تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

مواد غذایی كه باعث افزايش طول عمر مي شوند

بعضی از مواد غذایی هستند که اگر به طور منظم مصرف شوند، طول عمر رو افزایش می دهند...
تقویم فارسی اندروید

بعضی از مواد غذایی هستند که اگر به طور منظم مصرف شوند، طول عمر رو افزایش می دهند. آنتی اکسیدان موجود در این مواد غذایی با بیماری هایی که با بالا رفتن سن، احتمال بروز اونها هم افزایش پیدا می کند (مثل بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها)، مبارزه می کنند. در ادامه مطلب، فهرست بعضی از این مواد غذایی رو به شما ارائه می کنیم.

افزايش طول عمر
افزايش طول عمر

شکلات تیره

این ماده غذایی، سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می باشد. هر دوی این ترکیبات، التهاب رو در بدن کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. التهاب یکی از عوامل خطر در بروز بیماری هاست که با بالا رفتن سن، میزان اون هم در بدن افزایش پیدا می کند. بنابراین، مصرف مواد غذایی ضد التهاب، کلید یک زندگی طولانی تر و با کیفیت تر است.

بروکلی

سبزیجاتی مثل بروکلی، حاوی ترکیبات ضد سرطان مثل سولفورافان هستند. یک تحقیق نشان می دهد که بروکلی خورها، طول عمر بیشتری نسبت به کسانی که از این سبزی ارزشمند در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند، برخوردارند.

مغزها

کافیست که روزانه نصف یک کف دست، آجیل و مغز مصرف کنید تا به افزایش عمر شما کمک کند. احتمال بروز بیماری هایی مثل دیابت و سرطان در افرادی که از مقادیر متعادل آجیل و مغزها استفاده می کنند، کمتر است.

چغندر

این ماده غذایی مملو از ترکیبی به نام بتائین است که خاصیت ضد التهاب دارد.

 گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، خطر بروز بعضی از سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان رو کاهش می دهد. این ماده غذایی منبع خوب ویتامین C و منبع بسیار خوب آنتی اکسیدان لیکوپن است.

جهت مشاهده خواص و مضرات گوجه فرنگی اينجا كليك كنيد

انواع توت

توت فرنگی، توت آبی و سایر انواع توت، هم طعم خوبی دارند و هم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که از عوارض پیری جلوگیری می کنند. به خصوص، وجود آنتی اکسیدان آنتوسیانین که از مغز و ماهیچه ها محافظت می کند.

جهت مشاهده خواص و مضرات انواع توت اينجا كليك كنيد

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از اجزای بسیار مهم رژیم غذایی مدیترانه ای است. این نوع رژیم غذایی، یکی از سالم ترین انواع رژیم در جهان می باشد. چربی های سالمی که در روغن زیتون وجود دارند، از عوارض مغزی پیری جلوگیری می کنند.

جهت مشاهده خواص و مضرات زيتون و روغن زيتون اينجا كليك كنيد

ماهی سالمون

این ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که التهاب رو کاهش داده و از ما در برابر عوارض مغزی پیری محافظت می کنند.

قره قاط

دانشمندان متوجه شده اند که طول عمر مگس هایی که در اطراف این میوه زندگی کرده و از اون تغذیه می کنند، افزایش پیدا می کند و این احتمال وجود دارد که همین اثر رو بر روی انسان نیز داشته باشد.

ادویه جات تند

افرادی که از ادویه جات تند مثل فلفل در غذای خود استفاده می کنند، طول عمر بیشتری دارند. این افراد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان و بیماری های قلبی قرار می گیرند. البته اگر دچار مشکل التهاب و زخم معده هستید، باید از خوردن ادویه جات تند، پرهیز کنید.

جهت مشاهده خواص و مضرات ادويه جات اينجا كليك كنيد

چای سبز

روزی یک فنجان چای سبز بنوشید. هم چای سیاه و هم چای سبز حاوی کاتچین می باشند که از قلب محافظت می کند. محققین ژاپنی معتقدند که مصرف روزانه چای سبز خطر بیماری های قلبی و سکته رو کاهش می دهد.

جهت مشاهده خواص و مضرات چاي سبز اينجا كليك كنيد

سیر

این ادویه، سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و به تنظیم فشار خون کمک می کند.

جهت مشاهده خواص و مضرات سير اينجا كليك كنيد

اسفناج

مصرف روزانه اسفناج یا هر نوع سبزی برگ سبز دار دیگر، از زوال عقل پیشگیری می کند. این اثر مفید سبزیجات ناشی از وجود مقادیر زیاد ویتامین K در اونها می باشد.

جهت مشاهده خواص و مضرات اسفناج اينجا كليك كنيد

آووکادو

این میوه فوق العاده ارزشمند، استرس رو کاهش داده و با بعضی از سرطان ها مبارزه می کند.

سیب

سیب یکی دیگر از منابع بسیار خوب آنتی اکسیدان ها می باشد. سعی کنید که سیب رو با پوست بخورید زیرا بسیاری از مواد مغذی سیب در پوست اون انباشته شده اند. این میوه همچنین حاوی فیبر می باشد که به سلامتی دستگاه گوارش کمک نموده و از ما در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند.

مارچوبه

مارچوبه سرشار از گلوتاتیون است. گلوتاتیون، مادر تمام آنتی اکسیدان ها می باشد. این ترکیب، خطر بیماری های قلبی، زوال عقل و سرطان رو کاهش می دهد. مارچوبه همچنین منبع فولات است و به سلامت مغز کمک نموده و در سنین بالا هم مغز رو سالم تر نگه می دارد.

جهت مشاهده خواص و مضرات مارچوبه اينجا كليك كنيد

کیمچی

پروبیوتیک هایی که در غذاهای تخمیری مثل کیمچی و ماست وجود دارند، علائم اضطراب و افسردگی رو کاهش می دهند. علاوه بر این، کیمچی حاوی مقدار زیادی سیر می باشد مزید بر ارزش غذایی اون می شود و فواید اون رو دو چندان می کند. یک تحقیق نشان می دهد که باکتری های مفید موجود در این غذا از بروز سرطان روده، جلوگیری می کنند.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع: یکا

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی