دنياي بازيگران فرهنگ و هنر

پنج جوان اول سینمای ایران كدام اند؟

نزدیک به دو دهه است که عنون جوان اول سینمای ایران به طور مطلق در اختیار چند بازیگر است؛ حسینی، بهداد، گلزار، فروتن و رادان. ضمن مرور کارنامه این بازیگران، نگاهی کرده ایم به موقعیت آنها که پشت این پنج نفر ایستاده اند...
تقویم فارسی اندروید

نزدیک به دو دهه است که عنون جوان اول سینمای ایران به طور مطلق در اختیار چند بازیگر است؛ حسینی، بهداد، گلزار، فروتن و رادان. ضمن مرور کارنامه این بازیگران، نگاهی کرده ایم به موقعیت آنها که پشت این پنج نفر ایستاده اند.

«ستاره»؛ این عنوانی است که سال ها طول کشید تا در سینمای ایران جا بیفتد. بازیگرانی آمدند، محبوب هم شدند اما به خاطر سلیقه فرهنگی مسئولن و تغییر ذائقه عمومی به کلی فید شدند.

از نیمه دوم دهه هفتاد ورق برگشت. حالا نوظهورها فرصتی برای عرض اندام و ماندن در ذهن مخاطب داشتند. برخی نتوانستند عنوان جوان اولی سینما را حفظ کنند تا میدان برای تعدادی اندک باز شود.

حالا نزدی به دو دهه است بازیگرانی مثل شهاب حسینی، محمدرضا گلزار، محمدرضا فروتن، حامد بهداد و بهرام رادان جوان اول سینمای ما هستند و همچنان این ردا را بر تن دارند؛ برای فیلمسازان سن شان اهمیت ندارد و کماکان دوست دارند نقش یک مردشان را به آنها بسپارند.

این نکته ای است که در گفتگو با بهرام رادان گریزی به آن زده شد؛ بخش دیگر پرونده مرور مسیری است که این بازیگران طی کرده اند و آن یکی بخش، بازیگرانی را دربر می گیرد که به مرز جوان اولی نزدیک شدند اما این عنوان را به دست نیاوردند. داشته های سینمای ما می گوید سلطه این پنج نفر تداوم دارد و فعلا جایگزینی برای آنها نیست.

کارنامه پنج جوان اول سینما

بهرام رادان

* سن: 36 سال

* ورود به سینما: شور عشق/ 1379

بهرام رادان
بهرام رادان

* از کی جوان اول شد؟ «شور عشق» برای رادان حکم ویترین داشت. فیلم و بازی اش قابل دفاع نیست اما باعث شد خیلی زود مورد توجه تهیه کنندگان و کارگردان ها قرار گیرد. این چهره نوظهور در «آواز قو» ردای جوان اولی سینما را بر تن کرد.

* بعد از آن چه کرد؟ رادان به شدت مورد توجه سینمای تجاری بود؛ اما ترجیح داد به جای به دست آوردن دل هوادارانش پی تجربیات تازه برود و در فیلم های خاص هم خودش را ثابت کند. در ادامه هم سعی کرد وزن کارنامه اش را بالاتر برد. برای همین نام کارگردان های مطرح در پرونده سینمایی اش ثبت شده.

* موفقیت ها: دریافت دو سیمرغ بلورین نقش اول برای «شمعی در باد» و «سنتوری»

* جایگاه فعلی: رادان حالا بِرندی معتبر است که هم هواداران زیادی دارد و هم منتقدان انتخاب هایش را به دقت رصد می کنند. همچنان هم ردای جوان اولی بر تن دارد. سال پیش دو تجربه متفاوت در اکران پشت سر گذاشت؛ «آتش بس 2» فروخت اما «تراژدی» نه. در دومی او شمایل جوان شیک و تر و تمیز نداشت.


محمدرضا گلزار

* سن: 38 سال

* ورود به سینما: سام و نرگس/ 1379

محمدرضا گلزار
محمدرضا گلزار

* از کی جوان اول شد؟ از همان فیلم اولش یعنی «سام و نرگس» به عنوان یک جوان خوش تیپ و قیافه و از همه مهمتر گیتاریست گروه آریان، به چشم آمد. با اینکه فیلم ایرج قادری به خودی خود، کار سطح بالایی نبود و بازی گلزار هم در این فیلم بازی خوبی نبود اما همه این موارد باعث شد تا سینمای تجاری ایران، یک هنرپیشه برای فیلم های عاشقانه اش پیدا کند.

* بعد از آن چه کرد؟ بلافاصله در «شام آخر» حضور در فیلمی با قد و قواره بالاتر را تجربه کرد. در دهه هشتاد، 20 فیلم با کارگدان های مختلف و سبک های متفاوت کار کرد و در بیشتر کارها همان جوان عاشق همیشگی بود.

* موفقیت ها: ندارد.

* جایگاه فعلی: ابتدای دهه 90 انتخاب هایش محتاط شد. بعد از بازی در نقش جوان عاشق پیشه «تو و من» حضورش در سینما کمرنگ شد و سر از کار کارگردان هایی مثل بهمن فرمان آرا و کیارش اسدی زاده درآورد و این روزها در فیلم منوچهر هادی بازی می کند. تنها بازگشت به عقب گلزار در «عشق تعطیل نیست» اتفاق افتاد.


شهاب حسینی

* سن: 41 سال

* ورود به سینما: رخساره/ 1380

شهاب حسيني
شهاب حسيني

* از کی جوان اول شد؟ با «رخساره» به سینما وارد شد اما بازی اش چندان به چشم نیامد. سکوی پرش حسینی، بازی در سریال «پلیس جوان» بود. در سال های اولیه ورودش به سینما با دو فیلم «واکنش پنجم» و «این زن حرف نمی زند» تا حدی به موفقیت رسید اما بعد از آن در واقع زمانی تا سال 87 صرفا بازیگر مطرح سینمای تجاری بود.

بعد از بازی در دو فیلم «سوپراستار» و «درباره الی» به یکی از ستاره های سینما بدل شد و از زمان «جدایی نادر از سیمین» به محبوبیتی فراوان دست پیدا کرد.

* بعد از آن چه کرد؟ حسینی بعد از تبدیل شدن به ستاره محبوب سینما، در انتخاب هایش دقیق تر شد. کمتر پیش می آمد نقش پسری عاشق شبیه کارهای قبلی اش «محیا»، «دل شکسته»، «غیرمنتظره» و … بازی کند.

* موفقیت ها: دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد برای «سوپراستار» و خرس نقره ای برلین برای «جدایی نادر از سیمین».

* جایگاه فعلی: حسینی همچنان برای جوان اول بودن پیشنهادهایی دارد. او بازیگر محبوب این روزهای سینماست.


محمدرضا فروتن

* سن: 47 سال

* ورود به سینما: هدف/ 1373

محمدرضا فروتن
محمدرضا فروتن

* از کی جوان اول شد؟ چهار سال در سینما بود اما فیلم هایش دیده نشد و البته در هیچ کدام فرصت عرض اندام نداشت تا اینکه سریال «سرنخ» نامش را سر زبان ها انداخت.

سال 76 مورد توجه مسعود کیمیایی در فیلم جوانانه «مرسدس» قرار گرفت و از این به بعد سردر سینما با چهره ای جدید آشنا شد. در «قرمز» توجه مخاطب انبوه را به دست آورد و پایش را سفت کرد.

* بعد از آن چه کرد؟ فروتن گام های بعدی در سینما را محکم برداشت؛ با کارگردان های مهمی همکاری کرد و همزمان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

* موفقیت ها: فروتن از جشنواره فجر برای «قرمز» سیمرغ گرفته و در جشن خانه سینما برای «قرمز» و «شب یلدا» موفق به کسب تندیس شده.

* جایگاه فعلی: الان عمده پیشنهادهایی که به فروتن می شود نقش های میانسال است اما همچنان به عنوان نقش جوان اول مورد توجه است؛ نمونه اش «متروپل» کیمیایی.


حامد بهداد

* سن: 42

* ورود به سینما: آخر بازی/ 1379

حامد بهداد
حامد بهداد

* از کی جوان اول شد؟ حامد بهداد با انرژی وارد سینما شد. در «آخر بازی» مورد توجه منتقدان واقع شد و در «بوتیک» ترکاند! در تک سکانسی که با اکت و لحنی خاص حرف می زند نشان داد برای به دست آوردن دل بخش زیادی از مخاطبان نقشه دارد.

* بعد از آن چه کرد؟ در چند فیلم بازی کرد؛ بیش از همه در «کافه ستاره» به دل نشست و بالاخره با «روز سوم» وجهی دیگر از توانایی و محبوبیتش را به رخ کشید.

* موفقیت ها: سیمرغ بلورین نقش مکمل برای «جرم»

* جایگاه فعلی: حامد بهداد از بازیگران محبوب سینمای ما است که طرفداران پر و پا قرصی دارد. بخش زیادی از این محبوبیت به فرامتن و دنیای خارج از فیلم هایش مربوط است؛ جایی که او با حرکت های عجیب، نحوه بیان دیالوگ و حرکت چشم و ابرو دل جماعتی را برده.

او هنوز جوان اول سینما است؛ سال پیش «آرایش غلیظ» را بر پرده داشت و در جشنواره «خانه دختر». هوادارانش هم همین را از بهداد می خواهند و گویا دوست ندارند او را در نقش های میانسالی ببینند!

منبع: روزنامه هفت صبح

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی