آشپزي و شيريني پزي پنیر ها

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر

آموزش طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
تعداد پنیرها، ماست‌ها، شیرها و کره‌هایی که در بازار یافت می‌شود بسیار زیاد است. امروز می‌خواهیم به آشنایی با انواع پنیر بپردازیم، این ماده غذایی در کیک، شیرینی، غذاهای آماده، فست‌فود، سالاد و… استفاده می‌شود و کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. با این حال باید مراقب بود که مصرف آن به جذب مقادیر زیاد چربی‌های اشباع و کالری نینجامد.

بنابراین در مصرف پنیر باید تعادل را در نظر گرفت و منظور از تعادل این است که پنیرهایی را انتخاب کنید که طعم خوبی دارند و با مصرف مقدار کمتری نسبت به سایر پنیرها، مواد کافی را به بدنتان می‌رسانند. تعادل به این معنا هم هست که سختگیری نکنید و بدانید که غیر از خوردن قطعه‌های بزرگ پنیر مثلا با صبحانه، راه‌های خلاقانه دیگری هم برای مصرف آن‌ها وجود دارد.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی می‌توان گفت که پنیرهای نرم نسبت به پنیرهای سخت، چربی کمتری دارند. البته استثنا هم برای این قاعده وجود دارد. برای مثال پارمسان پنیر سختی است که چربی‌اش از بقیه پنیرهای طبیعی کمتر است، و پنیر خامه‌ای با اینکه نرم است اما چربی بالایی دارد. بیشترشان مقادیر مناسبی از چربی، پروتئین، چربی اشباع، کلسیم و سدیم دارند. در ادامه مطلب با طرز تهیه انواع پنیر آشنا خواهید شد.

فِتا

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
این پنیر ریشه یونانی دارد و مانند پنیر لیقوان ایرانی است. این پنیر اگر خارج از آب نمک باشد سفت می‌شود. معمولا در هر ۳۰ گرم از این نوع پنیر ۷۵ کالری و ۴ گرم پروتئین وجود دارد.

پنیر شیر بُز

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
پنیر تهیه شده از شیر بز در هر ۳۰ گرم حدود ۷۵ کالری، ۶ گرم چربی و ۵.۳ گرم پروتئین دارد. با شیر بز می‌توان انواع مختلفی از پنیر مانند پنیر بلوچیز و پنیر سیامزگی را تولید کرد.

بلوچیز

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
این نوع پنیر در هر ۳۰ گرم حدود ۱۰۰ کالری، ۸.۲ گرم چربی، ۶.۱ گرم پروتئین دارد. البته انواع مختلفی از آن مانند پنیر بلوچیز با شیر بز و پنیر بلوچیز خامه‌ای با بافت‌های مختلفی وجود دارد.

موزارلا

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
در هر ۳۰ گرم پنیر موزارلا حدود ۷۰ کالری، ۵ گرم پروتئین، و ۵ گرم چربی وجود دارد.

چدار

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
در هر ۳۰ گرم پنیر چدار حدود ۱۱۰ کالری، ۷ گرم پروتئین، و ۹ گرم چربی وجود دارد.

پارمسان

طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر
در هر ۳۰ گرم پنیر پارمسان حدود ۱۱۱ کالری، ۱۰ گرم پروتئین، و ۷.۳ گرم چربی وجود دارد. به شکل ورقه‌ای هم به بازار عرضه می‌شود.

توصیه‌های مصرف انواع پنیر

از قبل پنیر را به قطعاتی تقسیم کنید تا بتوانید حساب مصرفتان را نگه دارید. همچنین همیشه از پنیرهای با کیفیت استفاده کنید، پنیرهای فرآوری شده معمولا شما را به پرخوری می‌اندازند.

یکی از مهمترین نکات در مصرف پنیر این است که آن را روی غذا رنده کنید. به این روش می‌توانید هر بار اندکی پنیر مصرف کنید و به پرخوری نیفتید، در عین حال از مزه خوب آن لذت ببرید.

پنیر غذای ساده‌ای است که بسیاری از مواد اصلی را در خود دارد، از جمله کلسیم که خیلی مهم است. همچنین پنیر طبیعی فاقد گلوتن است و با دیگر غذاها هم به خوبی جور در می‌آید.

پنیرهای کم سدیم

توصیه‌ها این است که اگر به دنبال گزینه‌های کم سُدیم هستید، به سراغ پنیرهای طبیعی بروید. برای درست کردن ساندویچ یا همچین مواردی می‌توانید لایه‌های باریکی از پنیر را برش بزنید یا پنیر ورقه‌ای آماده از نوع کم سدیم بخرید. پنیرهایی مثل کاتیج، ریو و موزارلا را می‌توان جزو پنیرهای کم‌ سدیم به حساب آورد.

پنیرهای کم لاکتوز

در صورتی که دستگاه گوارشی‌تان به لاکتوز حساسیت دارد، به سراغ چدار، موزارلا، گودا و پنیر سوییسی بروید که از نوع پنیرهای کم‌لاکتوز هستند. معمولا میزان لاکتوز در پنیرهای سخت و نیمه سخت خیلی کمتر است.

پنیرهایی با کلسیم بالا

پنیرهای سوییسی، امریکایی، چدار، موزارلا، و گودا و پارمسان پر از کلسیم هستند که حتما می‌دانید برای سلامت استخوان‌های بدن بسیار اهمیت دارد.
طرز تهیه آشنایی با انواع پنیر

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی