تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

خوراكي ها و راههاي موثر براي تقويت مغز

متخصصان می گویند، هر چیزی برای بدن خوب باشد، برای مغز هم خوب است...

متخصصان می گویند، هر چیزی برای بدن خوب باشد، برای مغز هم خوب است…

تقويت مغز
تقويت مغز

بنابراین ورزش منظم، خواب کافی و خوردن غذاهای سالم به حفظ قدرت مغز و جوان ماندن آن کمک می‌کنند. اما گذشته از این فعالیت‌های زیادی وجود دارد که در حفظ قدرت مغز علی‌رغم افزایش سن مفید است. نیازی به فعالیت‌های جادویی هم نیست، شرکت در چندین نوع از این فعالیت‌های محرک ذهن که در این مطلب علم ورزش به آن‌ها اشاره می‌کند، در حفظ و ارتقای قدرت مغز کافی است.

۱- شرکت در کلاس‌های رقص

تحقیقات نشان داده است، افراد بالای ۶۰ سالی که در سالن‌های رقص شرکت کرده بودند و برای داشتن یک زندگی بهتر از برنامه‌های رقص پیروی می‌کرند، نسبت به همسالان خود ۷۵ درصد کمتر ابتلا به آلزایمر و فراموشی را تجربه می‌کنند.

چرا؟ چون رقص یک فعالیت کامل است که هماهنگی چشم‌ها، دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند و قطعاً یک ورزش هوازی است که باعث پمپاژ مؤثرتر خون و جریان بهتر آن در بدن می‌شود. مخصوصاً افزایش جریان خون به مغز که می‌تواند ارتباط بین سلول‌های مغز را افزایش داده که برای سلامت و قدرت مغز مفید است.

۲- یادگیری موسیقی

بر اساس تحقیقات نواختن یک ساز موسیقی چه گیتار یا ساکسیفون یا پیانو تا حد زیادی به سلامت مغز و مخصوصاً حافظه کمک می‌کند. حتی گوش دادن به موسیقی باعث افزایش توان مغز نیز می‌شود. دانشگاه پزشکی استانفورد اخیراً نتیجه یک تحقیق را آشکار کرده است که گوش دادن به موسیقی منجر به تغییراتی در مغز می‌شود که باعث افزایش تمرکز و توجه و افزایش توانایی ذخیره سازی حافظه می‌شود.

۳- یادگیری یک زبان خارجه

محققان می‌گویند با یادگیری یک زبان خارجی آغاز فراموشی به تأخیر می‌افتد. بر اساس یک تحقیق که سال ۲۰۱۳ در مجله نورولوژی منتشر شد، افرادی که دو زبان خارجی را می‌دانند نسبت به افرادی که فقط زبان مادری خود را می‌دانند دیرتر دچار فراموشی می‌شوند.

بر اساس یک تحقیق دیگر افرادی که دو زبان یا بیشتر را می‌دانند، نسبت به افراد دیگر در کارهای خود مخصوصاً کارهای چند منظوره که نیازمند توجه و تمرکز زیاد است، بهتر عمل می‌کنند. هیچ وقت برای یادگیری یک زبان خارجه دیر نیست و یادگیری هر زبانی در افزایش توان مغز و حافظه مفید است.

۴- شطرنج 

اگر می‌خواهید مغزتان را همیشه آماده نگه دارید، شطرنج یا بازی‌های فکری شبیه آن بازی کنید. بر اساس یک تحقیق در فرانسه ۱۵ درصد خطر فراموشی برای افرادی که این نوع بازی‌ها را انجام می‌دهند، کمتر است.

۵- بیشتر مطالعه کنید

مطالعه برای مغز بسیار مفید است. مطالعه برای نرون‌های سیستم عصبی شبیه به ورزش است. عادت کنید در روز حداقل چند دقیقه مطالعه کنید و مقداری زمان برای تعمق بر مطالعه خود وقت بگذارید. مغز شما برای این فعالیت از شما تشکر خواهد کرد.

۶- انجام یک فعالیت در یک زمان

اگر تصور می‌کنید که چون چند فعالیت را همزمان انجام می‌دهید، یک مغز توانا دارید باید بگوییم کاملاً اشتباه می‌کنید. زمانی که چند فعالیت همزمان را انجام می‌دهید این کار لوب پیشانی مغز را کنترل می‌کند. این لوب مسئول حل مشکلات، تصمیم گیری و دیگر حوزه‌های یادگیری است که در حفظ سلامت مغز مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام یک فعالیت در زمان باعث افزایش توانایی منطق و یادگیری مغز می‌شود. منطق توانایی یادگیری  چیزهای جدید است و ظرفیتی است که مسئول تبدیل چیزهای جدید یاد گرفته به عمل است.

۷- در مورد موارد استرس زا بنویسید

در یک تحقیق در دانشگاه تگزاس، دانشجویان دانشگاهی درباره موارد استرس زای خود ۲۰ دقیقه در سه روز متوالی مطالبی نوشته اند. نتایج تحقیق نشان داد این دانشجویان افزایش در قدرت حافظه پیدا کردند و در امتحانات نمره بهتری گرفتند. فرض می‌شود استرس موجب افکار ناخواسته و مزاحم می‌شود. با این تمرین نه تنها چیزی که باعث آزار و استرس شما است از بین می‌رود بلکه باعث افزایش توانایی کاربردی حافظه نیز می‌شود.

غذاهاي مفيد براي تقويت حافظه

ماهی

ماهی های روغنی به ویژه آن هایی که شامل مقدار زیادی DHA، نوعی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه خوبی برای تقویت حافظه است. DHA برای سلامت و محافظت سلول های مغز ضروری است. تعدادی از بهترین ماهی هایی که منبع DHA هستند شامل ماهی آزاد (Salmon)، ماهی خال مخالی (mackerel)، ماهی ساردین، ماهی کاد (cod)، ماهی تون (tuna) و شاه ماهی است.

گردو

گردو به دلیل اسید  ALAامگا ۳ باعث افزایش ظرفیت مغز برای ذخیره اطلاعات می شود. گردو همچنین شامل ویتامین E است. ویتامین E بعنوان سپری برای سلول های مغز در برای رادیکال های آزاد عمل می کند.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین E  گنجانده‌اند. این ویتامین رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

جهت مشاهده خواص و مضرات گردو اينجا كليك كنيد

بادام

بادام همانند گردو اسید ALA برای مغز به ارمغان می آورد. همچنین دارای ویتامین E برای مقابله با رادیکال های آزاد و ویتامین B6 برای عملکرد کامل سیستم عصبی می باشد.

جهت مشاهده خواص و مضرات بادام اينجا كليك كنيد

دانه کدو تنبل و بذر کتان

هرچند دانه های کدو تنبل و کتان کوچک هستند، اما سرشار از ALA هستند. ALA نوع دیگری از اسید چرب امگا ۳ می باشد که برای سلامت و قدرت مغز حیاتی است. این دانه ها همچنین دارای روی (زینک) هستند که باعث تقویت حافظه می شود.

آووکادو

از خواص آووکادو هر چه بگوییم کم گفته ایم! روغن های چرب موجود در میوه آووکادو باعث هوشیاری انسان و جلوگیری از آسیب دیدگی سلول های مغز می شود. همچنین برای گردش خون و افزایش انتقال اکسیژن و مواد مغذی به مغز ضروری است.


زغال اخته

بخاطر آنتی اکسیدان زیاد در زغال اخته هیچ جای تعجب نیست که چرا این میوه فوق العاده برای مغز مفید است. گفته می شود زغال اخته به تقویت مهارت های تصمیم گیری، توانایی ریاضی، درک و منطق و در نهایت ارتقای قدرت حافظه  کمک می کند.

جهت مشاهده خواص و مضرات زغال اخته اينجا كليك كنيد

شکلات تلخ

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد می شود و سلول های مغزی را از آسیب دور نگه میدارد.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی با پوسته الکترونی ناقص هستند که در همه جا، هوایی که تنفس می‌کنیم، در موادی که در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و می‌توانند با تخریب سلول‌های بدن و انتشار مواد سمی به بافت‌های اطراف خود خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کنند.

پیاز

اگر می خواهید حافظه ایی آنچنان قوی داشته باشید که دیگران را شگفت زده کند، حتما” مقدار کافی پیاز در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنتوسیانین و کورستین دو نوع آنتی اکسیدان موجود در پیاز هستند که به عنوان سپری برای سلول های مغزی در برابر آسیب عمل می کنند.

جهت مشاهده خواص و مضرات پياز اينجا كليك كنيد

سیب

سیب همانند پیاز شامل آنتی اکسیدان کورستین است که وظیفه آن محافظت از مغز است. این آنتی اکسیدان قوی برای افرادی که علائم آلزایمر زود هنگام دارند مفید است.

چغندر

چغندر سرشار از آهن است که هموگلوبین کافی برای خون بدن فراهم می آورد. هموگلوبین موجب اکسیژن رسانی به سلول های مغزی می شود.

عسل

عسل به دلیل دارا بودن مقدار زیاد انرژی باعث عملکرد بهتر مغز در طول زمان می شود. همچنین عسل شامل آنتی اکسیدان های لازم برای جلوگیری از آسیب دیدگی سلول های مغز در مقابل رادیکال های آزاد می باشد.

جهت مشاهده خواص و مضرات عسل اينجا كليك كنيد

رزماری

به دلیل ترکیب شناخته شده ایی به نام اسید کارنوسیک در رزماری، این گیاه مغز را در مقابل بیماری های تخریب کننده مانند آلزایمر محافظت می کند. گفته شده بوی معطر این گیاه  برای تقویت حافظه کافی است.

آب!

آب دارای ویژگی های تقویت بخشی است. به تمرکز و یادگیری بهتر کمک می کند. همچنین باعث بیرون ریختن سم هایی می شود که باعث تیرگی مغز می شوند.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

برگرفته از elmevarzesh.com

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی