سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

همه چیز درباره خواص سرم ویتامین C برای پوست

تقویم فارسی اندروید

علاقه مندان به مراقبت از پوست از درمان با سرم ویتامین C استفاده می کنند که دارای مزایای مختلفی مانند متعادل کردن رنگ پوست، کاهش لک و کاهش علائم پیری است. با این حال هنگامی که صحبت از مراقبت از پوست می شود، ویتامین C کمتر از به عنوان مثال ضد آفتاب (برای جلوگیری از سرطان پوست) یا رتینول (برای گردش سریعتر سلول های پوستی) شناخته شده است. شاری اسپرلینگ متخصص پوست در نیوجرسی، تأیید کرد: “رتینول ماده ای است که ما به عنوان ضد پیری و برای آکنه از آن استفاده می کنیم بنابراین افراد بیشتری با این محصول آشنا هستند اما در مورد ویتامین C آنقدر زیاد نیست.” 80٪ از بیماران وی تا زمانی که به آنها توصیه نشده از سرم ویتامین C استفاده نمی كنند. “ضد آفتاب، سرم ویتامین C و رتینول محصولاتی هستند که همیشه باید آنها را در دسترس داشته باشید. آنها مهمترین چیز برای پوست هستند.”

در این مقاله به بررسی مزایای زیبایی در سرم ویتامین C و همچنین برخی از عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.

خواص سرم ویتامین C برای پوست

سرم ویتامین C

1. محافظت از پوست در برابر آفتاب

سرم ویتامین C ممکن است به محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک کند اما فرد باید به استفاده از ضد آفتاب نیز ادامه دهد.
ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. این بدان معنی است که صدماتی را که رادیکال های آزاد ممکن است به بدن وارد کنند، کاهش می دهد. رادیکال های آزاد ذراتی هستند که باعث التهاب می شوند.

طبق گفته مؤسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان، برخی از اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C بر روی پوست شامل موارد زیر است:

  • کاهش مرگ سلولی زودرس
  • کاهش انتشار سیتوکین ها که ترکیبات التهابی هستند.
  • کاهش آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV)

اگرچه فرد برای محافظت از پوست نباید ضد آفتاب را با ویتامین C موضعی جایگزین کند اما استفاده از ویتامین C موضعی نیز می تواند در برابر اثرات مضر خورشید از پوست محافظت کند.

2. جلوگیری از پیری زودرس

ویتامین C نمی تواند ظاهر چین و چروک هایی که به مرور زمان به وجود می آیند را معکوس کند. با این حال، سرم های ویتامین C با محافظت از پوست در برابر چین و چروک های زودهنگام پوستی که می توانند ناشی از آفتاب باشند می توانند به کاهش پیری زودرس کمک کنند.

ویتامین C همچنین با تحریک رشد کلاژن به کاهش چین و چروک زودرس کمک می کند. کلاژن پروتئینی است که باعث ایجاد ساختار و خاصیت ارتجاعی در پوست می شود.

یک مطالعه در مقیاس کوچک نشان داد که استفاده از محلول 5٪ ویتامین C به مدت 6 ماه، به افزایش ضخامت پوست در مقایسه با محلول دارونما کمک می کند. پوست محکم تر و غنی از کلاژن نسبت به پوست های نازک تر احتمال چروک شدن کمتری دارد.

اگرچه این مطالعه تنها 60 شرکت کننده را در بر می گیرد اما نوید حمایت از ویتامین C را به عنوان تقویت کننده کلاژن نشان می دهد.

3. ایجاد یک تن پوستی یکنواخت

برخی از افراد ویتامین C موضعی را برای درمان پرفشاری خون استفاده می کنند. اینها مناطقی از پوست هستند که تاریک تر از محیط اطراف هستند. قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تغییرات هورمونی مرتبط با پیری معمولاً باعث ایجاد این مناطق تیره می شود.

محققان تصور می كنند كه طبق گفته مؤسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان، ویتامین C به كاهش تولید ملانین كمك می كند.

ملانین رنگدانه ای است که وظیفه ظهور نقاط تیره تر را دارد. کاهش تولید خون، ممکن است به کاهش ظاهر مناطق تیره کمک کند.

4. برای اکثر انواع پوست بی خطر است

ویتامین C دارای یک منبع ایمنی عالی است. بیشتر افراد می توانند ویتامین C موضعی را برای مدت طولانی استفاده کنند بدون اینکه عوارض جانبی را تجربه کنند.

در موارد نادر افرادی که پوست حساس دارند ممکن است تحریک جزئی را تجربه کنند. همچنین ویتامین C در کنار سایر داروهای مراقبت از پوست، از جمله اسیدهای هیدروکسی، رتینول ها و SPF، بی خطر است.

5. آبرسان است

منیزیم آسکوربی فسفات، یکی از اصلی ترین مشتقات ویتامین C که در مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد، نشان داده شده است که تأثیر آبرسان بر پوست دارد. این باعث کاهش از بین رفتن آب می شود و به پوست شما اجازه می دهد تا رطوبت را بهتر حفظ کند.

6. درخشان کننده و جوان کننده است

ویتامین C می تواند به محو شدن رنگدانه (بیشتر در مورد این زیر) کمک کند و سطح پوست را صاف کند تا از افتادگی پوست جلوگیری کند. این جلوه جوانی به پوست می بخشد.

7. به کاهش قرمزی رنگ پوست کمک می کند

ویتامین C همچنین به عنوان منبعی مطمئن برای درمان انواع زیادی از شرایط التهابی پوست نشان داده شده است. به حداقل رساندن قرمزی می تواند یک صورت یکدست تر ایجاد کند.

8. باعث کاهش ظاهر سیاهی زیر چشم می شود

این سرم ها با آبرسانی به ناحیه زیر چشم می توانند به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی مؤثرتر است اما برخی از افراد می گویند که می تواند در کاهش تغییر رنگ سیاهی زیر چشم هم کمک کند.

سرم ویتامین C

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی قابل تحمل است اما همه محصولات پوستی این پتانسیل را دارند که عوارض جانبی ایجاد کنند. شما همیشه باید آزمایشی روی قسمت کوچکی از پوست انجام دهید تا خطر ابتلا به واکنش آلرژیک را ارزیابی کنید. نحوه این آزمایش در اینجا آمده است:

  • قسمت کوچکی از پوست مانند ساعد را که به راحتی قابل پنهان کردن است، انتخاب کنید.
  • مقدار کمی از محصول را بمالید و 24 ساعت صبر کنید.
  • در صورت عدم بروز عوارض جانبی می توانید روی صورت خود بمالید. در صورت ایجاد بثورات، قرمزی یا کهیر، مصرف خود را قطع کنید.
  • وقتی زمان یک برنامه کامل فرا رسید، دستورالعمل های موجود روی برچسب محصول را دنبال کنید.
  • سرم ویتامین C به طور معمول یک یا دو بار در روز اعمال می شود. یک قانون خوب برای تمیز کردن و یکدست کردن، استفاده از سرم ویتامین C و سپس مرطوب کردن پوست است.
  • با اطمینان می توان از این ماده همراه با سایر ترکیبات فعال استفاده کرد، اگرچه استفاده در کنار نیاسین آمید ممکن است اثر ویتامین C را کمرنگ تر کند.

سرم های ویتامین C چگونه کار می کنند؟

هر فرد باید سرم ویتامین C را برای تمیز کردن و مرطوب کردن پوست استفاده کند.

تولید کنندگان هنگام تولید محصولات موضعی ویتامین C با چالش هایی روبرو هستند زیرا ویتامین C در صورت وجود عواملی مانند هوا، گرما و نور می تواند تجزیه شود.

بعضی از فرآورده ها حاوی اسید اسکوربیک هستند که فرم طبیعی ویتامین C است. پوست اسید اسکوربیک را به خوبی جذب می کند اما در هنگام مخلوط کردن با محلول های خاص، همیشه خوب کار نمی کند. آسکوربیل پالمیتات هنگام مخلوط کردن با محلول های دیگر از پایداری بیشتری برخوردار است اما پوست آن را کم تر جذب می کند.

تولیدکنندگان محصولا مراقبت از پوست ویتامین C را به شکل سرم بسته بندی می کنند زیرا به آنها این امکان را می دهد که غلظت ویتامین C بالاتری را جذب کنند که پوست به سرعت جذب می کند.

تولید کنندگان به طور سنتی سرم ها را به عنوان محصولاتی با روغن تهیه می کنند که پوست می تواند به سرعت جذب کند. برخی از تولید کنندگان ویتامین C را محصور می کنند تا در معرض هوا قرار نگیرد تا زمانی که فرد آن را روی پوست خود مالش دهد. این مدت زمان تجزیه ویتامین C را به حداقل می رساند.

اکثر متخصصین پوست توصیه می کنند سرم ها را بعد از تمیز کردن پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده ها استفاده کنید. این به پوست اجازه می دهد تا سرم به طور مؤثر جذب شود.

تولید کنندگان ممکن است ویتامین C را با دیگر آنتی اکسیدان های شناخته شده ترکیب کنند تا اثر بخشی سرم را افزایش دهند. نمونه های آن شامل ویتامین E و اسید فریکلیک است. این ترکیبات ممکن است با هم بهتر عمل کنند تا به کاهش و معکوس علائم پیری کمک کنند.

ویتامین C می تواند بسیار اسیدی باشد و سرم می تواند باعث سوزش پوست در برخی افراد بویژه در غلظت های بالا شود. هنگامی که برای اولین بار از سرم ویتامین C استفاده می کنید، هر روز یک لایه نازک بمالید و به تدریج در برنامه های پوستی روزانه خود میزان آن را افزایش دهید.

همچنین، ترکیب ویتامین C با رتینول می تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. اگر فردی در روتین مراقبت از پوست از رتینول استفاده کند، ممکن است بهتر باشد در صبح از سرم ویتامین C و از هر نوع محصول حاوی رتینول در شب استفاده کند. این روش تأثیر محافظتی در برابر آفتاب از ویتامین C را به حداکثر می رساند و در عین حال پتانسیل رتینول را برای افزایش حساسیت به خورشید به حداقل می رساند.

آیا سرم ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

مانند هر محصول مراقبت از پوست، برخی افراد ممکن است هنگام استفاده از سرم ویتامین C عوارض جانبی را تجربه کنند. برخی از رایج ترین عوارض جانبی آن عبارتند از:

  • خارش
  • سرخی
  • سوزش پوست
  • احساس سوزن سوزن شدن در هنگام استفاده

در حالی که

افراد ممکن است هنگام استفاده از سرم احساس سوزش اندکی را تجربه کنند، این نباید طولانی باشد. اگر شخصی سوزش مداوم یا علائم واکنش آلرژیک مانند تورم یا کهیر را تجربه کرد، باید بلافاصله پوست خود را بشوید تا سرم از بین برود.

ویتامین سی

چیزهایی که باید قبل از استفاده از سرم ویتامین C برای پوست خود بدانید

روش مناسب برای استفاده از این ماده بسیار مهم است.

از روشن شدن لکه های تیره تا کمک به محافظت در برابر آسیب UV، ویتامین C مزایای زیادی برای پوست شما دارد اما نوع سرم ویتامین C که شما انتخاب می کنید، همچنین نحوه استفاده و نگهداری آن، می تواند موثر باشد.

سارا هوگان متخصص پوست و مو در مرکز پزشکی UCLA، سانتا مونیکا می گوید: “ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که لکه های تیره را روشن می کند، خطوط ریز را صاف می کند و از همه مهم تر رادیکال های آزاد محیط، آلودگی و اشعه ماوراء بنفش را از بین می برد.”. با گذشت زمان، این رادیکال های آزاد می توانند به پوست آسیب رسانده و منجر به علائم زودرس پیری شوند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. بنابراین محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش با یک آنتی اکسیدان روزانه اهمیت زیادی دارد.

با این حال، همه محصولات ویتامین C به طور یکسانی خوب نیستند. خواندن برچسب روی محصول بسیار مهم است و اینگونه می دانید واقعاً چه چیزی را دریافت می کنید به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

بنابراین، قبل از شروع انتخاب یک محصول ویتامین C برای چهره خود، این نکات تخصصی را در نظر بگیرید تا از سرم ویتامین C بیشترین بهره را ببرید.

1. صبح ها از سرم های ویتامین C استفاده کنید

مطمئناً قانونی در مورد استفاده از محصولات ویتامین C در عصر وجود ندارد اما شما ممکن است بیشترین فایده را از استفاده از آنها در صبح داشته باشید. دکتر هوگان می گوید: “به طور کلی محصولات ویتامین C باید صبح ها قبل از شروع روز، هنگامی که اشعه ماوراء بنفش در بالاترین حد خود قرار دارد، استفاده شود.”

اما ویتامین C هنگام قرار گرفتن در معرض نور كمتر مؤثر می شود بنابراین مهم است كه قبل از بیرون آمدن از خانه، زمان لازم برای جذب آن را بدهید. لازم نیست که زمان مشخصی منتظر بمانید – تا زمانی که جذب شود، خوب است و می توانید به کارتان برسید.

2. از محصولات ویتامین C در نقطه مناسب روتین مراقبت از پوست استفاده کنید

دکتر هوگان توضیح می دهد که لحظه مناسب استفاده از محصول شما بستگی به نوع محصول دارد. در مورد سرم ها، باید محصول ویتامین C خود را روی پوست تازه تمیز شده بزنید اما یادتان باشد قبل از مرطوب کردن صورت آن را بمالید.

3. از ویتامین C با غلظت مناسب برای نوع و مشکل پوستی خود استفاده کنید

دکتر هوگان می گوید، محصولات مختلف ویتامین C ممکن است تنوع زیادی داشته باشند. به طور کلی، آنها در کل از زیر 5 درصد تا 30 درصد متغیر هستند و این ماده می تواند بنابر غلظتش اثرات متفاوتی داشته باشد.

کسانی که پوست خشک یا حساس دارند بهتر است از غلظت های پایین تر، حدود 5٪ استفاده کنند که احتمال تحریک آنها کمتر است. اما افرادی که پوست چرب تری دارند یا دارای مشکلات رنگی گسترده تری هستند می توانند غلظت بالاتری را تحمل کنند.

4. از ویتامین C همراه با برخی مواد دیگر استفاده نکنید

ویتامین C به طور کلی بسیار ایمن است و به خوبی تحمل می شود اما اگر پوست حساسی دارید، ممکن است کمی لکه دار شود.

دکتر هوگان می گوید، یکی از عناصری که باید هنگام استفاده از ویتامین C از آن اجتناب کنید، بنزوئیل پراکسید است که می تواند ویتامین C را اکسید کند و به همین دلیل، آن را قوی تر می کند. شما هنوز هم می توانید از محصولات بنزوئیل پراکسید خود استفاده کنید اما فقط در همان زمان از روتین خود همراه با ویتامین C استفاده نکنید. سعی کنید صبح ها از ویتامین C و شب ها از بنزوئیل پراکسید استفاده کنید، یا در روزهای مختلف استفاده کنید.

5. می توانید از ویتامین C در کنار رتینول استفاده کنید اما محتاط باشید

در گذشته تصور می شد که باید از هرگونه همراهی ویتامین C با رتینوئیدها خودداری کنید و این هنوز هم درست است. استفاده از آنها در یک زمان ممکن است اثر هر دو را کمرنگ تر کند. دکتر هوگان می گوید، از آنجا که می توانند اثرات مشابهی روی پوست داشته باشند، متخصصان هنوز هم توصیه می کنند از مصرف این دو ماده در کنار هم پرهیز شود.

استفاده از آنها در یک زمان از روتین شما می تواند باعث تحریک شود اما استفاده از آنها در همان روز اما در ساعات مختلف اشکالی ندارد.

6. حتماً محصولات ویتامین C خود را به درستی نگهداری کنید

در محصولات مراقبت از پوست موضعی، ویتامین C به نور و هوا حساس است. دکتر هوگان توضیح می دهد: “هنگامی که در معرض این عوامل قرار داشته باشد، در برابر اسید دهیدراکرواسبیبیک اکسیده می شود.” او می گوید، بنابراین این محصولات باید در ظروف مات که دارای محدودیت هوا و بسیار محکم هستند، نگهداری شوند و به جای یک بطری در دار که نیاز به باز کردن آن دارد، مانند پمپ بدون هوا باشند.

خوشبختانه، بسیاری از محصولات ویتامین C به همین دلیل دقیقاً در ظروف مات ارائه می شوند.

7. به فرمول کلی محصول خود دقت کنید

انواع مختلفی از ویتامین C وجود دارد که ممکن است در انواع مختلف محصولات ظاهر شوید. برخی از اینها نسبت به بقیه پایدارتر هستند، به این معنی که آنها به سرعت اکسید نخواهند شد و بعضی از آنها دارای خواص مختلفی هستند که می تواند باعث مناسب تر شدن آنها برای انواع خاصی از پوست شود.

به عنوان مثال، اسید L- آسکوربیک و سدیم آسکوربیل فسفات محلول در آب هستند، به این معنی که آنها بیشتر در محصولاتی که سبک تر و مناسب تر برای پوست چرب هستند ظاهر می شوند.

اگر پوست خشک دارید، دکتر هوگان توصیه می کند به دنبال محصولات مرطوب کننده تر حاوی اشکال محلول در لیپید ویتامین C مانند آسکوربیل پالمیتات و تتراکسی اکسیدسیل آسکوربات باشید.

8. توجه کنید که آیا محصول تغییر رنگ داده است یا خیر

دکتر هوگان می گوید: “سرم ویتامین C شما باید بی رنگ و یا به رنگ کاه باشد.” اگر اکسیده شود، زرد یا قهوه ای می شود و احتمالاً کمتر موثر خواهد بود.”

اگر می خواهید هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید اما به همان اندازه برای پوست شما عمل نمی کند و “بسیار بندرت، ویتامین C اکسیده شده می تواند باعث تغییر رنگ جزئی در زردی پوست شود.”

بنابراین بهتر است از شر هر محصول ویتامین C که از زمان خرید آنها به طرز چشمگیری گذشته و تغییر رنگ داده است خلاص شوید. “به خصوص اگر قهوه ای باشد، فوراً آن را دور بریزید.”

9. خود را محدود به سرم نکنید

رایج ترین روش برای دریافت ویتامین C در روتین مراقبت از پوست، سرم است اما لازم نیست خود را محدود کنید! اگر ترجیح می دهید یک قدم اضافی در رژیم پوست خود بردارید، بدانید که می توانید ویتامین C را در پاک کننده ها، مرطوب کننده ها، لایه بردارها و حتی ضد آفتاب ها هم جستجو کنید.

نکات نهایی

سرم های ویتامین C با جلوگیری از چین و چروک و کاهش لک ها می توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند.

بسیاری از داروخانه ها سرم ویتامین C را به فروش می رسانند. از طرف دیگر، مردم می توانند از طیف وسیعی از محصولات به صورت آنلاین انتخاب کنند.

هر فرد باید برای مشاهده نتایج، چندین سرم ویتامین C را به طور مداوم اعمال کند زیرا زمان لازم است که سلول های پوستی دوباره پر شوند.

برخی از افراد صبح از آن استفاده می کنند تا از خواص محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش آن هم استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر دریافتند که به عنوان سرم شب ها بهتر عمل می کند.

اگر شروع به تحریک یا ناراحتی کردید، مصرف خود را قطع کنید.

منبع:

self

medicalnewstoday

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی