خواص مواد غذايي سلامت

برنج قهوه ای بهتر است یا برنج سفید؟

تقویم فارسی اندروید

برنج قهوه ای

حتما تا به حال برنج قهوه ای خورده اید. برنج قهوه ای به علت آنکه سبوسش به طور کامل جدا نشده است کاملا سفید نبوده و طعم متفاوتی هم دارد. فکر می کنید فواید غذایی این برنج نیز با نوع سفید و معمولی آن متفاوت باشد؟ برخی معتقدند برنج قهوه ای از برنج سفید سالم تر است و برخی فکر می کنند که حتی برنج سفید مضر هم باشد. راستی شما اصلا به طعم این برنج علاقه ای دارید؟
در خصوص مضر بودن برنج های سفید و مفید بودن برنج قهوه ای جای بحث زیادی وجود دارد.بله درست است که برنج قهوه ای کمتر پردازش شده است و همیشه غذاهای کمتر پردازش شده ارزش غذایی بیشتری دارند.

پوسته ای که روی برنج قهوه ای می ماند شامل بخش عمده ای از فیبر و مواد مغذی آن است. برنج سفید در اصل بیشتر پردازش شده و پوسته ی خارجی آن کاملا جدا می شود. در این حالت برنج قهوه ای میزان مواد مغذی بیشتری دارد اما مواد دیر هضم نیز در این غذا بیشتر است. درنتیجه برنج قهوه ای برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند یا معده شان حساس است، سخت تر هضم می شود و برنج سفید برای آن ها مناسب تر است.

در مقایسه ی یک کاسه برنج قهوه ای با یک کاسه برنج سفید برنج قهوه ای قند خون را کمتر افزایش داده و سیری طولانی تری به شما می دهد. با این حال شما می توانید با دیگر مواد غذایی که در کنار برنج مصرف می کنید این کاستی های برنج سفید را جبران کنید. به عبارتی درست است که برنج قهوه ای به تنهایی غذای کامل تری است اما از آن جا که هیچ کس برنج را به تنهایی نمی خورد این کاستی ها  با دیگر غذاهای کنار برنج سفید به راحتی جبران می شود.

حتی نگرانی هایی در خصوص برنج سفید و ارتباط آن با دیابت وجود دارد. اما نگران نباشید. ارتباط این برنج با دیابت قطعی نیست. با اینکه یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که شاخص قند خون بالایی که این برنج آن را به وجود می آورد خود یک محرک برای ابتلا به دیابت است اما چون که قرن ها مردم این برنج را با نرخ پایین ابتلا به دیابت مصرف کرده اند معلوم می شود به صورت عملی این آمار جدی نیست. درواقع اگر این برنج با رعایت اعتدال مصرف شود مشکلی برای سلامتی به وجود نخواهد آورد. نهایتا باید گفت مصرف هیچ کدام از این برنج ها برای افراد معمولی زیانی نداشته و نرمال است البته به شرط اینکه اعتدال در خوردن آن رعایت شود و مشکلی در سیستم بدنی شما برای مصرف این ها وجود نداشته باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی