون)، دپاکوت (والپروئیک اسید)، نورونتیین (گاباپنتین)، تگرتول (کاربامازپین) و دیالانتین (فنوتیوین) و غیره…

مصرف بیش از حد مریم گلی در افراد مبتلا به دیابت همچنین می تواند باعث کاهش شدید قند خون و منجر به هیپوگلیسمی شود. در صورت استفاده از کپسول ها یا عصاره ها، مصرف بیش از مقدار توصیه شده در برچسب محصول را هرگز مصرف نکنید. داروهای مریم گلی باید با احتیاط در افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه مورد استفاده قرار گیرد.

در مورد هر نوع داروئی که مصرف می کنید از پزشک خود مطلع شوید، از جمله داروهای گیاهی مانند مریم گلی، به طوری که کاملا از مزایا و خطرات بالقوه آن مطلع شوید. کسانی که از واکنش های آلرژیک به اعضاء این خانواده بزرگ گیاهی رنج می برند، باید با دکتر قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود مشورت کنند.

نحوه استفاده

برگ های مریم گلی خشک شده و عصاره مریم گلی در فروشگاه های معتبر موجود است. مریم گلی در قالب های مختلف می آید و می تواند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برگ های مریم گلی تازه حاوی عطر و طعم معطر هستند و بهترین استفاده را در غذاها می دارند.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مریم گلی تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • به عنوان تزئین بر روی سوپ پودر شود.
  • به عنوان یک چاشنی به غذاهای سرخ کرده اضافه شود.
  • برگ های خرد شده را با کره ترکیب کرده و مصرف کنید.
  • برگ های خرد شده را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید.
  • آن را با تخم مرغ مخلوط کرده و املت تهیه کنید.

مریم گلی خشک شده اغلب توسط آشپزها ترجیح داده می شود و برگ هایش را برای استفاده موضعی استفاده کنید.

در اینجا برخی از راه هایی که می توانید از مریم گلی خشک استفاده کنید آمده است:

  • برای مزه دار کردن گوشت.
  • به عنوان یک چاشنی برای سبزیجات بو داده.
  • همراه با پوره سیب زمینی برای یک عطر و طعم زمستانه.
  • شما همچنین می توانید محصولات مریم گلی را خریداری کنید، مانند چای مریم گلی و مکمل عصاره مریم گلی.

خواص مریم گلی

طرز تهیه چای مریم گلی

علاوه بر خواص مریم گلی که دارویی است و استفاده گسترده آن به عنوان گیاه آشپزی، مریم گلی یک عنصر محبوب در چای گیاهی است. چای مریم گلی تسکین دهنده، طعم دهنده و به طور طبیعی بدون کافئین است.

برای تهیه این چای، یک فنجان آب جوش را بر روی یک قاشق غذاخوری از برگ های مریم گلی ریخته و اجازه دهید دم بکشد. برگ ها را قبل از نوشیدن دور بریزید.

در اینجا دستور العمل چای را خواهیم گفت که با شکر و لیمو طعم دار می شود و می تواند گرم یا سرد سرو شود.

مناسب برای 3 تا 4 نفر

مواد لازم:

  • 4 فنجان آب
  • ½ اونس برگ مریم گلی تازه (حدود 45 برگ)
  • 2 قاشق غذاخوری شکر
  • 1.5 قاشق چای خوری پوست لیمو
  • 3 قاشق غذاخوری آب لیمو

طرز تهیه:

آب را به دمای جوش برسانید.
حرارت را کم کنید. برگ های مریم گلی، شکر، پوست لیمو و آب لیمو را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد یا گاهی اوقات هم بزنید.
پوست لیمو و برگ های مریم گلی را دور بریزید و به صورت گرم یا سرد سرو کنید و از خواص مریم گلی لذت ببرید.

نوش جان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی