تبلیغ رپورتاژ

آشنایی با برخی از تجهیزات آزمایشگاهی و اهمیت آن‌ها

تقویم فارسی اندروید
تجهیزات آزمایشگاهی
تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه‌ها، بخش مهمی از حوزه سلامت هستند و در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آزمایشگاه‌ها به دلیل اینکه وضعیت بیمار را مشخص می‌کنند، نقش کلیدی در تصمیم‌گیری پزشکان دارند و به راحتی می‌توانند در تصمیم او اثر بگذارند.

هر آزمایشگاهی نیاز به تجهیزات دارد. یک سری از تجهیزات آزمایشگاهی عمومی هستند و در تمامی آزمایشگاه‌ها پیدا می‌شوند. برخی از تجهیزات تخصصی‌تر هم وجود دارند که با توجه به کاربری آزمایشگاه و مواردی که مورد آزمایش قرار می‌دهند، ممکن است متفاوت باشد.

در این مطلب قصد داریم تا تجهیزات آزمایشگاهی را به شما معرفی کنیم و اهمیت آن‌ها را بیشتر نشان دهیم.

معرفی تجهیزات آزمایشگاهی

همۀ آزمایشگاه‌ها به یک سری تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند. تجهیزاتی مثل سکوبندی، هود، وسایل آزمایشگاهی، سینک، شیرآلات، دوش و غیره از جمله این تجهیزات است که در ادامه توضیح مختصری برای هر کدام ارائه می‌دهیم.

سکوبندی

یکی از مهم‌ترین نیازهای هر آزمایشگاه، سکوبندی است. این سکوبندی، شامل میزها، کابینت و سینک‌ها و قرارگیری درست آن‌ها هم می‌شود. سکوبندی در آزمایشگاه، بسته به نیاز آن ممکن است متفاوت باشد، اما دو نوع سکوبندی متداول داریم که به سکوبندی یکطرفه و سکوبندی دوطرفه شهرت دارند.

هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات ضروری آزمایشگاه است. هود آزمایشگاهی برای خارج کردن گازهای سمی که داخل آزمایشگاه از ترکیبات مختلف به دست می‌آید، بسیار مهم است. البته در آزمایشگاه‌هایی که گازهای خطرناک‌تری تولید می‌شوند یا میزان گازهای سمی زیاد است، به جای هود آزمایشگاهی، از فن سانتریفیوژی استفاده می‌کنند.

سینک آزمایشگاهی

جنس سینک‌هایی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مقاوم‌تر از سینک‌های معمولی است. این سینک‌ها در برابر اسید و قلیا آسیب‌پذیر نیستند و کیفیت خوبی را در برابر مواد شیمیایی و ترکیبات آزمایشگاهی از خود نشان می‌دهند. در ضمن سرامیک و پروپیلن جنسی است که برای این نوع سینک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابینت آزمایشگاهی

کابینت آزمایشگاهی جزئی از فرایند سکوبندی آزمایشگاه است که هم روی زمین و هم روی دیوار نصب می‌شود و نوع چینش و طراحی آن با توجه به نیاز آزمایشگاه تعیین می‌شود. جنس کابینت‌های آزمایشگاهی معمولا به جای MDF، از فلز هستند تا کمتر آسیب ببینند و در برابر اسیدها مقاومت بیشتری داشته باشند.

کابینت‌ها در آزمایشگاه برای قرار گرفتن وسایل و تجهیزات به کار برده می‌شوند. در برخی از آزمایشگاه‌ها هم از در شیشه‌ای و لامپ برای کابینت استفاده می‌کنند تا درون آن به خوبی قابل مشاهده باشد.

دوش و چشم‌شوی آزمایشگاهی

در هنگام کار با مواد، ممکن است مقداری از مواد یا گازها به صورت افرادی که درحال آزمایش هستند، برخورد کند. این مواد می‌توانند تاثیرات مخربی بر چشم داشته باشند. بنابراین باید افراد به سرعت صورت خود را بشویند. دوش و چشم‌شوی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که حضور آن بسیار لازم است تا در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، بتوان عکس‌العمل خوبی داشت و جلوی حوادث را گرفت.

وسایل و دستگاه‌های آزمایشگاهی

اگر در آزمایشگاهی وسیله و دستگاه وجود نداشته باشد، عملا نمی‌توان در آن کاری انجام داد. پس دستگاه‌ها و وسایل داخل آزمایشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. لوله آزمایشگاهی، لوله شور یا برس، جای لوله آزمایش، لوله گیر، بشر، ارلن مایر، بوته چینی، چراغ گازی، سه پایه، توری نسوز، پنس، چراغ الکلی، همزن شیشه‌ای، بورت و غیره از جمله وسایل و ابزار آزمایشگاهی هستند که در هر آزمایشگاهی (حتی آزمایشگاه مدارس) باید وجود داشته باشند.

جدای این ابزار، دستگاه‌هایی هم هستند که نسبت به نوع کاربری آزمایشگاه، از آن‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به غیر از آزمایشگاه ممکن است در خارج از آن هم استفاده شود و معمولا بیشترین هزینه‌ای که آزمایشگاه‌ها متقبل می‌شوند، برای همین تجهیزات است.

اگر این دستگاه‌ها خراب شوند، معمولا ترجیح این است که آن را تعمیر کنند. به عنوان مثال تعمیرات دستگاه اکسیژن ساز، هزینۀ بسیار کمتری نسبت به خرید یک دستگاه جدید دارد و می‌تواند از لحاظ اقتصادی کمک کند. در ادامه بیشتر در مورد هزینه‌های تجهیزات آزمایشگاهی سخن خواهیم گفت.

هزینه‌های تجهیزات آزمایشگاهی

هریک از تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌ها حضور دارند، به نوبۀ خود حائز اهمیت هستند. نمی‌توان برای آزمایشگاه برخی از وسایل را خرید و از برخی دیگر صرف نظر کرد. در یک آزمایش ممکن است به وسیله‌ای نیاز باشد که نبود آن می‌تواند تمام زحمات را به باد ببرد و هزینه‌های زیادی را هم به همراه داشته باشد. به غیر از هزینۀ خرید تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه‌ای را هم باید برای نگهداری آن‌ها درنظر گرفت تا در صورت بروز مشکل بتوان آن‌ها را تعمیر یا در نهایت تعویض کرد.

این موضوع در مورد وسایل کوچکتر مثل ترازوی آزمایشگاهی هم صدق می‌کند؛ چون نبود هر یک از وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند صدمه بزند شما باید هزینه تعمیرات ترازوی آزمایشگاهی را هم لحاظ کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید در سریعترین زمان برای رفع آن اقدام کنید.

کلام پایانی

به غیر از شناخت وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی، باید در مورد مسائل جانبی آن هم اطلاعات خود را افزایش دهید. تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی یکی از موارد پراهمیتی است که توجه ویژه به آن می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی را داشته باشد و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

نيازمندي‌هاي تجاري صنعتي ايستگاه، یکی از سایت‌های معتبری است که در آن می‌توانید مواردی مثل خرید و فروش و تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی را بررسی کرده و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی