تبلیغ رپورتاژ

تفاوت نخ کوبلن و نخ بافتنی با نخ گلدوزی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

گلدوزی هنری است که با نخ بر روی پارچه انجام می‌گیرد. با نمد، نخ کوبلن، نخ پشمی، نخ بافتنی، روبان و غیره تمام این هنر قابل لمس است. پس نتیجه می‌گیریم که برای این هنر به نخی که شامل نخ کوبلن یا بافتنی است، نیاز داریم.

 

وقتی می‌گوییم نخ، هر کسی مدلی به ذهنش می‌رسد که البته نمی‌توانیم ایرادی هم بگیریم. نخ‌‌ها انقدر متفاوت هستند که باید ساعت‌ها راجع به تفاوت‌های آن صحبت کنیم اما اصلی‌ترین سوالی که برای عاشقان هنر جذاب گلدوزی و هنرهای دوختنی به وجود می‌آید، سوالی است که سخت جوابش پیدا می‌شود:« تفاوت نخ کوبلن و نخ بافتنی با نخ گلدوزی چیست؟»

در ادامه خیلی ساده تفاوت این مدل‌ها را بیان می‌کنیم تا با چند حساب سر انگشتی و به هم مرتبط کردن جملات، خودتان متوجه تفاوت نخ کوبلن با نخ گلدوزی یا نخ بافتنی بشوید.

نخ کوبلن

نخ کوبلن چیست؟

تابلوهای با ظرافت دوخته شده بر دیوار خانه‌های  دهه 60 را بخاطر می ‏آورید؟ هنری که مادرها و مادربزرگ‌‌ها حسابی با آن سرگرم بودند و به خانه زیبایی می‌بخشیدند. بخش عمده این هنر کوبلن دوزی بود که بدون نخ کوبلن، آفرینشش احتمالا امکان پذیر نبود یا اصلا به دهه‌‌های جلوتر می‏آییم. دستبند دوستی نامش برایتان آشناست؛ مگرنه؟ یکی از کاربردهای نخ کوبلن برای همین دستبند دوستی حسابی پرطرفدار است. از مثال که بگذریم نخ کوبلن یکی از مدل‌های نخ است که برای کارهای دستی ازجمله کوبلن دوزی که نامی آشنا برای همه ماست، استفاده می‌شود. یکی از پر کاربردترین دوخت‌هایی که با نخ کوبلن انجام می‌دهند، حاشیه‌دوزی است. احتمالا می‌پرسید پس تفاوت دمسه و کوبلن در چیست؟ در یک کلام:«هیچی». دمسه از برند فرانسوی  با همین نام گرفته شده که نخ‌های کوبلن کیفیت بالا و کمی شاین دار تولید می‌کند.

به‌طورکلی نخ کوبلن از 6 لایه رشته نخ تشکیل شده‌است که در رنگ‌های مختلف و در ابعاد کلاف‌های 8 متری در بازار یافت می‌شود.

نخ بافتنی چیست؟

نخ گلدوزی عموما نخی شامل رشته نخ‌های کنار هم است. نخ بافتنی یکی از جنس‌های دیگر نخ بوده که در هنرهای دوختنی پر طرفدار است. نخ بافتنی درست همانند نخ کوبلن در سایزها و رنگ‌های مختلف به مشتریان ارائه می‌‌شود. این مدل نوعی نخ درفام است که مانند سایر نخ‌های گلدوزی به رشته‌های نازک‌تر تقسیم نمی‌شود و سایزبندی‌های متفاوتی دارد.

به‌طورکلی، نخ عمامه‌ای یا همان نخ درفام از دو یا چند رشته به هم تابیده شده تشکیل شده است. این مدل نخ برجسستگی و درخشش فوق‌العاده‌ای در حین کار دارد و جلوه خاصی به کار شما می‌بخشد.

نخ مناسب هنر گلدوزی چیست؟

نخ گلدوزی نخی است که برای ایجاد یک طرح روی پارچه جهت گلدوزی استفاده می شود؛ در واقع شما با استفاده از نخ گلدوزی میتوانید روی پارچه خود گلدوزی کنید و طرح های زیبا ایجاد نمایید. نخ های گلدوزی علاوه بر ضخامت و مقاومت در برابر پوسیدگی، رنگ ها و طرح های متنوعی دارند که می توانید به راحتی در بازار خرازی ها تهیه کنید.

راستی فراموش نکنید که تنها حق انتخاب شما خرید حضوری نیست، خیلی از خرازی‌های انلاین هستند که می‌توانید در خانه بنشینید و بهترین کیفیت را درب در منزل دریافت کنید، دقیقا مثل وبسایت دوزی گل.

سوال اول را آخر جواب می‌دهیم. گلدوزی هنری است که با نخ بر روی پارچه انجام می‌گیرد. با نمد، نخ کوبلن، نخ پشمی، نخ بافتنی، روبان و غیره تمام این هنر قابل لمس است. پس نتیجه می‌گیریم که برای این هنر به نخی که شامل نخ کوبلن یا بافتنی است، نیاز داریم. بیشتر این نخ ها از جنس کتان هستند. البته لازم به ذکر است که مقرون به صرفه‌تر بودن نخ کتان نسبت به نخ‌ها ابریشمی آن را بین هنرجویان پرطرفدارتر کرده‌است.

نخ پشمی

اگر نخ کوبلن نداشتیم، چه چیزی را جایگزین کنیم؟

تفاوت‌ها را مرور کردیم. به نظر شما چه مدل نخی برای این هنر جذاب قابل استفاده است؟ نخ خیاطی؟ نخ عمامه؟ یک لحظه صبر کنید، برگردید و از اول متن را بخوانید. تفاوت‌های میان نخ کوبلن و نخ بافتنی که گفتیم چه بود؟ نخ گلدوزی شامل چه چیزی می‌شد؟ ایرادی ندارد که اگر در همین دو پاراگراف فراموش کرده‌اید.  همانطور که گفتیم نخ گلدوزی شامل نخ‌های متنوعی است. اگر نخ کوبلن نداشتید، از نخ کاموایی با توجه به سایز مورد نظر استفاده کنید. نخ کاموایی در سایزهای 3، 5، 8 و 12 در بازار ارائه می‌شود که برای طرح‌های ظریف‌تر نخ 3 و طرح‌های برجسته و بزرگتر نخ 12 مناسب است.

کیفیت نخ کوبلن و نخ بافتنی خوب را چطور تشخیص دهم؟

نخ کوبلن و بافتنی خوب نباید پرز دهد. یکی از دغدغه‌های هنرمندان، استفاده از نخ‌هایی است که سریعا پاره نشود. پس تو‌جه داشته باشید که باید نخ کوبلنی را انتخاب کنید که هیچکدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشد. علاوه بر پرز ندادن، دیر پاره شدن و رنگ ندادن این نوع نخ در حین شست‌وشو است. یادتان باشد که نخ مناسب کوبلن و گلدوزی را با توجه به نوع و جلوه کار باید مشخص کنید. برای آنکه بتوانید بهترین و با کیفیت‌ترین نخ را بخرید باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

فراموش نکنید عصر، عصر دیجیتال است؛ پس تنها به فروشگاه‌های حضوری فکر نکنید. خیلی از فروشگاه‌‌های آنلاین، کیفیتی را ارائه می‌کنند که بازار شهر را باید زیر پا بگذارید تا همانند آن را پیدا کنید.

از کجا بهترین و با کیفیت‌ترین نخ کوبلن و بافتنی را بخریم؟

خرازی‌ها بهترین انتخاب هستند. می‌توانید به خرازی‌‌ها مراجعه کنید. معمولا تمام خرازی‌ها انواع مختلف نخ را برای هنرهای مختلف از جمله کوبلن دوزی و گلدوزی دارند.

یادتان باشد که اگر تازه کار هستید و اولین بار است که دست به سوزن می‌شوید، از نخ کوبلن چینی یا هندی استفاده کنید. درحال حاضر بهترین و مطرح‌ترین برند نخ کوبلن که در بازار وجود دارد، نخ پنگوئن است. یکی از خوبی‌های برند نخ پنگوئن، بسته بندی‌ تک رنگ یا چند رنگ است که حق انتخاب را برای کارهای عمده بالاتر می‌برد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی