اسرار خانه داري خواص مواد غذايي سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري مطالب اختصاصي

كاربردهاي جالب و بي نظير سرکه در خانه داري و نظافت منزل

در اين مقاله از 7گنج، شما را با كاربردهاي بي نظير و متفاوت سركه در خانه تكاني و نظافت منزل آشنا ميكنيم.سركه به خصوص براي افرادي كه به واسطه وجود كودكان يا افراد مبتلا به آسم و آلرژي و سالمندان قادر به استفاده از شوينده هاي شيميايي نيستند خيلي كاربرد دارد. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید
در اين مقاله از 7گنج، شما را با كاربردهاي بي نظير و متفاوت سركه در خانه تكاني و نظافت منزل آشنا ميكنيم.سركه به خصوص براي افرادي كه به واسطه وجود كودكان يا افراد مبتلا به آسم و آلرژي و سالمندان قادر به استفاده از شوينده هاي شيميايي نيستند خيلي كاربرد دارد. با ما همراه شويد…
سركه

سرکه جزو قدیمی‌ترین موادی است که ۲۵۰۰ سال توسط بشر مورد مصرف قرار گرفته است. این ماده که با تبدیل الکل به اسید استیک حاصل می‌شود، جزو محصولات سبز و نوع سفید آن مفید، همه کاره و در خانه‌داری پرکاربرد است. ارزانی، کاربرد فراوان و عدم ایجاد حساسیت از مزایایی است که این ماده را خاص کرده است.

كاربردهاي سركه سفيد در خانه داري و نظافت:

از بین بردن جرم کتری و سماور

از بین بردن جرم ناشی از رسوبات آب در کتری از دغدغه‎های خانم‎های خانه دار است… یک راهکار ساده برای از بین بردن این رسوبات استفاده از سرکه سفید است!

یک استکان سرکه همراه با مقداری آب (به نسبت مساوی) در کتری ریخته و بگذارید تا به نقطه جوش برسد. تمام رسوبات چسبیده شده به ظرف به آسانی از آن جدا شده و در آب جوش غوطه‎ور می‎شوند . فرصت بدهید تا محلول آب جوش و سرکه خنک شود بعد کتری را بشویید و تا 24ساعت در ظرف را باز گذاشته و آن را در معرض هوا قرار دهید تا بوی سرکه از بین برود.

تميز كردن حمام و دستشویی

به جای استفاده از مواد شیمیایی برای برق انداختن شیرهای حمام و دستشویی؛ از سرکه استفاده کنید. با این روش هم شیرها برق می‎افتند و هم پوست شما سالم می‎ماند.

مقداری پنبه بردارید و آغشته به سرکه کنید و بعد محکم به بدنه شیرآلات بکشید. در آخر با یک پنبه یا دستمال دیگر؛ آنها را خشک کنید.

يك بطري سركه را در سرويس بهداشتي ريخته و بگذاريد از شب تا صبح بماند تمام جرم را از بين خواهد برد.
از سرکه ساده برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.
برای از بین بردن لایه ‌های رسوب از روی دوش، کمی سرکه به آن بمالید و با برس تمیز کنید.
برای از بین بردن کپک، پرده را با مخلوطی از یک پیمانه سرکه و کمی ماده پاک کننده بشویید.

شستشوی حوله و لباس‎ها

اضافه کردن یک پیمانه پر سرکه در دور آخر شستشو به ماشین لباسشویی باعث براق شدن رنگ‌های روشن و تمیز شدن لباس‌ها می‌شود. اسید استیک نه تنها به پارچه آسیب نمی‌رساند بلکه باعث حل شدن پس‌مانده صابون می‌شود یعنی همان چیزی که لباس‌ها را کدر می‌کند. همچنین به عنوان نرم‌کننده عمل کرده، اصطکاک را کم کرده و کپک را از بین می‌برد. براي اين منظور در مرحله آخر شستشوی لباس‎ها؛ هنگام آبکشی، یک فنجان سرکه در ماشین لباسشویی بریزید. این کار باعث می‎شود رنگ لباس‎ها باز شده و براق‎تر به نظر برسند با این کار کف مواد شوینده هم به خوبی پاک می‎شوند.
هنگام شستشوی حوله‌ها به جای نرم کننده، ½ پیمانه سرکه را در دور آخر شستشو به ماشین‌لباسشویی اضافه کنید. نرم‌کننده‌های لباس قدرت جذب حوله را کم می‌کنند اما سرکه ضمن خوشبو کردن باعث نرمی حوله‌ها شده و تاثیری در قدرت جذب آن‌ها نمی‌گذارد.

پاک کردن دیوار و سرامیک

برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی یا کاشی و سرامیک از محلول سرکه در آب داغ استفاده کنید. دیوارها و سرامیک‎ها به طرز معجزه آسایی برق می‎افتند . بلافاصله پس از شستشو، دیوار را با یک دستمال دیگر، خشک کنید.
سرکه در تمیز کردن دیوارهای رنگ شده ی شما نیز موثر است و میتوان آن را با آمونیاک مخلوط کرد و به طور کاربردی تر از آن استفاده کرد.

پاك كردن درز كاشي ها

برای تمیز کردن درز کاشی‌ها نیازی به استفاده از مایع سفیدکننده نیست. کافیست با مسواک و سرکه محل مورد نظر را خیس و تمیز کنید.

تمیز کردن شیشه‎های رسوب گرفته


شیشه‎هایی را که لکه و روسوبات آب روی آن است، با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید. نصف لیوان سرکه در یک سطل آب ریخته و شیشه را با آن بشویید. برای خشک کردن شیشه هم از روزنامه استفاده کنید. بدين منظور مخلوطی از ۵۰ درصد سرکه و ۵۰ درصد آب برای تمیز کردن پنجره ‌ها مناسب است.

تميز كردن سطوح مختلف:

برای تمیز کردن سطوح غیرچوبی، کاشی و سرامیک 1 پیمانه سرکه سفید ساده را با 1 پیمانه آب مخلوط کنید و داخل قوطی اسپری بریزید. این مخلوط چندمنظوره را روی سطح مورد نظر بپاشید و با اسفنج نم‌دار آن را تمیز کنید.
کثیفی و خش‌های سطحیDVD را با ریختن سرکه روی یک دستمال نرم از بین ببرید.
مبلمان چوبي را با يك دستمال كه با سركه سفيد نمدار شده برق بيندازيد.
مقداری سرکه به آب داغ اضافه کنید و کف اتاق و یا آشپزخانه را که روکش یا کف پوش پلاستیکی دارد، بشویید.
اضافه کردن نمک به سرکه کارایی آن را دو چندان میکند و میتوان از آن جهت از بین بردن لکه های چربی از سطوح متفاوت استفاده کرد.

تميز كردن فرش:

برای از بین بردن لکه ی خون روی فرش میتوان از مخلوط سرکه و صابون و کمی نمک به همراه آب استفاده کرد. این ترکیب به راحتی لکه های خون را پاک می کند و آسیبی به فرش نمی رساند.

كاربردهاي سركه سفيد در خانه داري:

 

 اضافه کردن چند قاشق غذاخوری سرکه سفید به آب هنگام درست کردن تخم‌مرغ آب پز به حفظ شکل زرده کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود در صورت ترک خوردن پوست تخم‌مرغ، سفیده به بیرون راه پیدا نکند.

خیس کردن سبزیجات پژمرده داخل آب سرد و اضافه کردن کمی سرکه به تازه شدن آن‌ها کمک می‌کند.

بعد از خرد کردن پیاز، با مالیدن کمی سرکه سفید به دست بوی آن را از بین ببرید.

از بين بردن گرد و غبار:

برای از بین بردن گرد خاک موجود در خانه میتوان از سرکه استفاده کرد و خانه را از وجود میکروب ها پاک کرد. در این مورد باید دقت داشته باشید که به مقدار خیلی کمی از سرکه استفاده کنید.

تميز كردن مايكروفر و گاز

بخار حاصل از جوشاندن یک کاسه سرکه و آب باعث کنده شدن خرده‌های غذا و رفع بوی مایکروفر می‌شود. براي اين منظور يك ظرف مخلوط سركه و آب را در مايكروفر قرار دهيد و آن را به مدت 5 دقيقه روشن كنيد. سپس با دستمال داخل آنرا پاك كنيد مايكروفر تميز و ضدعفوني ميشود.

سرکه در آشپزخانه کاربرد فراوان دارد و میتواند در تمیز کردن و براق کردن وسایل آشپزخانه به شما کمک کند. از سرکه می توانید برای براق کردن گاز نیز استفاده کنید.

ساير كاربردهاي سركه :

سرکه موجب شل شدن آدامس از روی صندلی ماشین و فرش می‌شود.

شیشه‌ ماشین را با محلول سرکه و آب به نسبت سه به یک پاک و از یخ‌زدگی در فصل زمستان جلوگیری کنید.

محل عبور خود را با ریختن نسبت مساوی آب و سرکه از علف‌های هرز پاک کنید.

حتی می‌توانید با اسپری کردن مستقیم روی حلزون‌ها، آن‌ها را از بین ببرید.

برای ماندگاری بیش‌تر گل‌ها، چند قاشق غذاخوری سرکه را همراه یک قاشق چای‌خوری شکر به آب گلدان اضافه کنید.

مشکل گرفتگی چاه با مخلوط جوش‌شیرین و سرکه حل می‌شود. ابتدا ½ پیمانه جوش‌شیرین و سپس به آرامی ½ پیمانه سرکه اضافه کنید. بعد از 30 دقیقه روی آن‌ها آب داغ بریزید.

ظروف چرب : ۲ قاشق غذاخوری سرکه را به کمی مایع ظرف شویی اضافه کنید تا قدرت تمیزکنندگی آن افزایش یابد.

تميز كردن ماشين ظرفشويي و لباسشويي: يك فنجان سركه سفيد را در ماشين لباسشويي و يا ظرفشويي ريخته و ماشين را روشن كنيد. با اين كار جرم  آنها از بين خواهد رفت.

جامسواكي را با سركه بشوريد.

 

گردآوري و تنظيم: گروه 7گنج – اختصاصي 7گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی