روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا سلامت روان مادران از همیشه مهمتر است؟

تقویم فارسی اندروید

همه‌ گیری کووید-19 یک بحران سلامت روانی به خصوص برای سلامت روان مادران ایجاد کرده است (یا، برخی استدلال می‌ کنند، بحرانی را که قبلاً در میان آن بودیم بدتر کرده است). هیچ کس از آن مصون نیست به خصوص مادران. همه‌ گیری ممکن است رو به کاهش باشد، اما تأثیر روانی یکی دو سال آسیب‌ زا قطعاً اینطور نیست.

«قبل از همه‌ گیری، میزان اختلالات خلقی و اضطراب پری ناتال (PMADs) یک در پنج بود. پیج بلنبام، مدیر مؤسس مرکز مادری در نیویورک، می‌گوید طی دو سال گذشته این میزان به 50 تا 70 درصد افزایش یافته است. او معتقد است که انزوا، عدم حمایت و اجبار به مدیریت سطوح بالاتر استرس باعث ناراحتی شدید زنان افسرده شده است.

راشل بنجامین، درمانگر از ترایبکا تراپی نیویورک، موافق است که این بیماری همه گیر سلامت روان مادران را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار داده است.

بنیامین توضیح می‌ دهد: «این استرس را در مورد مراقبت از خانواده، مراقبت از کودک، و مدرسه و انزوا و تنهایی را با وادار کردن برخی از خانواده‌ ها و مادران به ماندن در خانه و دور از حلقه‌ های اجتماعی حمایت‌ کننده و ذهنیت سنتی به‌ عنوان یک خانواده در کنار هم افزایش داد.»

فشار همه گیر بر مادران

او می افزاید، برای مادرانی که شاغل نیز بودند، استرس اغلب با نیاز به ریسک شناخته شده بیماری یا بیمار شدن فرزندانشان تشدید می شد. آنها همچنین مراقبت از کودکان می کردند و در یک محیط پر استرس کار می کردند.

بنجامین می گوید: «همه اینها بر اضطراب مادران تأثیر گذاشت. «برخی از اضطراب‌ ها در لحظه همه‌ گیری معقول بودند، در حالی که برخی دیگر مربوط به مواجهه با ناشناخته‌ ها یا ترس‌ های بیشتری نسبت به گذشته بود. این احساس را می داد که دنیا وارونه شده است که می‌تواند باعث ناراحتی، اضطراب، پستی، عصبانیت یا بی‌ حالی شود.»

از آنجایی که مادران معمولاً سازمان‌ دهندگان خانواده هستند، به نظر می‌ رسد که در طول همه‌ گیری و قرنطینه، فشارهای استرس‌ زای مربوط به مدرسه و مراقبت از کودکان را آنها متحمل می‌ شوند. آنها همچنین ممکن است مسئول بازی و مراقبت از کودک بوده باشند – شاید کمتر کار می کنند تا بتوانند کمک های محدود بیرون از مراقبت از کودک را جبران کنند.

بنجامین می‌ گوید: «مادران جدید به‌ ویژه زمان سختی را سپری کردند، زیرا یک جامعه حضوری کامل برای آنها وجود نداشت. «حتی در حال حاضر، احساس می‌ شود مردم بیشتر در خانه می‌ مانند تا اینکه در خانه‌ هایشان را باز کنند و معاشرت کنند. مادران همچنین ممکن است تأثیر انزوا را بر روابط خود احساس کرده باشند، به خصوص نداشتن فضای مستقل از روابط خود با فرزندان یا شریک زندگی خود.

مسائل رایج سلامت روان مادران

در مرکز مادری، بلنبام و همکارانش اغلب با تشخیص اضطراب پری ناتال و اختلال وسواس فکری جبری (OCD) مواجه هستند.

او می‌ گوید: «با توجه به کووید-19، استرس و نگرانی عمیقی در مورد سلامت و تندرستی نوزاد وجود دارد و مسئولیتی که مادران جدید برای ایمنی و محافظت از نوزادان خود احساس می‌کنند، وجود دارد.»

بنجامین معتقد است که بازگشت به حالت عادی عامل استرس زای جدید است. او می‌ گوید: «مادرها در موقعیتی قرار دارند که واقعاً به جای اینکه درگیر چیزها شوند، چیزی را انتخاب می‌ کنند که بر خلاف آنچه مردم از آنها انتظار دارند، هستند.»

این بدان معنی است که بسیاری از مادران در حال تجدید نظر در استانداردهای قدیمی هستند و سعی می کنند بفهمند که آیا این همان چیزی است که آنها می خواهند یا می خواهند ساختار خود را ایجاد کنند که برای آنها کار کند.

و اگرچه در حال دور شدن از قرنطینه و محدودیت ها هستیم، اما انزوا هنوز برای بسیاری از مردم وجود دارد. بنجامین توضیح می‌ دهد: «تقریباً به انزوا عادت کرده‌ ایم و معاشرت مانند ماهیچه‌ ای است که کمتر از آن استفاده می‌ شود، مگر اینکه شما آن را شروع کنید». مادران جدید بچه‌های کوچک‌ تر، کودکان نوپا و نوزادان نیز هنوز با اضطراب در مورد بچه‌ هایی که هنوز واکسینه نشده‌ اند دست و پنجه نرم می‌ کنند.»

او معتقد است که ناشناخته‌ ها همراه با برداشتن محدودیت‌ ها باعث شده این مادران با ترس مواجه شوند و قوانین خود را در مورد نحوه انجام این بیماری همه‌ گیر به عنوان خانواده تا زمانی که فرزندان خردسال یا نوزادانشان واکسینه شوند ایجاد کنند. او می افزاید: «اگر در خانواده یا جامعه اختلاف نظر وجود داشته باشد، این می تواند استرس ایجاد کند.

این چه معنایی برای شما دارد

مادران برخی از بالاترین سطوح استرس را در طول بیماری همه گیر تجربه کردند و بیشتر آنها هنوز استراحت نکرده اند. زمان بیشتری را برای بررسی مادران زندگی خود اختصاص دهید. ممکن است به نظر برسد که آنها همه چیز را با هم دارند، اما سلامت روان مادران احتمالاً به حمایت بیشتری از آنچه شما می دانید نیاز دارد.

جلوگیری از فرسودگی شغلی مادر

بلنبام شاهد بسیاری از زنان بوده است که منتظرند تا اضطراب یا افسردگی از بین برود. اما این به ندرت – شاید هرگز – کار می کند. ماه‌ ها بعد آنها هنوز در حال مبارزه هستند و آرزو می‌ کنند که ای کاش به دنبال درمان بودند.

او می گوید: زودتر خود را درمان کنید.

بیشتر مادران با هدف گذاری آشنا هستند و بنجامین توصیه می کند برای یک بار هم که شده آن را شخصی کنید. او می‌ گوید: «با تعیین هدف و ارزش مراقبت از خود، مادران می‌ توانند در نظر بگیرند که چه چیزی برایشان مهم است که به آنها لذت، رضایت، استراحت، زمانی برای پردازش احساسات یا فضایی برای تقویت ارتباط در روابط می‌ دهد.»

اگر آن ارزش را نام ببرید – یعنی باید برای خود وقت بگذارید تا انجام دهید یا هر کاری را که نیاز دارید انجام دهید تا احساس کنید با خودتان مرتبط هستید، احتمالاً فرسودگی کمتری خواهید داشت.

و این فقط مادر نیست که از این عمل سود می برد. بنجامین می‌ گوید: «این می‌ تواند برای خانواده مثبت واقع شود. «خانواده‌ ها قدرت فوق‌ العاده‌ ای برای حل مسائل و اولویت‌ بندی نیازهای همه دارند. گاهی اوقات مادرها باید بپذیرند که نمی‌ توانند به اندازه‌ ای که می‌ خواهند به دست بیاورند، اما همچنان می‌ توانند با بیان فعالیت‌ های ساده و معقولی که می‌ خواهند خودشان یا با شریک زندگی، دوستان یا بچه‌ هایشان انجام دهند و بخشی از آنچه را که نیاز دارند به دست آورند.»

به عنوان مثال، یک مادر می‌ تواند با یک زمان بیست دقیقه‌ ای برای خواندن شروع کند که در آن همه افراد خانواده به آرامی بخوانند یا بازی کنند یا یک پیاده‌روی و دویدن روزانه که در آن شریک یا پرستار یا پرستار بچه‌ شان می‌ تواند به مراقبت از بچه‌ ها کمک کند. بنجامین می‌ افزاید، سخنرانی در زمان شام که در آن هر یک از اعضای خانواده آنچه را که برای احساس خوب نیاز دارند را بیان می‌ کنند و والدین روی پیاده‌ سازی اینکه چگونه همه می‌ توانند برخی از چیزهای مورد نیاز خود را دریافت کنند، کار می‌ کنند نیز مفید است.

حتی اولویت‌ بندی درمان می‌ تواند مهم باشد، با گفتن: «من به این ساعت نیاز دارم تا به زندگی‌ ام فکر کنم و رشد کنم. ما باید از یک پرستار، پرستار بچه، پدربزرگ و مادربزرگ یا دوست کمک بگیریم تا بتوانم این نیاز را برآورده کنم.»

با تعیین هدف و ارزش مراقبت از خود، مادران می توانند مکث کنند و آنچه را که برای آنها مهم است که به آنها لذت، رضایت، استراحت، زمانی برای پردازش احساساتشان یا فضایی برای تقویت ارتباط در روابط می دهد، در نظر بگیرند.

اگر اغلب اوقات احساس ناراحتی می کنید و این ناراحتی مانع از انجام وظایف روزانه می شود، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کمک بخواهید. در هر کجا که زندگی می کنید، می توانید با یک متخصص بهداشت روان پری ناتال در نزدیکی خود ارتباط برقرار کنید.

کمک به مادرانی که در زندگی شما هستند

اگر نگران سلامت روانی یک مادر در زندگی خود هستید، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید دشوار است. بلنبام توصیه می کند که آن را ساده نگه دارید. او می گوید: «از او بپرسید که حالش چطور است، چه احساسی دارد. به او بفهمانید که مادر شدن یکی از سخت‌ ترین کارهایی است که انجام می‌ دهد و درخواست کمک مشکلی ندارد.

ارائه برخی از کلمات اطمینان بخش می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. بلنبام می‌ گوید: «به او بگویید که تنها نیست و مکان‌ هایی وجود دارند که می‌ توانند او را در این دوران سخت حمایت کنند و به او کمک می‌ کنید تا حمایتی را که برای احساس بهتر نیاز دارد، دریافت کند».

بنجامین خاطرنشان می‌ کند که مادران (و به طور کلی مردم) می‌ توانند حقیقت را از خود پنهان کنند، زیرا ترس هایی برای آنها وجود دارد. او می‌ گوید: «ممکن است ترس از این وجود داشته باشد که آنها نیاز به تغییر وضعیت یا زندگی فعلی خود داشته باشند و همچنین ترس از انرژی لازم برای رویارویی با این روند وجود دارد.

اما به یاد داشته باشید که این یک عمل عاشقانه است که به کسی بگویید که متوجه می شوید آنطور که بود عمل نمی کند، خوشحال نیست یا اینکه چیزی به او آسیب می زند.

بنجامین برای کمک به سلامت روان مادران توصیه می کند: «با آنها صحبت کنید و نگرانی خود را مستقیم، صادقانه و مهربانانه نام ببرید. “هنگام صحبت با آنها، آنچه را که می بینید به گونه ای نام ببرید که به سادگی آنچه را که مشاهده می کنید و آنچه را که نگران آن هستید بیان کند.”

به عنوان مثال، می توانید بگویید: “من متوجه شده ام که استرس شما بیش از حد معمول است”. “من متوجه شده ام که شما بیشتر با بچه ها دعوا می کنید و این کار شما نیست. چه خبر است؟»؛ “من متوجه شده ام که شما از همیشه دورتر به نظر می رسید. آیا به آن توجه کرده اید؟ یا «من نگران تو هستم. چه خبر است؟».

بنجامین توضیح می‌ دهد: «با نام‌ گذاری آن به این شکل، می‌ توان در فرآیند ارتباط و مراقبت، به ویژه اولویت دادن به مراقبت از دوستی که می‌بینید در حال تلاش است، صحبت کرد.

مادران برخی از بالاترین سطوح استرس را در طول بیماری همه گیر تجربه کردند و بیشتر آنها هنوز استراحت نکرده اند. در این روزها (و به طور کلی) کمی برای بررسی مادران زندگی خود وقت بگذارید، حتی فقط یک شنونده حامی می تواند برای سلامت روان آنها تفاوت ایجاد کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی