تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

13 فایده ی پرتقال

پرتقال

این میوه ی نارنجی و خوشمزه فواید زیادی دارد. چه کسی یک پرتقال آبدار و تازه را به عنوان میان وعده دوست دارد. این میوه حتی برای ورزشکاران محبوب بوده و از میوه های انرژی زا برای آن هاست. خوردن یک یا دو پرتقال در روز می تواند انرژی آن ها را تقویت کند. در ادامه 13 فایده ی پرتقال را با هم مرور می کنیم.

1. کمک به پیشگیری از سرطان

پرتقال سرشار از limonoids بوده و این ماده در مرکبات برای پیشگیری از برخی سرطان ها مثل پوست، ریه، پستان، معده و روده بزرگ موثر است.

2. جلوگیری از بیماری های کلیوی

نوشیدن آب پرتقال به طور منظم می تواند از بیماری های کلیوی و ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کند. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این آبمیوه به علت قند بالا م یتواند باعث پوسیدگی دندان و به علت اسدی بوده باعث آسیب به مینای دتدات شود.

3. کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد

با توجه به مطالعاتی که در ژاپن شده است خوردن پرتقال سبب کاهش ماندراین و خطر ابتلا به سرطان کبد می شود. این بازخورد می تواند مربوط به ترکیبات ویتامین A  موجود در آن باشد.

4. کاهش کلسترول

پرتقال به علت داشتن فیبر محلول باعث کاهش کلسترول می شود.

5. افزایش سلامت قلب

پرتقال سرشار از پتاسیم است. پنتاسیم یک ماده معدنی است که مسئول کمک به سلامت قلب است. هنگامی که سطح پتاسیم بیش از حد پایین بیاید ممکن است ریتم قلب غیرطبیعی شده و مشکلاتی پیش بیاید.

6. کاهش خطر ابتلا به بیماری

پرتقال سرشار از ویتامین C بوده که با خنثی سازی رادیکال های آزاد خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل سرطان یا بیماری قلبی را کاهش می دهند.

7. مبارزه با عفونت های ویروسی

مطالعات اخیر نشان می دهد که فراوانی پلی فنول ها در پرتقال در برابر بیماری هیا ویروسی از بدن حفاظت می کند.

8. تسکین یبوست

پرتقال مملو از فیبر بوده و کار سیستم گوارش را تسکین داده و یبوست را درمان می کند.

9. کمک به سلامت چشم

پرتقال سرشار از ترکیبات کاروتنوئید بوده که تبدیل به ویتامین A می شود و در پیشگیری از دژنراسیون ماکولا موثر است.

10. تنظیم فشار خون بالا

هسپریدین فلاونوئید موجود در پرتقال فشار خون را تنظیم می کند و منیزیم موجود در پرتقال به ثابت نگه داشتن آن کمک می نماید.

11. محافظت از پوست.

پرتقال سرشار از بتاکاروتن است که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و از سلول های آسیب دیده محافظت می کند. همچنین از تاثیر رادیکال های آزاد و ایجاد علائم پیری جلوگیری م یگند.

12. تنظیم PH بدن

اگر چه پرتقال اسیدی است اما مملو از مواد قلیایی بوده و برای برقراری تعادل در بردن مناسب است. در این مواقع پرتقال نیز شبیه به لیمو که مهمترین و پرکاربرد ترین غذای قلیایی در دسترس است عمل می کند.

13. فراهم کردن کربوهیدرات های هوشمند

پرتقال نیز مانند تمام میوه ها از قند های ساده برخوردار است اما قند موجود در پرتقال 40 قند شاخص را شامل می شود. دقیقا به همین علت است که توصیه می شود پرتقال را با غذا نخورید چون باعث ایجاد مشکلات بدن با انسولین و همچنین افزایش وزن می شود.

پرتغال

مزایای پرتغال

پرتقال سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین C پیش نیاز های ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و پکتین است.

آمار های مربوط به پرتقال

پرتقال بزرگترین محصول مرکبات است.

برزیل بیش از هر کشور دیگری پرتقال تولید می کند.

در قرن 18 ملوانان انگلیسی از کلم ترش و مرکبات برای جلوگیری از اسکوربوت استفاده می کردند.

آیا می دانید که رنگ نارنجی از پرتقال الحام گرفته است.

پرتقال سومین عطر و طعم مورد علاقه ی اکثر مردم دنیا بعد از شکلات و وانیل است.

تاریخ پرتقال

پرتقال که در آن برای اولین بار در جنوب شرقی آسیا، شمال شرقی هند و جنوب چین افزایش یافته است و برای اولین بار در چین در حدود 2500 سال قبل از میلاد کشت شدند. در قرن اول میلادی، رومی ها درختان پرتقال جوان را از هند به رم آوردند. کریستف کلمب دانه های پرتقال را در سال 1493 به جزایر قناری اسپانیا برد و در سال 1518 پرتقال به پاناما و مکزیک برده شد. کمی بعد برزیل شروع به پرورش پرتقال نمود. پرتقال از درختان گرم سیری بوده که تا 5 الی 8 متر رشد می کنند. این درختان همیشه سبز هستند و همیشه می توانند گل و میوه داشته باشند. نظر شما در خصوص این میوه ی انرژی زا چیست؟

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی