اخبار آموزشي و استخدامی اخبار داغ

آخرين خبر از استخدام مربيان پيش دبستاني / بهمن 93

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه فقط از یک درصد بودجه‌اش برای فعالیت‌های توسعه‌ای استفاده می‌کند، گفت...
تقویم فارسی اندروید

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه فقط از یک درصد بودجه‌اش برای فعالیت‌های توسعه‌ای استفاده می‌کند، گفت: با موافقت سازمان مدیریت خدمات کشوری، آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی به زودی برگزار می‌شود.

آموزش و پرورش

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال نادرقاضی‌پور در مورد وضعیت استخدام مربیان پیش‌دستانی در این وزارتخانه، گفت: از سؤال‌کننده محترم تشکر می‌کنم که برای بنده و وزارت آموزش و پرورش فرصتی را فراهم کردند تا درباره اولویت استخدام مربیان تلاشگر پیش‌دبستانی و فرآیند طی شده مطالبی را به استحضار نمایندگان برسانم.
به گزارش تسنیم، وی افزود: همگان می‌دانیم که مجلس در رأس امور است و حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همه را به اجرای قانون دعوت کره‌اند که در پیروی از این رهنمودها، رئیس‌جمهور نیز از ابتدای تشکیل کابینه به کرّات و در مناسبت‌های مختلف، اعضای هیئت دولت را به اجرای دقیق قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی موظف کرده‌ است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در میان همه عوامل مؤثر در آموزش و پرورش، نیروی انسانی و به‌ویژه معلمان، اصلی‌ترین عامل در پیشبرد این نظام و دستیابی به اهداف آن هستند، اظهار داشت: فرهنگیان معزز و معلمان دلسوز و متعهد که همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند تا رفتار و کلام و منش آنها در مقابل دانش‌آموزان کوچکترین خدشه‌ای را در ایفای وظایف خطیرشان ایجاد نکند، همواره نه از کمبود امکانات و حق‌الزحمه، بلکه از تبعیض در شکوه بوده‌اند.
فانی با تأکید بر اینکه اعتبارات آموزش و پروش هیچگاه نتوانسته است آن گونه که باید از جبران زحمات و خدمات فرهنگیان برآید، گفت: از طرفی دیگر اختلال در ساختار بودجه آموزش و پرورش به دلایلی که تشریح آن از حوصله این جلسه خارج است، هرگونه امکان افزایش سهم پرسنلی از بودجه کل آموزش و پرورش را سلب کرده است.
وی در ادامه، تصریح کرد: همه شما نمایندگان مجلس استحضار دارید که درصد سهم پرسنلی از کل بودجه آموزش و پروش به‌ویژه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و به عدد ۹۹ درصد نزدیک شده است، به‌طوریکه ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود و ما در این وزارتخانه فقط بر یک درصد اعتبارات‌مان مدیریت داریم.
وزیر آموزش و پرورش در همین زمینه، اضافه کرد: به عبارت دیگر وزارت آموزش و پرورش می‌تواند صرفا معادل یک درصد اعتبارات خود را برای اجرای فعالیت‌‌های آموزش و پرورش هزینه کند و سایر فعالیت‌ها اعم از سرانه مدارس، هزینه سرانه شبانه‌روزی‌ها، پول آب، برق و گاز و هزینه‌های جاری مدارس و هزینه‌های جاری ادارات، اجرای سند تحول و همه فعالیت‌های کیفیت‌بخشی با یک درصدر بودجه آموزش و پرورش اجرا می‌شود.
فانی با اشاره به اینکه براساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، تعداد کارکنان شاغل در این دستگاه در ۴ سال اخیر، یعنی از سال‌های ۸۸ تا ۹۲، بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر افزایش داشته است، افزود:این مؤید این مطلب است که در دولت قبل در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲، ۱۲۰ هزار نفر به پرسنل آموزش و پرورش افزوده شده و البته این در حالیست که تعداد دانش‌آموزان در سال‌های موصوف با سیر نزولی مواجه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش نیروی انسانی بدون افزایش متناسب بودجه، باعث تشدید اختلال در ساختار بودجه شده است، گفت: این عامل در نتیجه خدمات رفاهی و بهبود معیشت فرهنگیان را مورد تهدید جدی قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یقینا هر چه تعداد پرسنل آموزش و پرورش افزایش یابد، خدمات ما نسبت فرهنگیان نیز کاهش خواهد یافت، تأکید کرد: بر همین اساس تا زمانیکه سازمان‌دهی نیروی انسانی موجود سامان نیابد و ساختار بودجه نیز اصلاح نشود، ورود هرگونه نیروی جدید امکان تضعیف شرایط رفاهی و معیشتی فرهنگیان را دامن می‌زند.
فانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بنا بر شرایطی که ناخواسته ایجاد شده بود و عده‌ای از جوانان هم مدتی از عمر خود را به تدریس در مراکز پیش‌دبستانی صرف کرده بودند و توقع استخدام در آموزش و پرورش را داشتند، در تاریخ ۱۹ مهر سال ۹۱، قانونی را به تصویب رساند که آموزش و پرورش ظرف مدت دو سال با رعایت بند “ج” ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه، با برگزاری آزمون، مربیان پیش‌دبستانی را در اولویت استخدام قرار دهد.
وی در همین زمینه، تصریح کرد: از آنجا که آموزش و پرورش نیز خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانست، مقدمات کار را فراهم و پیش‌نویس بخشنامه مربوط را تنظیم و آماده کرد و حتی تاریخ برگزاری آزمون را نیز در بخشنامه مشخص نمود که پیش‌نویس آن را همان زمان به نماینده سؤال‌‌کننده نیز تقدیم داشته‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همزمان با آماده‌سازی فرآیند اجرای کار، مرکز سنجش آموزش و پرورش، با توجه به تجربیات قبلی، آماده شد تا نسبت به تعیین منابع و سرفصل‌های آزمون اقدام کند، افزود: از آنجا که در اجرای تبصره یک ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر می‌دارد، اخذ هرگونه ردیف استخدامی بنابه پیشنهاد سازمان مدیریت و تصویب شورای توسعه خواهد بود، مقدمات اخذ مجوز ردیف استخدامی از سازمان مذکور و برگزاری آزمون فراهم شد، بدین جهت در تاریخ ۷ اردیبهشت سال ۹۳، موضوع به سازمان مذکور منعکس و درخواست ردیف استخدامی برای استخدام مربیان ‌پیش‌دبستانی نمودیم و مطابق آن جلساتی با سازمان مذکور برگزار کرده‌ایم.
فانی همچنین، ادامه داد: پیرو پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت، آموزش و پرورش را مجاز به اخذ ردیف استخدامی جدید ندانست و استدلال کرد که به دلیل اینکه قانون‌گذار در تبصره ۹ الحاقی به قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران تهضت سوادآموزی، رعایت بند “ج” ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری را الزامی دانسته و بند مذکور مقرر می‌دارد، اختصاص ردیف استخدامی به دستگاه‌های اجرایی حداکثر معادل یک سوم کارمندانی است که از خدمت دستگاه‌های اجرایی خارج می‌شوند و از آنجا که آموزش و پرورش نیز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ با جذب ۷۶ هزار نفر، از نیروهای شرکتی و تبدیل آنها به استخدام قراردادی و پیمانی در اجرای طرح مهرآفرین در دولت وقت، اقدام به استخدام کرده است، بنابراین بیش از نیروهای خروجی و سهیمه خود استخدام کرده است.
وی در همین زمینه، اضافه کرد: بر این اساس، سازمان مدیریت، آموزش و پرورش را مجاز به استخدام جدید ندانسته و تخصیص ردیف‌های استخدامی را منوط به خروج نیروهای بازنشسته کرده است؛ لکن آموزش و پرورش اولویت استخدام مربیان پیش‌دبستانی را کماکان در دستورکار داشته و مسئله را منتفی نمی‌داند و با توجه به حساسیت و اصرار مجلس و ضرورت احترام به نظرات نمایندگان مردم، وزارت آموزش و پرورش به نوعی در جست‌و‌جوی راهی برای پاسخگویی به خدمات و زحمات مربیان بوده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به آخرین اقدام این وزارتخانه برای پیگیری اولویت استخدام مربیان پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: ما در این خصوص، مکاتبه‌ای با سازمان مدیریت به عمل آوردیم تا با اجرایی کردن ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، نیروی انسانی مورد نیاز با اولویت نیروهای پیش‌دبستانی پس از طی یک دوره موقتی، به استخدام درآیند؛ آخرین پیگیری‌های ما مبنی بر این است که سازمان مدیریت با این درخواست آموزش و پروش موافقت کرده و به زودی ابلاغیه رسمی به ما اعلام می‌شود.
فانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ خواست تا به توجه ویژه‌ای به بودجه آموزش و پرورش داشته باشند.
وی همچنین، تصریح کرد: از نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق می‌خواهم تا در بودجه به ما کمک کنند تا بهتر بتوانیم از خدمات فرهنگیان قدردانی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کلیه حقوق و مزایای فرهنگیان رسمی به طور کامل در وقت مقرر پرداخت شده است، افزود: حقوق حق‌التدریس معلمین در ۶ ماهه اول امسال پرداخت شده است و ما با توجه به تخصیص ۳ ماهه چهارم، به زودی پرداخت ما بقی مطالبات را نیز انجام می‌دهیم.
فانی با بیان اینکه مجلس و قانون تصویب کرده که استخدام و به کارگیری نیروی انسانی منوط به اخذ مجوز از سازمان مدیریت بر حسب توسعه سنواتی که این سازمان با توجه به طراز نیروی انسانی عمل می‌کند، است، اظهار داشت: همان‌طور که بنده گفته‌ام، با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، آخرین موافقت سازمان مدیریت را اخذ کردیم و آزمون را به زودی برگزار می‌کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به مفاد قانونی که در مصوبه مجلس هم قرار دارد، که در آن قانون نیز ذکر شده، بر حسب نیاز و جنسیت و موقعیت جغرافیایی با توجه به رشته مربیان پیش‌دبستانی، ما آزمونی را براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهیم کرد و عزیزان طبق آن قاعده و با توجه به اولویت‌هایی که در قانون آمده است، به کار گرفته خواهند شد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی