تغذيه سالم سلامت سلامت جنسي و زناشويي

عوامل مهم تاثيرگذار بر ضریب هوشی كودك (قبل و بعد از تولد)

فقط با چند دستور ساده، ضریب هوشی (IQ) كودك خود را 22 درجه افزایش دهید و یا مواظب باشید ضریب هوشی كودك شما 22 درجه كاهش پیدا نكند...
تقویم فارسی اندروید

فقط با چند دستور ساده، ضریب هوشی (IQ) كودك خود را 22 درجه افزایش دهید و یا مواظب باشید ضریب هوشی كودك شما 22 درجه كاهش پیدا نكند…

كودك

شما فقط تا سن 2 سالگی كودك فرصت این كار را دارید، بنابراین هر روز از دو سال اول زندگی، یك روز طلایی برای كودك شما محسوب می شود. در این دوره وظیفه سنگینی بر دوش پدر و مادر می باشد كه علاوه بر تأثیر بر ضریب هوشی كودك، سلامتی جسمی و روحی او را هم در همین دو سال شكل دهند.

بر اساس تحقیقات جدیدی كه صورت گرفته، ضریب هوشی كودك از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداكثر 3 سالگی شكل می گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه كودك با شیر مادر و تغذیه صحیح كودك تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر می باشد:

1- كمبود آهن 9 درجه ضریب هوشی را كاهش می دهد.

2- محرومیت از شیر مادر 8 درجه ضریب هوشی را كاهش می دهد.

3- تولد با وزن كم 5 درجه ضریب هوشی را كاهش می دهد.

عوامل مهم تاثيرگذار بر ضریب هوشی كودك (قبل و بعد از تولد) /www.7ganj.ir

اهميت تغذيه مادر در دوران بارداري:

  • اگر مادر در دوران بارداری تغذیه كافی و مناسبی نداشته باشد، منجر به تولد كودك با وزن كم خواهد شد.
  • مصرف غذاهای كنسرو شده در دوران بارداری، هوش و تربیت پذیری كودكان را كاهش می دهد.
  • غذاهای كنسرو شده از مواد مصنوعی خوش طعم كننده و نگهدارنده برخوردارند كه نه تنها مواد مغذی ندارد بلكه باعث اختلال در تولید سلول های مغزی می شود.
  • مصرف غذاهای ناسالم توسط مادران كه بیشتر ناشی از بی توجهی و عادات غلط غذایی و فرهنگی است، موجب می شود كه سن یادگیری و تربیت پذیری كودكان به دلیل تامین نشدن سلول های مغزیشان از نظر ویتامین و پروتئین، افزایش یابد.
  • خوردن جگر کباب شده و شلغم (هر چند برخی مادران از خوردن این ها پرهیز می کنند!) به همراه دیگر غذاها از جمله آبگوشت، سیرابی، كله پاچه و سبزیجات موجب تغذیه، تكثیر و ماندگاری دائم سلول های مغزی و استحكام استخوان مادر و جنین می شود.
  • برنج كته ، ماست، كشك و سبزیجات از ارزان ترین، مقوی ترین و در دسترس ترین منبع غذایی برای مادران باردار می باشد.

اهميت تغذيه تكميلي كودك:

در قدم بعدی باید توجه شود كه كودك با شروع تغذیه تكمیلی، آهن كمكی دریافت كنند و چون معمولاً شربت ها و قطره های آهن موجود كمی بد مزه می باشند، مادران به شربت های تجارتی مختلفی روی می آورند، ولی غافل از این كه هیچ كدام از این شربت های خوشمزه معمولاً نیاز كودكشان را تأمین نمی كند. به نمونه های زیر توجه فرمایید:

نیاز روزانه كودك 400 واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A و 10 میلی گرم آهن می باشد. در صورتی كه:

1- شربت سانستول كه به صورت فراوان استفاده می شود، فقط 100 واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A داشته و هیچ گونه آهن قابل جذبی ندارد. پس واضح است كه به هیچ عنوان نیاز فرزند شما را تأمین نمی كند، ولی شما می توانید با اضافه كردن 300 واحد ویتامین D و 10 میلی گرم آهن به آن از این شربت به عنوان یك داروی با مزه خوب استفاده نمایید.

2- شربت فرو گلوبولین: كه معمولاً به جای آهن استفاده می شود. در 5 سی سی از این شربت، فقط 5 میلی گرم آهن آن هم از نوع نامعلوم (قابل جذب یا غیر قابل جذب) وجود دارد.

3- قطره MIM: فقط 200 واحد ویتامین D داشته و 1000 واحد ویتامین A (بیشتر از نیاز) و فقط 2 میلی گرم آهن دارد (نیاز كودك 10 میلی گرم می باشد).

و بقیه موارد كه گفته نمی شود. ولی قابل ذكر است كه تا به حال هیچ دارویی ساخته نشده كه هم خوشمزه باشد و هم نیازهای كودك را تأمین كند. پس مادران عزیز سعی كنند با هر ترفندی كه شده قطره آهن یا شربت آهن كودك را (حتی شده به زور) به كودك بخورانند و توجه كنند كه كاهش یا افزایش 9 درجه ضریب هوشی می تواند زندگی كودك شما را متحول كند.

دادن شیر مادر هم همان طور كه دیدید 8 درجه در ضریب هوشی مؤثر می باشد. مادران باید مواظب باشند به آسانی و به دلایل عجیب و غریب كودك خود را از شیر مادر و 8 درجه ضریب هوشی بی بهره نگذارند.

حتی دیده شده نوزادانی كه شیر خشك می خورند، در صورتی كه شیر خشك را از دست مادر خود بخورند، ضریب هوشی بهتری نسبت به كودكانی دارند كه شیرشان را از دست افراد دیگری خورده اند.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی