تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت جسمي

همه چیزهایی که باید درباره چای سبز ماچا بدانید

تقویم فارسی اندروید

ماچا Matcha یک نوع چای سبز پودری به دست امده از چای سبز است که بوی بسیار خوب و رنگ براقی دارد و در چین و آسیا بسیار پر طرفدار است. این چایی در درمان برخی بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، نیروبخشی و چربی‌سوزی بسیار تاثیر گذار است.

پودر ماچا
پودر چای ماچا

این چای در ژاپن با آسیاب‌های گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد. ژاپنی‌ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی نیز استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهمی که کم‌تر ذکر می‌شود این است که کلمه‌ی ماچا به فرم پودر شده‌ی گیاه چای تنچا (tencha 碾 茶 茶) گفته می‌شود.

هرچند که چای سبز ماچا یک چای ژاپنی معرفی می‌شود ولی خاستگاه اصلی آن کشور چین است.
در قرن دوازدهم میلادی یک راهب متعلق به مکتب ذن به نام ایساسی (Eisai) طی سفری که به کشور چین داشت و در ضمن سیر و سیاحت در چین، انواعی از بذر انواع چای را با خود به ژاپن آورد که چای ماچا نیز یکی از آن‌ها بود. البته در آن زمان چای ماچا در ژاپن و در ابتدا به حالت پودر به کار نمی‌رفت و این موضوع، ابداع چینی‌ها است. چینی‌ها از صدها سال پیش، از چای ماچا به‌عنوان دم‌نوش نیروبخش و درمانگر استفاده می‌کردند.

انواع چای ماچا:

به صورت سنتی دو نوع چای ماچا وجود دارد:

  • Koicha شکل مرغوب آن بوده و جهت مصرف روزمره یا در مراسم چانوی به کار می‌رود.
  • Usucha درجه کیفیت پایین‌تری دارد. بسیار در دسترس تر و ارزان‌تر است و از این رو در شیرینی پزی، تولید ماکارونی و بستنی و … ایده‌آل است.

مواد تشکیل دهنده چای ماچا

  • کاتچین
  • امینواسید
  • انتی اکسیدان
  • روی
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • کافئین
  • فیبر
  • کروم
  • اسید امینه
  • ویتامین a,b,c

ارزش غذایی چای سبز ماچا ( 2 گرم )

  • کالری : 5
  • فیبر : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 1 گرم
  • پروتئین : 1 گرم

روش تولید ماچا چگونه است؟

کشاورزان ماچا را با پوشاندن بوته های چای خود 20 تا 30 روز قبل از برداشت برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید در سایه مصنوعی پرورش می دهند. این امر تولید کلروفیل را افزایش می دهد، محتوای اسید آمینه را افزایش می دهد و رنگ سبز تیره تری به گیاه می دهد. پس از برداشت محصول، برگ‌های چیده شده، بخارپز و سپس خشک می‌شوند.

روش تولید ماچا
روش تولید ماچا

در نهایت ساقه‌ها و آوندها را جدا می‌کنند. سپس این برگ‌ها (معروف به “tencha”) در یک آسیاب مخصوص متشکل از دو صفحه گرانیتی، تبدیل به پودر سبز رنگ درخشان می‌شوند. خرد کردن ۳۰ گرم ماچا می‌تواند تا یک ساعت زمان ببرد. با این حال، رشد متفاوتی دارد و دارای مشخصات غذایی منحصر به فرد است. 

تنوع استفاده از ماچا

محبوبیت ماچا اخیراً بسیار افزایش یافته است، به طوری که می توان به روش های مختلفی استفاده کرد از بستنی های خنک و متنوع تابستانی گرفته تا نوشیدنی های داغ زمستانی، حتی میتوان از آن در تهیه کیک و غذا هم استفاده نمود و یا به صورت ماسک های زیبایی از فواید بی نظیر این چای سبز منحصر به فرد استفاده کرد.

نوشیدنی ماچا
نوشیدنی ماچا

اما نکته خیلی مهم در تهیه نوشیدنی با پودر چای ماچا مرحله ترکیب مواد با یکدیگر است. چرا که در زمان مصرف باید چای ماچا کاملا در شیر، آب و یا هر نوشیدنی دیگری که می‌خواهید به عنوان پایه از آن استفاده کنید حل شود. در غیر اینصورت پودر چای ماچا در انتهای لیوان ته نشین می‌شود.

برای حل کردن پودر چای ماچا حتما از همزن چوبی مناسب استفاده کنید. هرچه ماچا بهتر در شیر یا آب و یا… حل شود نتیجه دلچسب تر و مناسب تری را تجربه خواهید کرد.

حل کردن پودر چای ماچا
حل کردن پودر چای ماچا

خواص ماچا

مهم‌ترین خواص چای ماچا عبارتنداز:

  • تقویت سوخت و ساز بدن
  • جلوگیری از پیری
  • افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
  • افزایش انرژی بدن
  • سم‌ زدایی کبد
  • کاهش استرس و افزایش تمرکز
  • تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
  • ضد التهاب
  • پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
  • ضد سرطان بودن
  • تقویت بینایی
  • و…

1.ماچا سرشار از کاتچین است، دسته ای از ترکیبات گیاهی موجود در چای که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کنند. انتی اکسیدان موجود در ماچا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بروز سرطان جلوگیری می کند.

2. از بهترین خواص این چای کاهش وزن و لاغری است، ماچا متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به مرور زمان باعث کاهش وزن و لاغری در فرد می شود. مطالعه اخیر نشان می دهد که ماچا ممکن است به سوزاندن کالری تا چهار برابر کمک کند.

3. یکی دیگر از خواص خوب چای ماچا این است که می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به همین دلیل در کنترل سطح کلسترول خون نقش خوبی داشته باشد.

4.  به دلیل وجود کافئین موجود در چای ماچا مصرف این چای می تواند سطح انرژی بدن را افزایش بدهد و فرد را سرحال بیاورد. نوشیدن یک لیوان چای ماچا در روز، بطور متوسط بین ۳ الی ۶ ساعت به بدن انرژی میدهد.

5. یکی از مهم‌ترین خواص چای ماچا که افراد از آن بهره می‌برند، تاثیر آن بر فشار خون است. ارتباط چای ماچا و کنترل فشار خون به دلیل وجود تیانین در آن، از دیرباز به اثبات رسیده است و از آن‌جایی که بسیاری از افراد به‌خصوص در سنین بالا به فشار خون دچار می‌شوند، با نوشیدن چای ماچا آن را کنترل می‌کنند.

6. ماچا به طور موثر باعث سم زدایی می شود و در سلامتی کبد بسیار تاثیر گذار است زیرا کبد برای سلامتی حیاتی است و نقش مهمی در سم‌زدایی، اثربخشی داروها و پردازش مواد مغذی ایفا می‌کند. دانشمندان در مطالعه‌ای، به‌مدت ۱۶ هفته به موش‌های دیابتی ماچا خوراندند و درنهایت متوجه شدند این گیاه، هم از آسیب به کلیه‌ها و هم کبد جلوگیری می‌کند.

خواص ماچا
خواص ماچا

7. ماچا به دلیل محتوای کاتچین موجود در آن یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی و ضد التهب است که با پاکسازی پوست برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد. شما می توانید از ماچا همچون ماسک بر چوست صورت خود بمالید.

8. هم نوشیدن و هم استفاده موضعی از چای سبز ماچا به دلیل محتوای دکسپانتنول ویتامین B موجود در آن باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

9. مقادیر بالای ویتامین A و کاتچین موجود در چای سبر ماچا باعث بهبود بینایی می شود و از ابتلا به آب مروارید و گلوکوم پیشگیری می کند.

10 . بیش از صدها سال پیش، ماچا به عنوان کمکی برای تمرین مدیتیشن به ژاپن آمد. در طول ساعات طولانی نشستن، راهبان برای حفظ هوشیاری و در عین حال آرام ماندن استفاده می کردنند. ماچا سرشار از ال تیانین  L-Theanine است، یک اسید آمینه کمیاب که در واقع با تأثیر بر عملکرد مغز،  سطح تمرکز ذهن، آرامش و تندرستی را افزایش می دهد. ماچا پنج برابر بیشتر از چای سیاه و سبز معمولی حاوی این اسید آمینه است.

طرز تهیه چای سبز ماچا به روش ژاپنی

  1. فنجان
  2. چای سبزماچا
  3. همزن بامبو یا همزن چوبی
  4. اب گرم

1. ابتدا پودر ماچا را را اندازه گیری کنید و به مقدار مناسب یعنی 1.8 گرم پودر ماچا یا یک قاشق چای خوری خوری پودر ماچا را در صافی بریزید.

به طور سنتی برای تهیه چای سبز ماچا 1.8 گرم پودر ماچا را به هر فنجان آب اضافه می کنند، برای اندازه گیری این میزان می توانید از یک قاشق چای خوری استفاده کنید (هر قاشق چای خوری 1.5 تا 2 گرم ظرفیت دارد.)

مرحله یک
مرحله ی یک

2. سپس پودر را به کمک صافی الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته شود.

مرحله ی دو
مرحله ی دو

3. در مرحله ی سوم اب گرم را به فنجان اضافه کنید توجه داشته باشید که آب را گرم کنید ولی نگذارید بجوشد، بهترین دما برای تهیه چای سبز ماچا برای اینکه خواص خود را از دست ندهد استفاده از آب گرم با دمای 79 درجه سانتیگراد می باشد.

مرحله ی سه
مرحله ی سه

4. در این مرحله باید با استفاده از همزن مخصوص یعنی همزن بامبو پودر چای ماچا و آب را با هم ترکیب کنید، بهتر است همزن را به مدت 30 تا 60 ثانیه در جهت زیگزاگ حرکت دهید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند و چای کف کند.

مرحله ی چهار
مرحله ی چهار

 

5. چای سبز ماچای شما بعد از یک دقیقه اماده است و میتوانید ان را تا گرم است میل کنید.

مرحله ی پنج
مرحله ی پنج

مضرات چای ماچا

در ارتباط با مضرات چای ماچا توصیه شده که زنان باردار، شیرده و کودکان چای ماچا مصرف نکنند. علاوه بر این اگر به طور مرتب داروی خاصی مصرف می‌کنید یا مریضی خاصی دارید، چای ماچا ممکن است تداخل دارویی داشته باشد و یا مناسب شما نباشد، پس حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی