تبلیغ رپورتاژ

خواص و طرز تهیه شیره انگور

تقویم فارسی اندروید

شیره انگور از محصولاتی است که بسیاری از افراد به‌خصوص در فصول سرد سال از آن‌ استفاده می‌کنند. شیره انگور به دلیل مانایی بالا و دارا بودن خواص بسیار در گذشته‌های دور هم مورد نظر و استفاده بود. روش تهیه ساده و در کنار آن امکان نگهداری طولانی مدت این ماده مقوی باعث شد تا طب سنتی تاکید بسیاری برای استفاده از آن داشته باشد.

امروزه همچنان استفاده از شیره انگور در ایران رواج دارد. تهیه این محصول هم مانند گذشته نیست و برای خرید شیره انگور می‌توان به یکی از فروشگاه‌های فیزیکی یا آنلاین رفت و آن را خریداری کرد. اما خوب است بدانید که چنین محصولی، چه خواصی را در خود جای داده و چه تاثیرات مثبتی را می‌تواند بر بدن و سلامت شما داشته باشد. این مقاله با بررسی خواص شیره انگور آغاز می‌شود و در ادامه به روش‌های تهیه سنتی این ماده مقوی می‌پردازیم.

طرز تهیه شیره انگور

شیره انگور باکیفیت چگونه است؟

پیش از آنکه به بررسی خواص شیره انگور بپردازیم، می‌خواهیم بدانید که شیره باکیفیت باید چه نشانه‌هایی داشته باشد.
• اگر شیره انگوری که دارید، رقیق است، کپک می‌زند یا ترش می‌شود، این نشان از کیفیت پایین محصول دارد. به طور کلی شیره را می‌توانید در دمای محیط نگه‌داری کنید و به یخچال نیازی ندارد.
• شیره انگور اگر رقیق باشد، یعنی دارای آب بسیار و قند کم است. در حالی که شیره باکیفیت و دارای غلظت مناسب مواد مغذی کافی را در خود دارد و همچنین بسیار مقوی است.
• توجه داشته باشید که محصول موجود نباید غیرشفاف باشد. یعنی اگر رنگی خاک آلود دارد، نشان از کیفیت نامطلوب است.

خواص شیره انگور

تقویت استخوان‌ها و افزایش سلامتی آن

شیره انگور به دلیل داشتن منبع غنی کلسیم در خود می‌تواند برای تقویت و استحکام استخوان تاثیرات بسیاری داشته باشد. این ماده مقوی به شکل مستقیم بر تقویت دندان‌ها موثر بوده و مواد مورد نیاز ماهیچه‌ها را تامین می‌کند که برای توانمندی ماهیچه هنگام انقباض بهتر، مفید است. مصرف منظم و به اندازه شیره انگور مانع بروز بیماری‌های استخوانی به‌خصوص در زمان بعد از یائسگی می‌شود.

افزایش توانایی‌های جنسی

یکی از راه‌های حفظ سلامت جنسی در افراد، ایجاد افزایش تمایل در آنان است. برای این کار بهترین روش‌ استفاده از شیره انگور خواهد بود. این ماده مفید قابلیت تولید هورمون‌های جنسی را در بدن افزایش می‌دهد.

برطرف شدن مشکلات یبوست

از خواص بسیار مفید این شیره تاثیر آن بر معده و روده است. شیره انگور می‌تواند باعث آرامش در این نواحی شود و تسکین دهنده یبوست باشد.
همچنین یکی از مهمترین خاصیت‌های شیره انگور، توان پاک‌کنندگی آن است. به شکلی که با مصرف این ماده می‌توانید اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن خود را دفع کنید و در ادامه موجب پاک شدن بقایای غذا در روده و معده شوید. جالب است بدانید که این شیره می‌تواند تاثیرات ضدنفخ از خود نشان دهد.

خون‌سازی فوق‌العاده

اگر فکر می‌کنید با مصرف شیره انگور فقط یک ماده غذایی خوش‌مزه را میل می‌کنید در اشتباه هستید. این شیره حاوی آهن است که می‌تواند یک سوم نیاز روزانه شما به آهن را تامین کند. این فرایند در نهایت موجب تامین خون مورد نیاز بدن شده و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

آتشفشانی از انرژی

شیره انگور به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار و مفید برای بدن، انرژی بسیاری را در خود پنهان کرده است. این مواد با ورود به سیستم گوارشی بدن شما جذب شده و باعث افزایش انرژی ماهیچه‌های شما می‌شوند.

سرماخوردگی ممنوع

به صورت طبیعی بدن انسان برای مقابله با سرما (در فصول سرد بیشتر) انرژی خود را تبدیل به حرارت می‌کند تا بدن دمای طبیعی خود را از دست ندهد. مصرف شیره انگور موجب می‌شود که بدن تقویت شده و انرژی لازم را داشته باشد و در نهایت از بروز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

گذر از دوران بارداری

شیره انگور به دلیل داشتن مواد معدنی فراوان می‌تواند برای بانوان در دوران بارداری بسیار مفید باشد. همچنین یکی از بهترین مواد غذایی برای دوره شیردهی هم به شمار می‌رود. بانوان نباید از آهن کافی موجود در این ماده مغذی غافل شوند.

درد دوره قاعدگی مغلوب در برابر شیره انگور

مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیوم در شیره انگور وجود دارند که می‌توانند کمک شایانی برای روزهای پر درد قاعدگی باشند. وجود آهن کافی در این ماده مانع از کمبود آهن شده و کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی مفیدی هستند که عامل پیشگیری از ایجاد لخته خون می‌شوند. این مواد در نهایت مانع پیدایش گرفتگی‌های دوره قاعدگی خواهند شد.
همچنین این شیره و مصرف به اندازه آن می‌تواند محافظت خوبی از ماهیچه‌های رحم خانم‌ها داشته باشد.

شیره انگور

ترمیم طبیعی پوست

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از مواقع با آن روبه‌رو هستیم، چگونگی تولید سلول‌های جدید پوستی و ترمیم ردهای باقی مانده روی پوست است. شیره انگور این توانایی را دارد که به سرعت و بسیار آسان موجب ترمیم بافت‌های پوستی شود و به فرایند تولید سلول‌ها کمک کند.

از گلبول قرمز تا تقویت بدن

این ماده مغذی به دلیل داشتن مواد معدنی و بسیاری مواد دیگر در خود می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سرعت ایجاد گلبول قرمز در بدن داشته باشد. این اتفاق به شکل مستقیم بر بهبود شرایط دستگاه ایمنی بدن تاثیر دارد.

رشد بهتر و بیشتر

یکی از دلایل رشد بهتر کودکان و نوجوانان تامین میزان کافی از مواد معدنی و ویتامین‌های موثر است. یکی از راه‌های بسیار آسان و مطمئن برای دریافت چنین مواردی استفاده از شیره انگور است. با قرار دادن مصرف این ماده در برنامه غذایی فرزندان خود، از تامین چنین موادی اطمینان پیدا کنید.

آرامش در دستگاه عصبی بدن

بدن برای آنکه بتواند میزان کلسیم در رگ‌های عصبی و خونی را در حالت تعادل نگه‌دارد، نیازمند منیزیوم است. یکی از مواد مهم موجود در شیره انگور منیزیوم است که می‌تواند این وظیفه مهم را برعهده بگیرد و در نهایت باعث آرامش اعصاب شود.

آرامش‌بخش سرفه

شیره انگور دارای خواص ضدالتهابی و نرم‌کنندگی در قسمت حلق است. به همین دلیل به افرادی که در فصل‌های سرد سال دچار التهاب در ناحیه حلق می‌شوند و در پی آن سرفه می‌کنند، توصیه می‌شود که شیره انگور با آب مخلوط کرده و محلول به دست آمده را غرغره کنند.

دیگر خواص و فواید شیره انگور

  • کمک به رفع سختی سرخرگ‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • باز کردن اشتها
  • محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور آفتاب
  • پیشگیری از پیری زودرس؛ جوان‌سازی بدن
  • محافظت از بدن در برابر اثرات منفی مصرف الکل و سیگار

همچنین شیره انگور درمان کننده

  • صرع
  • کهیر
  • سرفه مزمن
  • تپش قلب
  • لاغری مفرط
  • ضعف احشا
  • یرقان

در ضمن این ماده مقوی برای بیماری‌های زیر مفید است

  • طحال
  • افسردگی
  • غضب
عسل طبیعی

پرمصرف‌ترین حالت استفاده از شیره انگور

گاهی شنیدن نام شیره بدون ارده برای‌مان عجیب است. این دو ماده همیشه درکنار یکدیگر قرار داشته و ترکیبی جادویی را برای سلامت بدن به وجود می‌آورند. با اینکه بسیاری از افراد خرید عسل طبیعی و ارده را در برنامه خود دارند و این دو ماده را با یکدیگر مصرف می‌کنند، اما هیچ‌گاه این ترکیب نتوانسته است جایگاه ارده شیره را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل می‌توان به جرات بیان کرد که یکی از پرمصرف‌ترین حالت‌های استفاده از شیره در ترکیب با ارده است.

روش تهیه شیره انگور طبیعی

مواد اولیه برای تهیه شیره انگور در منزل

  • انگور به مقدار دل‌خواه
  • یک فنجان شربت ذرت به ازای هر سه تا چهار فنجان انگور
  • نصف  فنجان شکر به ازای هر سه تا چهار فنجان انگور

مراحل تهیه شیره انگور به روش خانگی

  1. انگور‌ها را دانه کرده و سپس به خوبی بشویید و آن‌ها را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا وقتی که پوسته‌ها شروع به ترکیدن کنند. پس از این مرحله آن‌ها را از روی حرارت بردارید.
  2. در مرحله دوم انگور‌ها را از روی حرارت بردارید و آن را از یک صافی تمیز با سوراخ‌های ریز رد کنید تا آب خالص انگور به دست آید.
  3. در مرحله بعد مجددا آب انگور را روی حرارت قرار دهید تا به آرامی بجوشد.
  4. مرحله بعد اینکه شکر و شربت ذرت را به آن اضافه کنید و تا زمانی که به غلظت برسد صبر کنید.
  5. پس از این‌که به غلظت مورد نظر رسید آن را از روی حرارت بردارید. شیره انگور شما آماده است نوش جان کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه زیادی به استفاده از این محصولات دارید و می‌خواهید از خواص شیره انگور سود ببرید؛ ولی وقت یا حوصله تهیه این محصول را در خانه ندارید، می‌توانید از طریق عطاری اینترنتی عطارخونه شیره انگور طبیعی و باکیفیت خود را تهیه کنید. با خرید شیره انگور از مراکز معتبر شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را به راحتی به دست آورده‌اید و سلامتی خود را در بسیاری از موارد تضمین کرده‌اید.

برچسب ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی