تغذيه سالم تناسب اندام سلامت

سریع غذا خوردن چه تاثیری بر بدن دارد؟

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم غذای خود را سریع و بدون فکر می خورند. این یک عادت بسیار بد است که می تواند منجر به پرخوری، افزایش وزن و چاقی شود. در دنیای شلوغ امروزی، مردم اغلب سریع و با عجله غذا می خورند. با این حال، مغز شما به زمان نیاز دارد تا سیگنال های پر بودن معده را پردازش کند. در واقع، ممکن است 20 دقیقه طول بکشد تا مغز شما بفهمد که سیر هستید.

همانطور که گفته شد حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز سیگنال های سیری را دریافت کند و به شما احساس سیری بدهد. جویدن آهسته غذا به بدن شما زمان کافی می دهد تا متوجه شود که دیگر نباید غذا بخورید. این روش دیگری است که می توانید از خوردن، بیشتر از اشتها خودداری کنید و وزن خود را کنترل کنید.

وقتی سریع غذا می خورید، غذا بیشتر از آنچه بدن واقعا نیاز دارد دریافت می شود. با گذشت زمان، دریافت کالری بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه بر روی کودکان نشان داده که 60 درصد از کسانی که سریع غذا می‌خورند نیز پرخوری می‌کنند. افرادی که سریع می خورند 3 برابر بیشتر احتمال دارد اضافه وزن داشته باشند. چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است.

سریع غذا خوردن نه تنها خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد، بلکه با سایر مشکلات سلامتی نیز مرتبط است.

تند غذا خوردن ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک را افزایش دهد. همچنین ممکن است منجر به هضم ضعیف و کاهش لذت شما از غذا شود.

  • سریع غذا خوردن با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که سریع غذا می خورند در مقایسه با کسانی که آهسته غذا می خورند 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند.
  • یکی دیگر از معایب چاقی ناشی از سریع غذا خوردن، افزایش احتمال ابتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین است. نیازی به گفتن نیست که اگر سطح قند خون شما کنترل نشود، ممکن است زندگی شما به خطر بیوفتد.
  • تند خواران معمولا هضم ضعیف دارند. آنها ممکن است لقمه های بزرگ تری بخورند و غذای خود را کمتر بجوند، که ممکن است بر هضم تاثیر منفی بگذارد.
  • فرآیند هضم در دهان شما شروع می‌شود و با نگذاشتن زمان کافی برای تجزیه غذا، معده‌تان را مجبور می‌کنید اسید بیشتری ترشح کند تا پس از رسیدن غذا به آن تجزیه شود. اسید افزایش یافته می تواند باعث احساس گرسنگی شود و به نوبه خود باعث پرخوری شود. حتی می تواند متابولیسم شما را در طول زمان کند کرده و باعث افزایش وزن شما شود.
  • سریع غذا خوردن جدا از اینکه شما را چاق می کند بلکه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در طولانی مدت افزایش می دهد، حتی اسید اضافی معده نیز می تواند باعث سوزش شدید معده شود.
سریع غذا خوردن خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد
سریع غذا خوردن خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد

آهسته‌تر غذا خوردن چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

آیا می دانید چند بار باید غذای خود را بجوید؟ ممکن است این سوال را نادیده بگیرید، اما در واقع یک علم مهم پشت آن نهفته است. جویدن صحیح غذا فواید زیادی برای بدن شما دارد، از کمک به هضم و بهبود جذب مواد مغذی گرفته تا کاهش خطر مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست.

جویدن صحیح، ذرات بزرگ غذا را به قطعات کوچکتر تجزیه می کند، که به تسهیل هضم کمک می کند و به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی را بهتر دریافت کند.

اهسته غذا خوردن فایده بسیاری برای بدن دارد زیرا سطح هورمون های سیری شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند احساس رضایت بیشتری داشته باشید و از این رو کالری دریافتی را کاهش دهید. همچنین باعث بهبود هضم و لذت بردن از غذا می شود.

نحوه جویدن چه تاثیری بر بدن دارد؟

نحوه جویدن می تواند تاثیر زیادی بر توانایی بدن شما در جذب و متابولیسم غذا داشته باشد. جویدن برای سلامت گوارش یک گزینه ی کلیدی است، زیرا ذرات بزرگتر را به قطعات قابل هضم تجزیه می کند و باعث تولید بزاق می شود که برای بلعیدن بدون ناراحتی معده ضروری است. اگر غذا به درستی جویده نشود، عوارض جانبی ناخوشایندی مانند گاز، نفخ یا حتی سردرد ممکن است به دلیل ورود مواد هضم نشده به بدن ما ایجاد شود. عمل جویدن همچنین باعث تولید آنزیم‌هایی می‌شود که به تجزیه بهتر غذاها کمک می‌کند و در عین حال سطح اسید هیدروکلریک در روده را افزایش می‌دهد و pH را تنظیم می‌کند و به هضم بیشتر کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید آهسته‌تر غذا بخورید، در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

1. جلوی صفحه نمایش غذا نخورید. غذا خوردن در مقابل تلویزیون، کامپیوتر، گوشی هوشمند یا دستگاه های دیگر ممکن است باعث شود سریع و بی فکر غذا بخورید. همچنین می تواند باعث شود که میزان غذای خود را از دست بدهید. با دقت غذا بخورید: هنگام غذا خوردن، باید روی وعده غذایی خود تمرکز کنید تا متوجه شوید که چه زمانی سیر هستید و از وعده غذایی خود به درستی لذت ببرید.

2.گرسنه نمانید. با خوردن میان وعده های سبک می توانید از گرسنگی شدید جلوگیری کنید. زیرا گرسنگی شدید باعث می شود خیلی سریع غذا بخورید و تصمیمات غذایی ضعیفی بگیرید.

3. غذا را کاملا بجوید. قبل از قورت دادن، غذای خود را بیشتر بجوید. سعی کنید هر لقمه غذا را 20 تا 30 بار بجوید. به این ترتیب دستگاه گوارش شما نیازی به کار سخت‌ تر برای تجزیه غذا پس از خوردن ندارد.

غذا را کاملا بجوید
غذا را کاملا بجوید

4. غذاهای غنی از فیبر بخورید. غذاهای پرفیبر مانند میوه ها و سبزیجات نه تنها بسیار سیر کننده هستند، بلکه جویدن آنها زمان زیادی می برد.

5. غذای سالم و سبک انتخاب کنید. غذاهای سالم و سبک را به خصوص در طول شب نسبت به سایر گزینه ها انتخاب کنید و تا حد امکان از خوردن فست فودها اجتناب کنید.

غذای سالم و سبک انتخاب کنید و از خوردن فست فود اجتناب کنید.
غذای سالم و سبک انتخاب کنید و از خوردن فست فود اجتناب کنید.

6. لقمه های کوچک بگیرید. خوردن لقمه های کوچکتر ممکن است به شما کمک کند سرعت غذا خوردن خود را کاهش داده و زمان خوردن وعده غذایی خود را طولانی تر کنید. شما می توانید از قاشق کوچک تر برای کم کردن مقدار غذا استفاده کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی