تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

خوراکی های موثر و مفيد در افزایش تمرکز

اگر برنامه غذایی تان مواد مغذی ضروری برای بدن را نداشته باشد، به توانایی شما در تمرکز آسیب میزند. ما شما را با غذاهایی مغز که به شما کمک می کنند تمرکز کنید آشنا می کنیم...
تقویم فارسی اندروید

اگر برنامه غذایی تان مواد مغذی ضروری برای بدن را نداشته باشد، به توانایی شما در تمرکز آسیب میزند. ما شما را با غذاهایی مغز که به شما کمک می کنند تمرکز کنید آشنا می کنیم.

تمركز

جینسنگ، ماهی، توتها یا کافئین؟ 

شایعاتی درباره غذاها و مکمل‌های غذایی وجود دارد که شما را متقاعد میکند هر کاری از افزایش تمرکز گرفته تا افزایش حافظه، سطح توجه و عملکرد مغز را می‌توانند انجام دهند. اما آیا واقعا چنین تاثیری دارند؟ وقتی سن ما افزایش می یابد بدنمان پیر میشود و در این تردیدی نیست. خبر خوب این است که می‌توانید احتمال حفظ سلامت مغز را با افزودن غذاها و نوشیدنی‌های هوشمندانه به برنامه غذاییتان، افزایش دهید.

کافئین شما را هوشیارتر می‌کند 

هیچ رمز جادویی برای افزایش آی کیو یا باهوش تر شدن شما وجود ندارد اما برخی مواد مانند کافئین میتوانند به شما انرژی داده و به تمرکزتان کمک کنند. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی از داروها، شما را بدون تردید بیدار و هوشیارتر نگه می‌دارند، اگر چه تاثیرات آن کوتاه مدت است و مقدار زیاد آن ممکن است موجب ناآرامی و عصبی شدن شما شود.

گلوکز می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد 

قند منبع سوخت ترجیحی مغز است (منظور قند و شکر نیست بلکه گلوکز است که بدن از قندها و کربوهیدراتهایی که مصرف می‌کنیم، فرآوری می‌کند). به همین علت است که نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین می‌تواند در کوتاه مدت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی را افزایش دهد.

اگر چه مصرف بیش از حد آن، ممکن است حافظه و سایر بخش‌های بدن را دچار اختلال کند. قندها را به مقدار کم مصرف کنید تا حافظه را بدون اضافه وزن افزایش دهید.

صبحانه بخورید تا سوخت در اختیار مغز قرار دهید 

وسوسه شده‌اید که صبحانه را حذف کنید؟ مطالعات نشان داده‌اند که خوردن صبحانه می‌تواند توجه و حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشد. دانش آموزانی که صبحانه می‌خورند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که نمی‌خورند، دارند. غذاهایی که طبق گزارش محققان جز بهترین سوخت مغز شناخته می‌شوند شامل غلات کامل با فیبر بالا، لبنیات و میوه‌ها هستند اما نباید پرخوری کنید. همچنین محققان دریافته‌اند که صبحانه‌های با کالری بالا مانع تمرکز می‌شود.

ماهی واقعا غذای مغز است 

یکی از منابع پروتئینی افزایش دهنده کارکرد مغز ماهی است که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و کلید سلامتی مغز به شمار می‌آیند. این چربی‌های سالم قدرت شگفت انگیزی به مغز می‌دهند: رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی از این اسیدهای چرب با کاهش خطر سکته و زوال عقل و آهسته کردن زوال ذهنی مرتبط است. به علاوه نقش حیاتی در افزایش حافظه به خصوص هنگامی که پیرتر می‌شویم، ایفا می‌کند.

برای سلامت مغز و قلب دو وعده ماهی در هفته مصرف کنید.

روزانه مقداری شکلات و مغزهای گیاهی بخورید

مغزها و تخمه‌ها منابع خوبی برای آنتی اکسیدان ویتامین ای هستند. ویتامین ای با زوال شناختی کمتر همراه با افزایش سن، مرتبط است. شکلات تلخ نیز دارای خواص آنتی اکسیدان قوی دیگری بوده و حاوی محرکهای طبیعی مانند کافئین است که تمرکز را افزایش می‌دهد.

سی گرم در روز شکلات تلخ و مغزهای گیاهی مصرف کنید تا همه فوایدی که بدون مصرف کالری، چربی یا قند بیشتر نیاز دارید دریافت کنید.

آووکادو و غلات کامل را به برنامه خود اضافه کنید 

هر عضوی در بدن به جریان خون وابسته است به خصوص مغز و قلب. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غلات کامل و میوه هایی مانند آووکادو خطر بیماری قلبی و کلسترول بد را کاهش می‌دهند که به نوبه خود خطر تجمع پلاک‌ها را کاهش داده و جریان خون را افزایش می‌دهد و این شیوه‌ای ساده و دلپذیر برای به کار انداختن سلول‌های مغز است. غلات کامل مانند ذرت و گندم کامل در تامین فیبر و ویتامین ای غذایی نیز نقش دارند. اگر چه آووکادو چربی دارد اما چربی آن اشباع نشده تک پیوندی است که به سلامت جریان خون کمک می‌کند.

بلو بری بسیار مغذی است

تحقیقات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که بلو بری می‌تواند به حفاظت از مغز در مقابل آسیب‌های ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد کمک کرده و ممکن است تاثیرات مشکلات مرتبط با پیری مانند بیماری زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیادی بلوبری، یادگیری و عملکرد عضلات موش‌های پیر را بهبود بخشیده و آن‌ها را با موش‌های خیلی جوانتر از نظر ذهنی برابر ساخته‌اند.

فواید رژیم غذایی سالم 

ممکن است این حرف به نظرتان پیش پا افتاده باشد اما اگر برنامه غذایی تان مواد مغذی ضروری برای بدن را نداشته باشد، به توانایی شما در تمرکز آسیب میزند. خوردن بیش از حد زیاد یا کم می‌تواند در تمرکز اخلال ایجاد کند. یک وعده غذایی حجیم به شما احساس خستگی می‌دهد در حالی که کالری بیش از حد کم نیز منجر به احساس گرسنگی می‌شود که حواس شما را پرت می‌کند.

برای کمک به مغز در جهت رژیم غذایی متعادل و پر از انواع گوناگون غذاهای سالم بکوشید.

مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی 

فروشگاه‌ها پر از مکمل‌هایی است که ادعای افزایش سلامتی را دارند. با این که بسیاری از گزارش‌ها درباره توانایی مکمل‌هایی مانند ویتامین ب، ث، ای ، بتاکاروتن و منیزیوم در تقویت مغز نوید بخش هستند، اما تنها این مکمل‌ها برای افرادی مفید هستند که رژیم غذایی آن‌ها فاقد آن ماده مغذی ویژه باشد. محققان درباره جینسنگ، جینگو و ترکیبات گیاهی، مواد معدنی و ویتامین‌ها و تاثیر آن‌ها بر مغز به صورت محتاطانه خوش بین هستند.

برای روز بزرگ آماده شوید 

می‌خواهید توانایی تمرکز در خود را افزایش دهید؟ با وعده غذایی 100 درصدمیوه، نان غلات کامل با سالمون و یک فنجان قهوه شروع کنید.

کارشناسان علاوه بر صرف وعده غذایی متعادل، موارد زیر را توصیه می‌کنند:

– خواب خوب در شب

– مصرف آب کافی

– ورزش برای کمک به تفکر

– مدیتیشن برای آرامش و پاکسازی فکر

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی