تبلیغ رپورتاژ

معرفی 3 گیاه آپارتمانی پر طرفدار

تقویم فارسی اندروید

در طی سالهای قبل، نه چندان دور شاید همین 10 سال یا 30 سال قبل، پیش از آن که مردم ناگزیر شوند به زندگی آپارتمان نشینی شوند باغچه های حیاط منازل پر از درخت، سبزه و گل  و گلدون بود. طراوت و شادابی که درخت و گلهای حاصل از آن در فضای خانه ها ایجاد می کرد بالطبع ساکنین آن را نیز بهره مند می ساخت، اما آپارتمان نشینی به خصوص در شهرهای بزرگ کشور ما سبب محرومیت از این نعمت گردید. چرا که منازل مسکونی قدیمی با حوض های وسط، باغچه، کم کم به محیطی خشک و بی روح مبدل شدند. اگر تئوری تأثیر محیط زیست را بر روحیه ی انسان قبول داشته باشیم میتوان نتیجه را حدس زد. اکنون که ناچار به زندگی آپارتمان نشینی هستیم این سئوال پیش می آید که آیا میتوانیم این سرسبزی و طراوت را در مقیاس کم و کوچک زنده گردانیم؟ آیا می توانیم در این فضای کوچک و کم نور گیاهان مناسب پرورش داد؟ پاسخ این سئوال خوشبختانه مثبت است یعنی میتوان با صرف اندکی از وقت روزانه طبیعت زیبا را به درون محل سکونت آورد. هر گلدان کوچک  زینتی می تواند زینت بخش فضای آپارتمان شما باشد. نگهداری و حفظ و پرورش گیاهان آپارتمانی در خانه و آپارتمان و ادارات و سایر اماکن کاری ساده و در عین حال دقیق می باشد. در این مقاله سعی کردیم تا چند مورد از بهترین و پرطرفدارترین گیاهان مناسب آپارتمان را معرفی کنیم تا شما بتوانید با خرید آن به فضای منزل خود، نمای دلنشین و گرم بدهید.

 

گل سانسوریا، این زیبای خانگی را بهتر بشناسید:

گیاه آپارتمانی

گل سانسوریا از آن دست گیاهان خانگی است که در تنوع بسیار از گونه ها وجود دارد. تا جاییکه به شکل رسمی نام ۷۰ گونه متفاوت از گیاه سانسوریا را که مناسب برای حضور در فضاهای خانگی هستند، معرفی کرده اند. شاید همین گوناگونی است که این گل زیبای مناسب برای محیط های خانگی را تا این اندازه محبوب کرده است. لکن دنیای جذاب سانسوریا چیزی فراتر از این مقوله ها را شامل می شود. گل سانسوریا گویا از همان آغاز خلقت در شرایطی که مناسب با زیست انسانی باشد، شکل گرفته است. گیاهی که به خوبی می تواند در محیط خانه شما زندگی شاد و سرحالی را تجربه کند و در این بین با حضوری زیبا و البته چشم ‌نواز فضایی آمیخته با رنگ و بوی هنری و گاها لاکچری را برای محیط زندگی شما تداعی سازد. گیاه سانسوریا محبوب است؛ زیرا زیبا و فرمی جذاب و البته هنری دارد. گلی که به خوبی می تواند به شکل یک فضای سبز در تکمیل هر نوع دکوراسیون خانگی حضوری چشم ‌نواز داشته باشد.

حرفه ای ها کاملاً با گل سانسوریا آشنایی دارند و آماتورها هم برای حداقل یک بار این گل تزیینی خانگی را از نزدیک دیده اند و اندک اطلاعاتی از آن دارند. در این بین شاید اشاره ای هر چند مختصر در مقام آشنایی با گل سانسوریا چندان توجیه نداشته باشد. اما مگر می شود بخواهیم از دنیای سانسوریا مطالبی گفته باشیم و اشاره ‌ای به اصالت آفریقایی آن نداشته باشیم؟! خوب است بدانید که آن گل زیبای شمشیری شکل سرحال و دوست داشتنی که در کنج خانه شما زندگی لاکچری خودش را قدرتمندانه پی گرفته، در ایام گذشته جزو گیاهان سرسخت و بومی جزیره ماداگاسکار در شرق آفریقا بوده است. این گل تزیینی همچنان هم به عنوان یک گیاه اصیل و بومی در جنگل های شرق آفریقا و حتی برخی از نواحی جنوبی آسیا یافت می ‌شود.

 

گل سانسوریا را گاها با نام گل شمشیری نیز می شناسند. زیرا ظاهر این گل با برگ هایی که درست شبیه به شمشیر هایی آخته است، رشد می کند. آنچنان که تجسم حضور چند تیغه شمشیر نوک تیز را در داخل گلدان تداعی خواهد کرد. در واقع همین وجه زیبایی گل سانسوریا است که آنها را تا این اندازه محبوب کرده، حضور آنها را در تکمیل دکوراسیون های خانگی مناسب می کند. برگ ها غالباً در رنگ سبز بسیار تیره ای قرار دارند. البته تناژ رنگ سبز در انواع گل سانسوریا بسیار متداول است. تا جاییکه این گوناگونی از رنگ سبز جذابیت این گل خانگی را دو چندان کرده است

خاک مناسب: خاک کمپوست بهترین خاک برای این گیاه می باشد

رطوبت: نایز رطوبتی کمی دارد، به غبارپاشی نیازی نیست

آبیاری: بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا” خشک شود

نوردهی: یکی از گیاهانی است که سایه دوست است بهتر است در مکانی نیم سایه قرار دهید ولی باز اگر شرایط برایش مهیا هست در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید رشد بهتری خواهد داشت.

 

آشنایی با گل برگ انجیری

گل برگ انجیری

گیاه برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری یا مونسترا یا برگ انجیری سلوم یا گل برگ انجیری  همگی نام­هایی هست که به این گیاه در ایران داده اند این گیاه با نام علمی Monstera deliciosa  از خانواده Araceae گونه شیپوریان می باشد. از جهات خصوصیات ظاهری، گیاه دارای برگ­های بزرگ همانند برگ انجیر می باشد و به همین جهت به این نام معروف شده اما در زمان بلوغ و جوانی برگ­ها دارای بریدگیهایی می شوند که به مرور این بریدگیها عمیق تر شده طوری که ظاهر آن را چندین برابر زیباتر می کند. گیاه در زمان رشد به صورت بالا رونده رشد می کند و ساقه هایی با ریشه را تشکیل می­دهد (ریشه هوایی) که باید دور آن را با خزه های گیاهی مرطوب نگهدارید گل برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری  دارای مقاومت خوب و نگاهداری آسان می باشد .لذا برای افراد مبتدی که در زمینه نگاهداری گل­های آپارتمانی مهارت ندارند میتواند گزینه مناسبی باشد. گیاه  برگ انجیری فر بومی آمریکای جنوبی از جمله کشورهایی مثل مکزیک، پاناما و جنگل­های استوایی آن منطقه بوده و با تناسب بومی بودن آن قاعدتا” طالب هوای گرم و مرطوب و بارانی می باشد. این گیاه مناسب برای نگاهداری داخل آپارتمان، اتاقهای خواب، اتاق کنفرانس، مکان های اداری، بالکن و تراس می باشد خصوصا آنهایی که در بالکن علاقه به نگاهداری دارند

تکثیر گیاه برگ انجیری:

1-تکثیر از روش خوابانیدن ریشه های هوایی:

برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که برای بهتر رشد کردن برگها و بزرگ شدنشان بهتر است آنها را در خاک بکارید و یا به یک چوب با خزه ببندید . همچنین از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود . تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه به این صورت است که باید ریشه ها به همان صورت که به گیاه وصل هستند ، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید . زمانی که گیاه جدیدی سبز شد ، آن را از گیاه مادر جدا کنید .

 

2-تکثیر گیاه  فیلدندرون برگ انجیری از طریق قلمه زدن:

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری ، قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافیست یک شاخه ی سالم دارای ۲ یا ۳ برگ را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید . قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ی ۱۲ دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید . حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند . برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله‌ی آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود .

 

نگهداری از گل برگ انجیری:

  • آبیاری فیلودندرون برگ انجیری:

این گیاه یکی از گیاهان فیلودندرونی است که خاک مرطوب را دوست دارد. خاک نباید مرطوب و غرق آب باشد زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

  • کود مناسب برای گیاه برگ انجیری:

گل برگ انجیری بطور کلی گیاه کم توقعی می باشد می توانید در اوایل بهار تا اواخر پاییز آن را با کود کریستال سبز یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ به میزان دو در هزار استفاده نمایید

  • چه دمایی مناسب گلدان برگ انجیری می باشد؟

دمای مناسب برای گلدان برگ انجیری بین ۱۸ الی ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. در دماهای پایین گیاه می میرد.

  • نوردهی در گلدان برگ انجیری:

گلدان برگ انجیری در شرایط سایه جزیی (نور غیر مستقیم فیلتر شده) بهترین رشد را خواهد داشت اگر نوردهی بیش از حد باشد ممکن است رنگ آن زرد شود. همچنین نور کم نیز باعث می شود ساقه ها، ساق دار  و رشد آن کم شود. بنابراین قبل از خرید از میزان نوردهی محل خود مطمین شوید سپس اقدام به خرید آن کنید.

 

گل قاشقی، این علف زیبای آفریقایی را بهتر بشناسید:

گل قاشقی

گل قاشقی با نام های پپرومیا با نام گیاهشناسی Peperomia magnifolia جزو خانواده Piperaceae میباشد. وقتی عاشق نگهداری از گیاهان آپارتمانی شده اید و در این بین قرار است بخشی از محیط خانه را تبدیل به یک گلخانه شورانگیز و هیجانی کنید، قطعا در تکاپوی همنشینی با مناسب ترین گیاهان خانگی هستید. گیاهانی که بتوانند فضای زیستی خانه امن ما را تحمل کنند و برای سال ها در کنار ما با شور و نشاط زندگی کنند. در این بین محیط خانه ما که قرار نیست چهار فصل سال را تجربه کند، برای همین است که خیلی ها علاقه به نگهداری از گیاهان همیشه سبز دارند و نگهداری از گیاه گل قاشقی یکی از بهترین پیشنهادات برای آنها می باشد.

اگر می خواهید از گیاهی مقاوم، همیشه سرسبز و کاملاً مناسب برای حضور در فضاهای آپارتمانی پذیرایی کنید، گل قاشقی برای این میزبانی شما آمادگی کافی را دارد. این گل قاشقی در اصل گیاهی است علفی شکل که در همه ایام سال سبز و با طراوت می ماند. گیاه قاشقی این زندگی دائما سرسبز خود را از اجداد گرمسیری خود به ارث برده است. در واقع این گیاه علفی شکل که رشد کمی هم دارد، از گیاهان بومی در مناطق گرمسیری و نواحی مرکزی زمین یعنی آمریکای جنوبی و آفریقای مرکزی می باشد.

به همین سادگی گل قاشقی تبدیل به یکی از کم توقع ترین گیاهان آپارتمانی خواهد شد. زیرا گیاهی است که ذاتاً عاشق ماندن در محیط های کم نور و فضاهای سایه ای شکل می باشد. همین خواسته، آنها را تبدیل به یکی از مناسب ترین گیاهان آپارتمانی کرده است. در عین حال حضور در پای گیاهان بلند قامت جنگل های گرمسیری باعث شده تا اجداد این گیاه نسبت به شرایط کم آبی هم سطح مقاومت بالایی داشته باشند.

 

خیلی ها بدشان نمی‌ آید که از گیاهان مقاوم در برابر کم آبی بهره ‌مند باشند تا به این ترتیب در زمان هایی که به مسافرت می روند، از طاقت گیاه خانگی خود اطمینان داشته باشند. اگر از این دست افراد هستید، مقاومت بالای گیاه گل قاشقی شما را شگفت زده خواهد کرد. به شکلی که قطعاً عاشقش خواهید شد.

 

اما بحث ما در این مقاله چیز دیگری است. قصد ما این است که بخواهیم در مقام یک گلخانه دار خانگی اما کاربلد ظاهر شویم و هنرمندانه از یک گل قاشقی نگهداری کنیم و حتی یک گام جلوتر، قدم هایی در تکثیر این گیاه زیبا برداریم. پس همراه ما بمانید تا از دنیای جذاب گل قاشقی بحث مفصل و جامع خود را پی بگیریم.

 

گیاه گل قاشقی از جمله گیاهان آپارتمانی است که با نیاز تقریباً اندکی از آب سپری می ‌کنند. این گیاه برای روزهای کم‌ آبی، خودش را آماده کرده است و با همین خلق و خوی، زندگی را تداوم می دهد. اگر بخواهید در آبیاری گیاه گل قاشقی افراط کنید، قطعاً باعث پوسیده شدن ریشه های آن خواهید شد. یک روش تاثیرگذار، آبیاری به ازای یک بار در هر هفته می باشد. به شرط آنکه سطح خاک گلدان کاملاً خشک شده باشد. اگر سطح خاک گلدان همچنان مرطوب است، از آبیاری به گل قاشقی تا خشک شدن کامل خاک جداً خودداری کنید.

 

اگر تمایل به دیدن مقالات بصورت کامل دارید وارید سایت مجله بذرکو شوید تا بصورت کامل این گیاهان را بهتر بشناسید کافی هست نام مجله بذرکو BAZRCO را در گوگل سرچ کنید تا با این سایت بیشتر آشنا شوید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی