آشپزي و شيريني پزي پنیر ها

طرز تهیه مزایای پنیر بز برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه مزایای پنیر بز برای سلامتی . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
پنیر بز به رغم وجود هزاران ساله آن، محبوبیت پنیرهای سنتی به دست آمده از شیر گاو را به دست نیاورده است. به طور شگفت انگیزی، پنیر بز، که به نام chevre هم شناخته می‌شود، دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است. اگرچه پنیر بز مانند سایر محصولات پنیر از چربی بالا برخوردار است، اما این پنیر فاقد چربی ترانس است و حاوی مقادیر مناسب پروتئین‌، ویتامین‌، کلسیم و مواد مغذی است. پنیر بز منبع خوبی از کلسیم، فسفر و ویتامین D است که می‌تواند به حفظ سلامتی استخوان‌ها کمک کند.

شیر گاو و محصولات آن توسط هورمون‌های رشد تغذیه می‌شوند در صورتی که این اتفاق برای شیر بز نمی‌افتد. این ویژگی‌های منحصر به فرد پنیر بز را مطلوب‌تر از محصولات شیر گاو می‌کند.

مقایسه پنیر گاوی با پنیر بز

پنیر بز کالری کمتری دارد.
• میزان سدیم، چربی، کلسترول و چربی اشباع کمتری دارد.
• دارای سلنیوم (آنتی اکسیدان) و مس بیشتری است.
• حاوی ویتامین‌های بیشتر، به خصوص ویتامین‌های B1، B2 و B3 (تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین) است.
• مقادیر کافی از ویتامین A، کلسیم و فسفر دارد.
• مقدار کافی پروتئین در پنیر بز وجود دارد.
طرز تهیه مزایای پنیر بز برای سلامتی

چرا پنیر بز مفید است؟

پروتئین موجود در محصولات شیر بز ارزش بیولوژیکی بیشتری دارند و به نسبت محصولات شیر گاو دارای مقدار مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند. همچنین به علت وجود اسیدهای آمینه با زنجیره کوتاه و متوسط، هضم آن بسیار آسان است. بنابراین، این پنیر با ارزش غذایی بالا، به عنوان یک انتخاب خوب برای درمان افراد حساس به شیر گاو و افراد دارای اختلالات جذبی روده کوچک در نظر گرفته شده است.

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط Park Y از دانشگاه A & M تگزاس، آلفا لاکتوگلوبولین (یکی از اجزاء شیر گاو) یکی از عوامل اصلی آلرژی‌زایی پروتئین شیر است که در فرآورده‌های شیر بز (مانند شیر مادر) وجود ندارد و باعث می‌شود برای افراد مبتلا به آلرژی پروتئین شیر، به ویژه نوزادان مناسب باشد. این ویژگی همراه با مقدار لاکتوز کمتر، دلیل محکم‌تری برای انتخاب شیر بز و محصولات آن خواهد بود.

علاوه بر این، به دلیل نسبت بالای اسیدهای چرب با زنجیره‌های کوتاه و متوسط و اندازه‌های کوچکتر اجزای تشکیل دهنده آن، چربی در محصولات شیر بز قابلیت هضم راحت‌تری دارند. محصولات شیر بز، از جمله پنیر بز، به دلیل این که حاوی لاکتوز (قند شیر) کمتری در مقایسه با شیر گاو است، برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مناسب تر است.

براساس یک تحقیق که توسط یانگیلار از دانشگاه اردستان ترکیه انجام شده است، اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در محصولات شیر بز، دارای قابلیت مهار کردن تشکیل رسوبات کلسترول هستند. این ویژگی در درمان اختلالات جذب روده کوچک، بیماری‌های عروق کرونر، فیبروز کیستیک، اختلالات قاعدگی و کمک به تغذیه نوزادان نارس مفید است.

کاملا معلوم است که محصولات شیر بز از جمله پنیر بز یک جایگزین سالم برای محصولات شیر گاو هستند. با این حال باید خاطر نشان کرد که پنیر بز اگر به شیوه‌ای غیر بهداشتی تولید شود و یا پاستوریزه نباشد، برای سلامتی مضر است و موجب ایجاد بیماری می‌شود.
طرز تهیه مزایای پنیر بز برای سلامتی

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی