خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید موز

تقویم فارسی اندروید

موز
خواص و فواید موز  بسیار می باشند . اضافه کردن ی موز به رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیرات مثبت زیادی در بدن شما داشته باشد و خواص تغذیه ای بسیاری را شامل حال تان کند. موز با کمک به کاهش وزن شما، سالم نگه داشتن روده و ارائه ی مواد مغذی در تنظیم ریتم قلب و همچنین ترکیباتی برای سلامت چشم فواید بسیاری را شامل حال شما می کند.

رابطه موز وکاهش وزن

پیدا کردن غذاهایی که می تواند وزن شما را به خوبی کاهش دهد کمی سخت است اما این میوه ی خوشمزه بهترین و کامل ترین این غذاهاست. موز به طور طبیعی شیرین است و خود قند طبیعی دارد. به همین دلیل است که خوردن آن نیاز شما را به مواد قندی تامین کرده و دیگر میلی به خوردن شیرینی جات برای تان باقی نمی گذراد. یک موز به طور متوسط 90 کالری دارد. این میزان تنها یک چهارم کالری است که شما از یک شکلات کوچک دریافت می کنید. در نتیجه خوردن موز کالری دریافتی شما را کاهش می دهد. همچنین موز به علت داشتن مقادیر زیاد فیبر جذب و هضم غذا را کند کرده و مواد غذایی را مجبور می کند تا در معده بمانند. در نتیجه شما کمتر احساس گرسنگی کرده و اشتهای تان برای خوردن غذا کم می شود. خوردن یک موز قبل از ناهار شما را به پرخوری بی میل می کند.

کارکرد منظم تر دستگاه گوارشی

با مصرف روزانه یک عدد از این میوه تا 2.5 گرم فیبر به بدن شما می رسد که نیمی از آن به صورت محلول در می اید. فیبر نامحلول در روده حرکت کرده و به شما در هضم غذا و کارکرد منظم روده کمک می کند. روده با گرفتن 14 گرم فیبر در رژیم غذایی تا 1000 کالری را می تواند به راحتی هضم کند. برای توضیح بیشتر شما برای هضم 1800 کالری تا 25 گرم فیبر نیاز دارید. درنتیجه خوردن یک موز تا 10 درصد نیاز های بدن شما را به فیبر تامین می کند.

عملکرد طبیعی قلب

مصرف روزانه یک موز می تواند برای حمایت از عملکرد طبیعی قلب موثر باشد. موز سرشار از یک ماده معدنی به نام پتاسیم است. وقتی پتاسیم وارد بدن می شود به طور مستقیم وارد جریان خون شده و خود را به دیواره ی روده می رساند. پتاسیم در اطراف سلول های بدن قرار گرفته و در مایع سلولی حل می شود. پتاسیم مثل مایع متعادل کننده در داخل و اطراف سلول عمل می کند. این ماده معدنی در بدن جریان الکتریکی را ثابت نگه  می دارد که برای ریتم منظم قلب مورد نیاز است. کمبود شدید پتاسیم ریتم قلب شما را نامنظم کرده و حتی می تواند خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد. بر اساس تحقیقات موسسه ی پاولینگ لینوس شما در طول روز نیاز به دریافت 4700 میلی گرم پتاسیم دارید.

بهداشت چشم

اضافه کردن یک عدد از این میوه به رژیم غذایی روزانه چشم شما را سالم نگه می دارد. موز دارای مقادیر ویتامین A است که یک ویتامین محلول درچربی بوده و برای حفاظت از چشم و کمک به دید طبیعی حیاتی است. اصطلاح ویتامین A  به یک سری از ترکیبات مثل بتاکاروتن و آلفا کاروتن اشاره دارد. این ترکیبات غشا چشم را احاطه کرده و نور را به قرنیه منتقل می کنند. این ویتامین برای جلوگیری از شب کوری و همچنین سلامت دید در روز ضروری است. زنان در طول روز نیاز به جذب 700 میکروگرم ویتامین A و مردان نیاز به 900 میکرو گرم از این ویتامین دارند. یک موز طبیعی حدود 10 میکروگرم ویتامین A دارد. این ویتامین تاثیر فوق العاده ای در حفظ سلامت چشم شما دارد.

 

نوشته های مرتبط:

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی