اخبار پزشكي و بهداشتي اخبار داغ سلامت سلامت جسمي

پرفسور اسدی : قبل از خواب حتما يك ليوان آب بنوشيد

پروفسور فرحناک اسدی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی راش شیکاگوی آمریکا و فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با بیان این مطلب در همایش علمی، آموزشی بیماری‌های شایع کلیوی کودکان گفت...
تقویم فارسی اندروید
پروفسور فرحناک اسدی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی راش شیکاگوی آمریکا و فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با بیان این مطلب در همایش علمی، آموزشی بیماری‌های شایع کلیوی کودکان در هتل پردیسان مشهد گفت…
پرفسور اسدي
پروفسور فرحناک اسدی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی راش شیکاگوی آمریکا و فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با بیان این مطلب در همایش علمی، آموزشی بیماری‌های شایع کلیوی کودکان در هتل پردیسان مشهد گفت: سرعت ایران در تولید دانش پزشکی فوق العاده است، اما باید به امر پیشگیری بیماری نیز توجه داشت.

در این همایش یک روزه که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری شرکت داروسازی ثامن برگزار شد، مباحث مرتبط با بیماری‌های شایع کلیوی در کودکان از سوی پروفسور اسدی، مدرس این همایش مطرح و به پرسشهای پزشکان پاسخ داده شد.

 آینده روشن با حل مشکلات بیماران کلیوی

پروفسور اسدی گفت: ایران بر روی کمربند سنگ کلیه در جهان قرار دارد -و وضعیت استان خراسان رضوی حاد‌تر است – و با توجه به اینکه ایران در کنار ترکیه و برخی کشورهای عربی قرار دارد باید برای کاهش مشکلات این بیماران و پیشگیری از افزایش آنها از  سوی مسؤولان تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل دیگری مانند مشکلات و نارسایی قلبی و مغزی نیز موجب فشار خون در کودکان می‌شود، افزود: شایع‌ترین علت ناهنجاری‌های کلیوی عدم رشد کامل کلیه و نازکی عروق کلیه است که بنا به علل نامشخصی رشد کلیه را متوقف می‌کند یا به تعویق می‌اندازد و باید با به کارگیری روشهای تشخیصی دقیق از این مشکل جلوگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی کودکان در ادامه با بیان این مطلب که فشار خون نوزادان در حین تولد زودگذر است گفت: فشار خون این نوزادان پس از دو هفته که تأثیر داروهای مصرفی مادر حین بارداری از بین برود طبیعی می‌شود، اما با این حال این کودکان باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند.

 داروی ویژه آستان قدس برای دیالیزی‌ها

معاون پژوهشی هلدینگ دارویی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به خبرنگار ما گفت: این همایش با حمایت مالی هلدینگ دارویی آستان قدس و شرکت باکستر برای فرهنگسازی و بیان مزایای دیالیز صفاقی در کشور برگزار شده        است.

دکتر رضوی با اشاره به معرفی محصولات این نهاد داروسازی در این همایش علمی، آموزشی افزود: داروسازی ثامن تنها تولیدکننده محلولهای دیالیز صفاقی در کشور است و هم اکنون بیش از ۱۶۰۰ بیمار کلیوی در سراسر کشور- با همکاری ۵۶ مرکز درمانی توزیع کننده – تحت درمان دیالیز صفاقی – با استفاده از محلولهای اختصاصی شرکت داروسازی ثامن قرار دارند. این محصول با بهترین کیفیت تولید می‌شود و با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند و بیماران دیالیزی با دریافت این محلول بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان در منزل و توسط خودشان دیالیز می‌شوند.

 حضور 150 متخصص نفرولوژی در همایش

به گفته دکتر فاطمه قانع، دبیر این همایش، شرکت‌کنندگان در این همایش آموزشی از جمله ۱۵۰ متخصص نفرولوژی ایران و دیگر کشورهای‌ جهان در زمینه بیماری‌های شایع کلیوی کودکان با محوریت هماچوری، فشارخون، دیالیز صفاقی، نارسایی‌ مزمن کلیه، سنگهای کلیه و مجاری ادراری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد احتمال دچار شدن بیماران دیابتی به بیماری‌های کلیوی را بسیار زیاد دانست و با دادن هشدار به این بیماران خاطرنشان کرد: شروع بیماری‌ دیابت در بزرگسالان به دلیل وجود پروتئین در ادرار است که باید با پیگیری مانع از دچار شدن آن به بیماری‌های کلیوی شوند.

 این کار‌شناس نظام سلامت با بیان اینکه کودکان بالای سه سال احتمال دچار شدن به فشار خون را دارند خاطرنشان کرد: احتمال وجود فشار خون در کودکان بالای سه سال که به بیماری کلیوی دچار شده‌اند وجود دارد، برای همین باید روشهای کاهش این آسیب بررسی و از آسیب‌ها جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در ادامه نبود فرهنگ مناسب در میان مردم در خصوص تغذیه سالم را دلیلی بر شیوع بیماری‌های کلیوی در کودکان دانست و تصریح کرد: استفاده از فست‌فود‌ها، چیبس‌ها و پفک‌ها به دلیل وجود نمک زیاد و نخوردن مقدار کافی آب، مشکلات کلیوی را در کودکان افزایش داده است.

 تست فشار خون کودکان سه ساله

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با بیان اینکه کودکان بالای سه سال نیز به فشار خون دچار می‌شوند، ادامه داد: باید پزشکان از کودکان بالای سه سال تست فشار خون را به هر دلیلی که مراجعه کرده‌اند بگیرند، زیرا تشخیص فشار خون می‌تواند راهکاری سریع در تشخیص زودرس بیماری‌های کلیوی باشد.

 وی با بیان این نکته که از هر ۴۰ بیمار مراجعه کننده برای رفع مشکلات کلیوی خود ۱۰ بیمار به سنگ کلیه مبتلا هستند، افزود: متاسفانه شیوع بیماری‌های سنگهای ادراری در میان کودکان بسیار دیده می‌شود که باید برای پیشگیری از آن به استفاده از آب در اندازه مناسب روی آورد. به گفته دکتر قانع نوشیدن آب بسیار، مشکلات بیماران کلیوی را کاهش می‌دهد.

وی با انتقاد از تفکرات غلط در میان برخی مردم در این باره یادآور شد: برخی می‌گویند برای کودکان مبتلا به سنگ کلیه استفاده از شیر و لبنیات خوب نیست، اما در حقیقت باید گفت استفاده از شیر و لبنیات هیچ مشکلی برای این کودکان ندارد و چنانچه استفاده کافی از آب در کنار این مواد لبنی فراموش نشود، بهترین نتیجه را خواهیم  داشت.

  رکورد تولید سنگ کلیه در شرق ایران

این متخصص بیماری‌های کودکان، استانهای سنگ ساز کشور را شامل خراسان رضوی، فارس و سیستان و بلوچستان دانست و گفت: در این مناطق به دلیل رسوبات کلسیمی وضعیت بدتر از دیگر استانهاست و باید پیشگیری مد نظر مسؤولان قرار گیرد.

دبیر اجرایی همایش بیماری‌های شایع کلیوی در کودکان در ادامه گفت: این تفکر نادرست که آبهای لوله کشی در برخی مناطق دارای املاح و سنگ ساز هستند

در میان مردم وجود دارد، که باید گفت آب تنها در صورت مخلوط شدن با فاضلاب شهری موجب اسهال و بیماری‌هایی از این دست می‌شود؛ اما آب لوله کشی در هر صورت سالم‌ترین نوشیدنی است و جای نگرانی وجود ندارد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

منبع: قدس آنلاين

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی