تبلیغ رپورتاژ

خبر های جدید درباره آلزایمر: اختراع دستگاهی که روند از دست رفتن حافظه را متوقف می کند

تقویم فارسی اندروید

یک آزمایش بالینی که بر روی هشت نفر از افراد مبتلا به آلزایمر انجام شده بود به نتایج شگفت انگیزی ختم شد. یک دستگاه پوشیدنی جدید که پالس های الکترومغناطیسی از خود ساطع می کند توانست طی 2 ماه روند از دست رفتن حافظه را در 7 نفر ازین شرکت کنندگان به طرز چشمگیری کاهش دهد.

بیماری آلزایمر هر ساله میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را درگیر می کند اما هنوز هیچ درمان دارویی خاصی برای این بیماری پیشرونده عصبی پیدا نشده است.

ویژگی اصلی فیزیولوژیکی این وضعیت تجمع پروتئین بتا-آمیلوئید و تاو در مغز است که مسیرهای ارتباط طبیعی بین سلولهای مغزی را مختل می کند.

دانشمندان سالهاست که از عملکرد و عوارض آلزایمر آگاه هستند اما تاکنون نتوانسته اند مانع از تشکیل این تجمعات پروتئینی شوند یا حداقل یکبار شکل گیری آنها را از بین ببرند.

اینفوگرافیک آلزایمر

اما اکنون محققان وابسته به شرکت تجهیزات پزشکی NeuroEM Therapeutics  توانستند دستگاه پوشیدنی بسازند که می تواند با جدا کردن تجمع این پروتئین ها در مغز، باعث کاهش چشمگیر از بین رفتن حافظه در بیماری آلزایمر شود.

این دستگاه به شکل یک کلاه است و امواج الکترومغناطیسی را در فرکانسی ساطع می کند که باعث بر هم زدن تجمع پروتئینی شود. همانطور که در مطالعات بالینی در موش ها نشان داده شد توانستند با استفاده از این دستگاه به بهبود حافظه و درمان بیماری آلزایمر کمک کنند. تیم تحقیقاتی که آزمایش بالینی را انجام داده است نتایج مقدماتی را در یک مقاله در مجله بیماری آلزایمر منتشر کرده است.

یکی از محققان به نام دکتر آماندا اسمیت که مدیر تحقیقات بالینی در دانشگاه فلوریدا جنوبی Health Byrd است، می گوید: “علی رغم تلاشهای چشمگیری که در 20 سال اخیر انجام شده، متوقف یا معکوس کردن اختلال حافظه در مبتلایان به آلزایمر کاری دست نیافتنی برای محققان به نظر می آمد.”

“این نتایج نشان می دهند که استفاده از درمان الکترومغناطیسی ممکن است در افزایش عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​​نقش مهمی داشته باشد.”

در طی 2 ماه پیشرفت بسیار چشمگیری در بیماران دیده شد

برای انجام این آزمایش محققان با هشت شرکت کننده که مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط بودند ​​و سرپرستان آنها کار کردند. در ادامه دستورالعمل استفاده از این دستگاه درمانی در خانه به بیماران و سرپرستانشان آموزش داده شد. بیماران به مدت دو ماه ازین دستگاه استفاده کردند، آن ها دو بار در روز و هر بار 1 ساعت این دستگاه را بر روی سرشان قرار می دادند.

در پایان 2 ماه هیچ یک از بیماران عوارض جانبی خاصی را تجربه نکردند. همچنین برای اطمینان اسکن مغزی از آن ها گرفته شد که نشان داد این هشت نفر در نتیجه استفاده از دستگاه مبتلا به تومور یا خونریزی مغزی نشدند.

محققان برای بررسی اینکه آیا این درمان به شرکت کنندگان کمک کرده است یا نه از آزمون مقیاس ارزیابی بیماری آلزایمر (ADAS-cog) که رایج ترین روش ارزیابی عملکرد شناختی است استفاده کردند.

این تیم دریافت که امتیاز عملکرد شناختی هفت نفر از هشت شرکت کنندگان بعد از 2 ماه بیش از 4 امتیاز افزایش داشت. این افزایش امتیاز به این معنی بود که مغز بیماران تا یک سال جوان تر شده و توانایی های قبلی خود را بازیافته است.

دکتر گری آرنداش، مدیرعامل NeuroEM Therapeutics می گوید: “ما خیلی شگفت زده شدیم چرا كه این پیشرفت بسیار چشمگیر در امتیاز ADAS-cog حتی 2 هفته پس از اتمام درمان ادامه داشت! تنها توضیحی که به ذهنمان می رسد این است که مغز انسان روند درمان را شناسایی کرده و آن را تا دو هفته بعد ادامه داده است.”

همچنین محققان برای بررسی های بیشتر نمونه هایی از خون و مایع مغزی نخاعی را از شرکت کنندگان این آزمایش هم در شروع و هم در پایان آزمایش بالینی جمع آوری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل های فراوان و ساعت ها مطالعه و همفکری به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد که این دستگاه برای تفکیک توده های پروتئینی بتا-آمیلوئید و تاو که با اختلال عملکرد شناختی در آلزایمر همراه است، مفید و بی خطر است.

علاوه بر این اسکن های MRI نشان می داد که پس از 2 ماه درمان، ارتباط بهتری بین سلولهای مغزی موجود در قشر سینگولات بیماران وجود دارد. سینگولات در عملکردهای شناختی از جمله تصمیم گیری نقش اساسی ایفا می کند.

گام های بعدی در درمان آلزایمر

مخترعانی که این دستگاه را اختراع کردند خاطرنشان كردند كه در روند آزمایش استقبال خوبی ازین دستگاه شده بود: همه شركت كنندگان به طور داوطلبانه و با میل شخصی خودشان تصمیم گرفتند كه به عنوان بخشی از آزمایش بالینی ازین دستگاه استفاده کنند.

دکتر آرنداش گفت: “شاید بهترین نتیجه ای که می توانستیم ازین آزمایش بگیریم این بود که پس از 2 ماه هیچ یک از بیماران مایل نبودند این دستگاه را به دانشگاه برگردانند!”

این تیم از تأثیر دستگاه بر تجمع خطرناک پروتئین های مغز بسیار هیجان زده است. آنها می گویند که داروهایی که در آزمایش های بالینی استفاده شده اند در از بین بردن این تجمعات تاثیر بسیار کمی داشتند.

بنابراین محققان قصد ندارند با این آزمایش بالینی کوچک کارشان را متوقف کنند. آنها در حال برنامه ریزی برای انجام یک آزمایش بالینی خیلی بزرگتر هستند تا بتوانند عملکرد و تاثیرگذاری این دستگاه را ثابت کنند و در آینده نزدیک آن را وارد بازار کنند.

همه شرکت کنندگان سابق با کمال میل قبول کردند که جزوی از شرکت کنندگان آزمایش بعدی باشند. آزمایش جدید به طور متوسط ​​حدود 17 ماه به طول می انجامد و حدود 150 شرکت کننده مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط​​ را شامل می شود.

شرکت تجهیزات پزشکی امیدوار است که بتوانند ظرف دو سال آینده مجوز اداره غذا و داروی (FDA) را برای تولید انبود این دستگاه بدست بیاورند و آن را تا سال 2021 در دسترس عموم قرار دهند.

منبع : دکتر چک

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی