اخبار داغ اخبار علمی

۱۰ دانشگاه ایران در بين برترين دانشگاه‌های جهان

بر اساس رتبه‌بندی «وبومتریکس» دانشگاه‌های جهان که توسط مرکز تحقیقاتی سایبرمتریکس اسپانیا انجام می شود، برای نخستین بار دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در جمع ۲۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا در این رتبه‌بندی قرار گرفتند...
تقویم فارسی اندروید

بر اساس رتبه‌بندی «وبومتریکس» دانشگاه‌های جهان که توسط مرکز تحقیقاتی سایبرمتریکس اسپانیا انجام می شود، برای نخستین بار دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در جمع ۲۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا در این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

دانشگاه هاي ايران
دانشگاه هاي ايران

 اساس این رتبه‌بندی آن است که وب‌سایت دانشگاه‌ها به عنوان مهمترین ابزار ارتباط علمی، کانال آتی یادگیری الکترونیک، فروم جامعه علمی و ویترین یک دانشگاه به منظور جذب استعدادها و منابع، باید آینه تمام نمای وجودی یک دانشگاه باشد. بر همین مبنا این پایگاه بر اساس چند شاخص وب محور به این مهم اقدام می‌کند. رویت‌پذیری، کنش‌ورزی، آشکاری و سرآمدی از جمله شاخصهای این رتبه‌بندی هستند.

کرامت‌فر، کارشناس ارشد علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: در رتبه‌بندی وبومتریکس ۲۰۱۵ دانشگاه‌ها، ۲۵ هزار دانشگاه مد نظر قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۶۰۴ دانشگاه ایران (یعنی حدود ۲.۴۱ درصد) حضور دارند و در کل، دانشگاه‌های کشور نسبت به دوره قبل رتبه‌بندی، وضعیت بهتری کسب کرده‌اند. طبقات پنج‌گانه این رتبه بندی شامل زیر ۱۰۰، زیر ۲۰۰، زیر ۵۰۰، زیر ۱۰۰۰ و کل دانشگاه‌ها است.

وی افزود: از جمله نکات قابل توجه این رتبه‌بندی حضور پر رنگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که می‌تواند حاصل توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این رتبه‌بندی‌ها، بررسی عوامل موثر و اقدامات آتی در این زمینه باشد. به گفته وی، همچنین تمام دانشگاه‌ها به استثنای دانشگاه صنعتی شریف – با افت تقریبی ۱۰ درصد- رشد مثبت در این رتبه‌بندی داشته‌اند و در این میان دانشگاه تربیت مدرس با حدود ۵۷ درصد رشد بیشترین تغییرات مثبت را تجربه کرده است.

کرامت‌فر افزود: بر همین مبنا رتبه‌ کشور در رتبه‌بندی کشورها بر اساس دانشگاه‌های برتر آنها نیز بهبود یافته است و ایران با داشتن دو دانشگاه در جمع ۲۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه اول در رتبه سی و هشتم دنیا و بالاتر از ترکیه (رتبه چهل و یکم) و عربستان (رتبه چهل و چهارم) قرار گرفته است.

کارشناس ارشد علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: همچنین بر مبنای شاخص آشکاری که براساس تعداد فایلهای غنی منتشر شده در دامنه اصلی دانشگاه اندازه گیری شده و نشانگر تلاش یک دانشگاه برای ایجاد مخازن تحقیقاتی است، دو دانشگاه تهران و فردوسی مشهد به ترتیب در رتبه‌های ۳۷ و ۵۷ دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، در مجموع ۱۰ دانشگاه برتر کشور در شاخص‌های مورد نظر رتبه‌بندی «وبومتریکس» شامل دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان،‌ علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی مشهد، علم و صنعت ایران هستند.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی