تغذيه سالم سلامت

5 قانون طلایی برای درست غذا خوردن و حفظ سلامتی

5 قانون طلایی برای درست غذا خوردن و حفظ سلامتی

شما می توانید با تغذیه ی سالم بسیاری از مشکلات خود را برطرف کرده و سلامت خود را بازیابید. ما در طول روز مواد غذایی مختلفی را مصرف می کنیم که هر کدام می توانند تاثیرات بد و خوب خود را داشته باشند. بسیاری از افراد که از دیابت یا چاقی یا بیماری های قلبی عروقی یا حتی از سرطان رنج می برند که ممکن است به دلیل مصرف غذاهای نامناسب و یا حتی نوع مصرف نامناسب شان به این بیماری ها مبتلا شده باشند. غذا خوردن کاری است که حداقل سه بار در روز انجام می شود و ارتباط تنگاتنگی با سلامت دارد و به همین علت است که شیوه ی درست غذا خوردن می تواند تاثیر بسزایی روی سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها داشته باشد. در ادامه 5 نکته به شما یاد می دهیم که با رعایت آن ها سلامت شما در ارتباط با غذا خوردن تضمین می شود.

1. غذای سالم مادربزرگ تان را با غذاهای بسته بندی عوض نکنید

مواد خوراکی بسته بندی شده در مغازه ها به علت اینکه باید ماندگاری بیشتری داشته باشند مقادیر زیادی نگه دارنده دارند. همچنین به علت بسته بندی های آن ها با مواد معمولا پلاستیکی درصد سرطان زایی این مواد غذایی بیشتر می شود. درنتیجه این خوراکی ها ضرر های زیادی می توانند داشته باشند. حتی ممکن است ضرر آن ها از فایدشان بیشتر باشد. به همین علت است که توصیه می شود هیچگاه در خوردن آن ها زیاده روی نکنید و تا جایی که می شود سمت این خوراکی ها نروید.

2. اجتناب از خوردن غذاهای آماده

تاکنون بارها از ضرر و زیان غذاهای آماده و فست فود ها گفته شده و خودتان از این مسائل آگاهید. فست فود ها علاوه بر اینکه افزودنی های مضر دارند میزان مواد غذایی سالم و جذب مثبت شان هم کم بوده و اصولا مصرف طولانی مدت آن ها می تواند ضرر های جبران ناپذیری به سلامت شما وارد کند.

3. خوردن مواد غذایی تخمیر شده

مواد غذایی که پردازش شده و دیگر شکل تازه ی خود را ندارند و می توانند مدت بیشتری دوام بیاورند خوب نیستند. مواد خوراکی مثل ترشی ها، شور ها و غیره به علت عمل باکتری ها و قارچ ها و غیره شکل و مزه شان تغییر کرده و همچنین مواد غذایی داخل آن ها هم تغییر می کند. در این قسم خوراکی ها امگا3 از بین رفته و مواد مغذی کمتری برای جذب وجود دارد. به همین علت احتمال عضله سازی یا سوزاندن چربی به وسیله ی این غذاها بسیار کم بوده و به عبارتی ارزش غذایی کمی دارند.

4. مصرف مداوم گوشت

خوردن گوشت اگر چه برای بدن شما لازم است و بخش موثری از پروتئین و دیگر مواد غذایی را تامین  می کند اما مصرف بیش از اندازه ی آن نیز می تواند مضر باشد و خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و حتی سرطان را افزایش دهد. بهتر است سعی کنید مصرف سبزیجات را از مصرف گوشت بیشتر کرده و گوشت را تنها 2 الی 3 بار در هفته میل کنید.

5. هر ماده خوراکی را مصرف نکنید.

خوراکی هایی که به آن ها علاقه دارید و مدام مصرف شان می کنید قطعا تاثیر زیادی در سلامت شما می گذارند پس بهتر است راجع به طرز تهیه و مواد اولیه ی مصرفی آن ها هم اطلاعاتی داشته باشید. کمی تحقیق کنید تا مطمئن شوید که آن ها در شرایط مناسب بهداشتی تهیه می شوند و همچنین طرز تهیه ی آن ها در طولانی مدت ضرری به شما نمی رساند.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی