تغذيه سالم سلامت

چرا هميشه احساس گرسنگي مي كنم؟

اگر از اینکه مدام گرسنه هستید در تعجبید، بهتر است نگاهی به عادت‌های غذایی‌تان بینذازید. این احتمال وجود دارد که برنامه‌غذایی‌تان بتواند علت این گرسنگی‌ها را برملا کند...
تقویم فارسی اندروید

اگر از اینکه مدام گرسنه هستید در تعجبید، بهتر است نگاهی به عادت‌های غذایی‌تان بینذازید. این احتمال وجود دارد که برنامه‌غذایی‌تان بتواند علت این گرسنگی‌ها را برملا کند.

تازه سر کار رسیده‌اید و یک ساعت نمی‌شود که صبحانه‌تان را خورده‌اید، پس چرا اینقدر گرسنه‌تان است؟

اگر از اینکه مدام گرسنه هستید در تعجبید، بهتر است نگاهی به عادت‌های غذایی‌تان بینذازید. این احتمال وجود دارد که برنامه‌غذایی‌تان بتواند علت این گرسنگی‌ها را برملا کند.

موارد زیر می‌تواند دلایلی باشد که باعث می‌شود همیشه گرسنه‌تان باشد.

به باکتری خوب نیاز دارید

بااینکه عادت‌های غذایی تاثیر مهمی در تعیین سطح گرسنگی دارد اما بعضی جنبه‌های خاص آن هم دست طبیعت است. پرخوری احساسی چیزی است که خیلی از ما با آن می‌جنگیم و یک محرک کمتر شناخته‌شده دیگر، باکتری موجود در معده است.

تحقیقی که در ژورنال باکتریولوژی به چاپ رسید نشان داد که تریلیون‌ها میکروب در معده و روده ما زندگی می‌کنند که به غذاهایی که می‌خوریم  واکنش نشان داده و درمقابل بر میزان و زمان گرسنگی ما تاثیر می‌گذارند. اگر احساس می‌کنید بیشتر از دوستانتان گرسنه‌تان می‌شود، ممکن است به این دلیل باشد که شکمتان موادمغذی که برای سالم ماندن نیاز دارد را دریافت نمی‌کند.

عدم توازن باکتری‌ها نه تنها می‌تواند سم تولید کند، بلکه می‌تواند بر تصمیمات غذایی شما هم اثر گذاشته، روحیه‌تان را تغییر دهد و اشتهایتان را زیاد کند. میکروب‌های زشت را دور کرده و مقدار زیادی فیبر (حبوبات، موز و غلات) به بدنتان برسانید.

به پروتئین بیشتری نیاز دارید

گرسنگی فقط هشدار برای غذا نیست. بین مغز، جریان‌خون، معده و روده رابطه پیچیده‌ای وجود دارد. به همین دلیل، خیلی مهم است که فقط برای اینکه هوس‌های گاه و بیگاهتان را فرو بنشانید غذا بخورید. باید بدنتان را با موادمغذی که نیاز دارد، ازجمله پروتئین سیر کنید.

موادغذایی پرپروتئین مثل گوشت خالص، ماهی، تخم‌مرغ و سویا احساس سیری را در شما تقویت می‌کند. در تحقیقی که در دانشگاه Purdue انجام گرفت مشخص شد که حتی یک وعده متشکل از ۸۰-۱۳۰ گرم پروتئین خالص برای تحت‌تاثیر گذاشتن اشتها کافی است. و آنهایی که در رژیم‌غذایی روزانه‌شان به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند اشتهای بیشتری به خوردن دارند.

برای اینکه کمتر احساس گرسنگی کنید، چند مورد از موادغذیی مورداستفاده در روزتان را جایگزین کنید. به طور مثال در صبحانه به جای سیریال، تخم‌مرغ آب‌پز بخورید.

زیاد از کربوهیدات‌های تصفیه‌شده استفاده می‌کنید

می‌خورید و می‌خورید و می‌خورید اما به نظر می‌رسد هیچ‌چیز گرسنگی‌تان را برطرف نمی‌کند. نکته مهم: هر چه که می‌خورید را یادداشت کنید. اگر برنامه‌غذایی‌تان سرشار از انواع کربوهیدرات‌های بد باشد که خیلی زود در بدن تجزیه می‌شوند، احساس سیری نخواهید کرد.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده معمولاً مملو از قند و نگهدارنده هستند که همه اینها هورمون‌های گرسنگی‌تان را تحریک می‌کنند.

مثلاً غذاهای فست‌فود را در نظر بگیرید. بااینکه به نظرتان بسیار لذیذ هستند اما محتوی چربی ترانسی که دارند هورمون کنترل اشتها را در شما ضعیف می‌کند. و بدتر اینکه میزان انسولین در بدن را هم بالا می‌برند که باعث می‌شود گرسنه باشید و دلتان غذای بیشتری بخواهد.

بنابراین سعی کنید این کربوهیدرات‌ها را در برنامه‌غذایی‌تان با موادغذایی مغذی جایگزین کنید.

الکل می‌نوشید

الکل سطح گرلین را در بدن بالا می‌برد: گرلین همان هورمون گرسنگی‌ است که اشتها را تنظیم کرده و انرژی را توزیع می‌کند. علاوه بر این، الکل به شدت سطح لپتین را در خون پایین می‌آورد. لپتین هورمون سیری است که برای جلوگیری از اشتها عمل می‌کند.

همیشه استرس دارید

در بسیاری از موقعیت‌های استرس‌زا ممکن است اشتهایی به خوردن نداشته باشید اما وقتی استرس برایتان به صورت عادت روزانه درآید، همیشه احساس خستگی و بی‌حوصلگی خواهید داشت. به همین دلیل به طور ناخودآگاه به خوردن روی خواهید آورد. بالا رفتن سطح کورتیزول در بدن نشانه استرس مزمن در شماست  که می‌تواند بیش از اندازه گرسنه‌تان کرده و دلتان همه جور غذا بخواهد.

به جای اینکه خودتان را وقف یک رژیم‌غذایی غیرواقع‌بینانه کنید، سعی کنید این استرس را از زندگی‌تان بیرون کنید. استرس مشکلات بسیار زیادی برایتان به دنبال خواهد داشت مثل بالا رفتن فشارخون، بیماری قلبی، افسردگی و … هرچقدر کمتر دلتان بخواهد هله‌هوله بخورید،  فرد سالم‌تری هستید.

یک داروی خاص مصرف می‌کنید

یکی از عوارض‌جانبی بعضی از انواع داروها، اضافه شدن وزن است. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بعضی موارد حتی می‌تواند مثبت باشد. ممکن است قبلاً کم‌اشتها بوده‌اید و این دارو دوباره توانسته حس گرسنه شدن سالم را به شما برگرداند.

حتی دارویی مثل آنتی‌هیستامین که بی‌ضرر به نظر می‌رسد می‌تواند باعث گرسنگی‌تان شود. هیستامین ترکیبی شیمیایی است که توسط بدن بعنوان واکنش التهابی (مثلاً به آلرژی‌ها) ایجاد شده و اشتهایتان را سرکوب می‌کند. ازاینرو مصرف دارویی برای جلوگیری از عطسه می‌تواند سطح گرسنگی‌تان را بالا ببرد.

اگر نمی‌دانید چرا همیشه گرسنه‌تان است، با پزشکتان در این رابطه مشورت کنید و ببینید شاید بتواند یک داروی جایگزین برایتان تجویز کند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی