تبلیغ رپورتاژ

آشنایی با قوانین کفسازی خانه و اهمیت استفاده از تراز

تقویم فارسی اندروید
چند کاربرد تراز های لیزری در کفسازی

مهندسی عمران و مهندسین عمران وظیفه ساخت صفر تا صد یک پروژه عمرانی را دارد. تفاوتی ندارد پروژه ساخت یک کنزل مسکونی باشد یا ساخت یک برج تجاری. تمامی کارهایی که یک مهندس عمران انجام می‌دهد نیاز به ابزارهای دقیق و میلیمتری دارد تا کوچکترین ایرادی در کار ایجاد نشود. اگر خروجی کار یک مهندس عمران دچار موارد و مشکلاتی مانند عدم تراز سطوح یا در و پنجره‌ها بود، نکته مهم در این مورد ابزار او در انجام کار است. اهمیت مصالح هم به اندازه ابزار کار بالا است. در ادامه کمی بیشتر برای مهندسین و کسانی که به رشته عمران علاقه‌ دارند در مورد ساخت یک پروژه عمرانی توضیح می‌دهیم.

کفسازی چیست؟

کفسازی

شاید با دیدن تیتر این مقاله از خود پرسیده باشید که کف سازی به چه معنا است.

پس از ساخت یک ساختمان در واقع پس از پی‌ریزی، بالا آوردن ستون‌های اصلی، کارگزاری میلگردها و ریختن سیمان و بتن باید فرم اصلی ساختمان را تکمیل کنیم. پوشاندن دیوارها با سیمان و گچ و در نهایت با رنگ و همچنین پوشاندن کف با یک ملات نرم برای هموار کردن آن، از جمله آخرین کارهایی است که برای فرم دادن به ساختمان برای قابل سکونت کردن آن انجام می‌شود. کف سازی به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که پس از از بالا بردن یک ساختمان کف هر طبقه به صورت هموار در خواهد آمد و برای استفاده از سرامیک، بتن یا موزاییک و یا حتی پارکت آماده می‌شود. کف سازی یکی از آخرین کارهایی است که در ساخت یک بنا انجام می‌شود‌.

اهمیت کف سازی صحیح

نسل ۶۰ و ۷۰ کمی قدیمی تر هستند و بافت‌های قدیمی را به یاد دارند. اگر شما هم از این نسل هستید، احتمالاً در خانه‌های قدیمی قدم برداشته‌اید.

حتی حیات خانه های قدیمی در یک نگاه کمی ناهموار به نظر می‌رسید. این نکته در مورد تمام خانه ها صدق نمی‌کند اما بسیاری از خانه‌های ویلایی در دهه ۶۰ و ۷۰ دارای چنین مشکلاتی بودند.

کف موزاییک شده در حیاط با یک نگاه به خوبی قابل رویت بود که کمی کج یا ناهموار است. اگر چنین مشکلی در داخل خانه وجود داشت داستان کمی پیچیده تر می‌شد و البته اهالی خانه پس از مدتی به این مشکل عادت می‌کردند. دقت کنید ما در مورد حمام و سرویس بهداشتی صحبت نمیکنیم. در حمام و سرویس بهداشتی به طور طبیعی نیاز به مقداری ناهمواری در کف وجود دارد که آب به سمت خروجی هدایت شود و درواقع نوعی رمپ برای خروج آب ایجاد می‌شود و این رمپ به صورت نامحسوس کارگزاری میشود.

ناهمواری در دیوار و سقف

یکی دیگر از مشکلات قابل رویت در ساختمان های قدیمی و کهنه ساز دیوار و سقف ناهموار است. اگر روبروی یک بنای مدرن بایستید میتوانید کج بودن یا یک رمپ طراحی شده را به زیبایی ببینید اما کج بودن سقف یا دیوار در خانه های قدیمی به دلیل عدم دقت بالای مهندس و لوازم مهندسی است. اگر روبروی یک دیوار قدیمی ساز و کج بایستید و امتداد خطوط را نگاه کنید می‌توانید متوجه میزان کج بودن دیوار یا سقف شوید. عدم دقت ساخت همانطور که گفته شد به دلیل لوازم و روشهای سنتی مهندسی با دقت پایین است. اکنون اما کمتر ساختمانی با در و پنجره های غیر تراز یا کف ناهموار دیده می‌شود.

لوازم مهندسی با دقت بالا

یکی از مهمترین لوازم مهندسی با دقت بالا که روش‌های سنتی را منسوخ کرده است تراز بنایی یا لیزری است. ترازهای لیزری محور x, y, z را به صورت نور سبز یا قرمز به نمایش در می‌آورند. با این کار دقت ساخت کف و دیوارها افزایش می‌‌آورد و همچنین سقف‌های کج عملا ساخته نمی‌شوند.

نورهای رنگی در تراز لیزری به شما هشدار می‌دهند که دیوار، کف یا سقف دچار میزانی کجی هستند و باید اصلاح شوند.

پس از استفاده از تراز مناسب و اصلاح کج بودن دیوار و کف شما می توانید جهت زیباسازی بنای ساخته شده اقدام‌های لازم را انجام دهید. همچنین برای نصب مواردی مانند دیوارهای کاذب و کاغذ دیواری از تراز لیزری استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از تراز لیزری

استفاده از تراز لیزری هزینه‌های یک پروژه را تا حد چشمگیری کاهش میدهد. یکی از دلایلی که از تراز لیزری استفاده می‌کنیم کاهش هزینه‌‌های اجرا توسط نیروی انسانی است. در واقع به جای اینکه یک نفر مدت‌ها با نگاه کردن و اندازه گیری با خط کش یا متر ۱ کفی یا دیوار را تراز کند تنها با استفاده از یک دستگاه این کار به راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود. نکته دیگری که اهمیت تراز لیزری را نشان میدهد پایین بودن خطای آن و دقت بالای ساخت خواهد بود. با این کار شما تنها یک بار از مصالح استفاده می‌کنید و نیاز به سوهان کشیدن و دوباره ریختن ملات نخواهید داشت. ترازهای لیزری مدل‌های مختلفی دارند، همچنین سبک و قابل حمل هستند و بر روی پایه‌های مهندسی نصب می‌شوند. در واقع تراز لیزری وسیله کاربردی، کوچک و قابل حمل است و بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد.

جی پی اس

جی پی اس مهندسی

یکی دیگر از موارد پر اهمیت در یک پروژه عمرانی داشتن جی پی اس‌های جیبی است. اگرچه به نظر بی‌ربط به نظر می‌رسد اما اینکه در موقعیت درست، با بررسی‌های میلیمتری دیوار و سقف‌های کاذب کارگزاری شود توسط جی پی اس های دو یا سه فرکانسه هوشمند انجام می‌شود. در واقع با استفاده از جی پی اس میزان خطا بسیار پایین خواهد آمد.

همچنین کناف کاری‌های سقف نیاز به قرارگیری در محل دقیق و صحیح دارد که این کار نیز با استفاده از جی پی اس انجام می‌شود.

اهمیت استفاده از لوازم دقیق در پروژه‌های عمرانی مانند لپ تاپ های دقیق مهندسی و استفاده از نرم افزار های کلیدی و همچنین لوازم جانبی مانند جی پی اس و تراز های لیزری امروزه به اندازه‌ای بالا است که این موارد قبل از انجام یک پروژه برآورد هزینه می‌شوند تا کوچکترین خطایی در میان کار رخ ندهد.

نویسنده: سارااقبالی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی