خواص مواد غذايي سلامت سلامت جسمي مطالب اختصاصي

هر آنچه كه بايد درباره خريد، نگهداري و مصرف پنیر بدانيد

در اين مقاله از 7 گنج نكات مهم درباره خريد ، نگهداريو مصرف پنير را براي علاقمندان تهيه كرده ايم. با ما همراه شويد ...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج نكات مهم درباره خريد ، نگهداريو  مصرف پنير را براي علاقمندان تهيه كرده ايم. با ما همراه شويد …

پنير
پنير

آب نمک پنیر را دور بریزید

یکی از تصورات اشتباهی که برخی خانواده‌ها در مورد پنیرهای آبدار می‌کنند این است که این محصول حاوی آب خود پنیر است و در نتیجه برای دریافت پروتئین و مواد مغذی بیشتر آن را همراه پنیر مصرف می‌کنند، اما باید بدانید اغلب پنیرهای آبدار موجود در بازار در آب نمک غوطه‌ور می‌شود و این محلول هیچ خاصیت و خواص تغذیه‌ای ندارد و بهتر است برای دریافت کمتر نمک آب پنیر دور ریخته شود، اما پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این که اگر آب نمک پنیر را دور بریزیم محصول زودتر از تاریخ انقضا دچار فساد و کپک‌زدگی نمی‌شود؟ خیر.

کاغذ روی پنیر را دور نیندازید

  • پنیرهای آبدار بسته‌بندی شده طی تاریخ مصرف‌شان بدون حضور آب نمک نیز ماندگاری مطلوبی دارند که البته برای جلوگیری از خشک‌شدن سطح محصول و پیشگیری از ورود موجودات میکروسکوپی بهتر است همان کاغذ سفیدرنگی که بر سطح اغلب پنیرهای قالبی بسته‌بندی شده قرار گرفته و آغشته به نوعی مواد ضدکپک است، پس از هر بار مصرف، بر سطح پنیر گذاشته شود. این را هم بدانید اگر از تاریخ انقضای پنیر بگذرد چه درون آب‌نمک باشد و چه نباشد با فساد و رشد گونه‌ای قارچ بر سطح پنیر روبه‌رو خواهید شد.

پنیر را در آب غوطه‌ور نکنید

  • برخی از بیماران فشار خونی و کلیوی بر این باورند که اگر پنیر شور را در آب بیندازند یا با آب داغ شست‌وشو دهند نمکش زدوده می‌شود، اما این یک باور علمی نیست. وقتی پنیر را در آب غوطه‌ور می‌کنیم علاوه بر نمک، پروتئین‌ها و ویتامین‌های محلول در آب نیز از محصول خارج و از ارزش تغذیه‌ای آن کاسته می‌شود و گاهی نیز با گذشت مدت زمانی طولانی هنوز از میزان شوری قسمت مرکزی پنیر کاسته نشده است.
  • لازم است بدانید پنیرهای موجود در بازار از 0.5 تا 6 در صد نمک تهیه می‌شوند و بهتر است پنیر روزانه را از انواع پنیرهای کم نمک 0.5 تا 1 درصد که در جدول تغذیه‌ای روی بسته‌بندی محصول درج شده است، انتخاب کنید و این را بدانید پنیرهای سنتی و لیقوان و تبریز که اغلب در آب نمک غوطه‌ورند در مقایسه با انواع پنیرهای خشک درصد نمک بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

آيا مصرف پنير كپك زده بيماري زاست؟

  • اگر پنیر كپك زد كمی آن را با احتیاط بیشتر مصرف كنید، چون پنیر كپك زده میكروب‌هايي نیز دارد كه ممكن است سبب بیماری‌های گوارشی و زخم معده شوند. پس اگر پنیرتان كپك زد كمی بیشتر از قسمت كپك زده آن را جدا و مصرف كنید.

چه كنيم پنير كپك نزد؟

  • برای پیشگیری از کپک زدن پنیر باید مراقب باشید که آن را هر بار با چاقوی تمیز استیل قطعه قطعه کنید.
  • برای نگهداری پنیر بهتر است کمی آب بجوشانید و در ظرف مورد نظر بریزید تا خنک شود و پنیرها را بعد از تکه تکه کردن در آن بگذارید و در ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید.
  • اگر پنیز بی نمک دوست ندارید می توانید مقدار کمی نمک به آب جوشیده اضافه کنید.
  • برای اینکه از کپک زدن پنیر جلوگیری کنید، در ابتدای خرید پنیر را در یک ظرف در دار بریزید و چند حبه قند را نیز در ظرف بیندازید و در آن را خوب ببندید و آن را در گوشه اى بگذارید. پس از مدتى که ظرف را باز کردید خواهید دید که پنیرها کپک ندارند زیرا همه کپک ها جذب قند شده اند. یادتان باشد که قندها را حتماً دور بریزید!

نكات مهم در خريد پنير:

  • از خرید و مصرف پنیرهای محلی و فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری نمایید. مصرف این نوع پنیرها خطر مسمومیت غذایی یا انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد. از خرید پنیر از مراکز غیر مجاز یا مراکزی که آن را خارج از یخچال و در برابر نور آفتاب نگهداری و عرضه می‌‌کنند خودداری نمایید.
  • نگهداری بعضی از انواع پنیر در دمای بالاتر از 8 درجه سانتیگراد سبب فساد آنزیمی ‌‌و شیمیایی آن می‌‌شود و شرایط را برای رشد میکروب‌ها و فساد میکروبی آن فراهم می‌‌کند. از خرید پنیرهایی که بسته‌بندی آنها آسیب دیده است خودداری نمایید.
  • به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایید. بررسی برچسب روی بسته‌بندی و مطالعه جدول ارزش تغذیه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد. با اطلاع از میزان چربی، نمک و پروتئین پنیر از مناسب بودن مصرف آن با شرایط و رژیم غذایی خود مطمئن می‌‌شوید. ممکن است در مورد بعضی انواع پنیر مثل پنیرهای کم نمک که در تهیه آنها بجای کلرید سدیم از کلرید پتاسیم استفاده شده برای مبتلایان به بعضی از بیماری‌ها هشدارهایی روی برچسب بسته‌بندی درج شده باشد، بنابراین هنگام خرید به این هشدارها توجه کنید.
  • پنیر نرم ماندگاری کمتری از پنیرهای سفت دارد. برای افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت پنیر آن را در آب پنیر، دوغ یا ماست رقیق شده نگهداری نمایید. اگر پنیر کپک زد یا طعم و عطر غیرعادی دارد از مصرف آن خودداری کنید. برای جلوگیری از کپک زدن پنیر، آن‌ را درون ظرف دربسته قرار داده و درون آن چند حبه قند قرار دهید. توصیه می‌‌شود پنیر را همراه گردو، سبزی و گوجه فرنگی یا انگور مصرف نمایید.

اين مقاله را هم بخوانيد: آشنايي با خواص و مضرات پنير

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نبوده و پيگرد قانوني دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی