خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با خواص فسفر

گوشت های گاو و گوسفند ، ماکیان و ماهی که غنی از پروتئین هستند دارای فسفر زیادی می باشند…

میزان متوسط فسفر در خون ۳ تا ۴ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر است. ویتامینD به جذب فسفر همانند کلسیم کمک می کند. سالمندان و بانوان یائسه متوجه باشید که شما نیاز بیشتری به فسفر دارید تا مبتلا به پوکی استخوان نشوید.

– فسفر مقوی اعصاب است.

– کمبود فسفر باعث پوکی استخوان و راشیتیسم می‎شود.

– کمبود فسفر ترس، بی‎خوابی و تشنج را افزایش می‎دهد.

– کسانی که کار فکری بیش از حد دارند، باید غذاهای فسفردار بیشتر استفاده کنند.

images (65)

– برای عملکرد فسفر، ویتامین D و کلسیم لازم است البته مقدار کلسیم باید دو برابر فسفر باشد.

– فسفر، دردهای حاصله از آرتروز را تخفیف می‎دهد.

– به تقویت لثه‎ها کمک می‎کند.

– تنظیم کننده عملکرد قلب است.

– برای عملکرد کلیه‎ها، فسفر یکی از ضروریات است.

– کمبود فسفر باعث پیوره و چرک دندان می‎گردد.

– استفاده بیش از حد آهن، آلومینیم و منیزیم باعث کم شدن فسفر می‎گردد.

– یکی از عملکردهای دیگر فسفر، ذخیره انرژی در بدن است که در هنگام نیاز سلول‎ها در اختیار آن‎ها قرار می‎دهد.

– فسفر، در ساختمان اسیدنوکلئیک (RNA , DNA) شرکت می‎کند همین اسید نوکلئیک‎ها هستند که اعمال حیاتی سلول را زیرنظر داشته در مرحله تقسیم و تکثیر سلول‎ها و انتقال توارث دخالت می‎نمایند.

– فسفر، روند بهبودی شکستگی استخوان را سریع می‎کند و نمی‎گذارد کلسیم از طریق زخم به هدر رود.

images (63)

– در این موادغذایی فسفر موجود می‎باشد:

شیر، پنیر، تخم‎مرغ، گوشت، ماهی، جوانه گندم، تخمه آفتاب‎گردان، سویا، زردآلو، جعفری، جو، گوجه‎فرنگی، جگر، عدس، مویز، انگور، کیوی، خربزه، تمشک، توت‎فرنگی، یونجه، کلم، هویج، قارچ، ذرت، سیب‎زمینی، کاکائو، بادام، بادام زمینی، گردو، مغزگاو، جگر گوساله، میگو، زردچوبه، مارچوبه، نارگیل، کرفس، تربچه، لیمو، کاهو، فندق، شلغم، باقلا، لوبیا سبز، نخود، برنج سبوس‎دار، پسته، مخمر آبجو، گوشت اردک، شیر بز، میخک، فلفل سبز، تخم کدو، فلفل سیاه و روغن ماهی ساردین.

– هنگامی که غذای گوشتی حاوی استخوان می‎پزید، یک قاشق سرکه سیب در آن بریزید تا کاملاً کلسیم استخوان را گرفته و داخل آب گوشت شود.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی