اسرار خانه داري میوه ارایی

طرز خشک کردن میوه در خانه

تقویم فارسی اندروید

در این پست قصد داریم طرز خشک کردن میوه در خانه را بهتون آموزش بدیم، پس باماه همراه باشید. گاهی ما نیاز به مصرف میوه هایی داریم که مخصوص فصل دیگری هستند و نمی توانیم ان میوه ها را به تازگی تهیه کنیم پس در صورت تمایل می توانیم با خشک کردن این میوه ها از انها در چهار فصل استفاده کنیم .

خشک کردن میوه ها بهترین راه برای خراب نشدن میوه های مورد علاقه و یا اضافی است . بیشتر میوه های موجود در بازار قابل خشک کردن هستند اما مسئله مهم طرز خشک کردن میوه بصورت صحیح است. میوه ها در صورت خشک شدن ترد میشوند اما مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد. از میوه خشک می توان به صورت میان وعده و حتی در مصارف دیگری همچون دسر ، غذا و … استفاده نمود .

نحوه خشک کردن میوه

میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند و هر 100 گرم میوه خشک تقریباً برابر 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین را دارا است .

روش های خشک کردن میوه

نحوه خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب

میوه ها را نسبت به سلیقه ی خود خرد و یا نصف کرده و به مدت چند روز در محیطی تمیز در معرض نور خورشید قرار دهید . هرچقدر برش های شما نازک تر باشند میوه ها زودتر خشک میشوند . برای خشک کردن میوه ها باید یک روز گرم آفتابی را که رطوبت هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد انتخاب نمایید بهتر است که میوه ها را در ظرف و یا سینی ضد زنگ و یا استیل و یا تور فلزی قرار دهید . با استفاده از دو عدد اجر سینی میوه ها را از سطح جدا کنید ، اجر به خشک شدن سریع تر میوه ها در زیر سینی و تور کمک میکند . هر روز به میوه ها سر بزنید و میوه هایی که زودتر ترد و خشک شده اند را بردارید .

طرز خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب
طرز خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب

توجع کنید که هوای خنک شب می تواند میوه ها را دوباره مرطوب کند پس لازم است سینی را شب در جای خشک و سرپوشیده قرار دهید.

در روشی دیگر میتوانید همان کار را انجام داده اما اینبار از سبد های چوبی استفاده کنید این برای میوه های همچون الو که نمی خواهید ان را نصف کنید بسیار مناسب تر میباشد .

خشک کردن میوه با آفتاب
خشک کردن میوه با آفتاب

حتما به یاد داشته باشید بهترین روش برای خشک شدن در هوای باز به اینگونه است که میوه ها از سطح فاصله داشته باشند .

همانند تصویر بالا .

خشک کردن میوه در فر

اگر فضایی مناسب و کافی برای پهن کردن میوه‌ها زیر نور مستقیم خورشید ندارید و نمی توانید میوه ها را زیر نور افتاب خشک کنید ، بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای خشک کردن میوه ها درون فر است هرچند که پهن کردن میوه‌ها در بیرون شهر های بزرگ که دارای هوای آلوده و گرد و غبار هستند قطعا کار درستی نیست. خشک کردن میوه در فر یکی دیگر از روش هایست که شما میتوانید میوه ی مورد علاقه یتان را خشک کنید . با استفاده از کاغذ مومی یا لاینرهای سیلیکونی و سینی فر یا توری‌های گرد مخصوص پیتزا می توانید این کار را به راحتی انجام دهید . در درجه ی اول برای به حداقل رساندن رشد باکتری هنگام خشک کردن باید میوه‌ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به‌قدر کافی تبخیر شود .

  • برای میوه هایی همچون توت‌ باید انهایی که کاملا رسیده است را انتخاب کنید.
  • میوه را با آب سرد بشویید و قسمت‌های لکه‌دار و خراب‌ را با دقت جدا کنید.
  • اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه‌ی توت‌ها را نیز جدا کنید.
  • میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند.

برخی میوه‌ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند.

  •   بهترین راه حل برای پوست گرفتن این گونه میوه ها این است که میوه را به‌مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید و سپس ان را در اورده و دوباره داخل یک ظرف آب یخ بریزید با این روش پوست میوه‌ها به‌راحتی جدا خواهد شد .
  • روش دیگر کندن پوست میوه به وسیله ی چاقو و یا پوست کن میباشد که به دقت زیادی احتیاج دارد تا میوه به اصراف نرود .

حفظ رنگ میوه

خشک کردن میوه
خشک کردن میوه

اگر میخواهید میوه ها پس از خشک شدن رنگشان را حفظ کنند و میزان تغییر رنگ‌شان به حداقل برسد کافیست آنها را در آب‌لیمو و آب بخیسانید. میوه‌ها را 5 الی 10 دقیقه درون این ترکیب قرار داده و سپس در آبکش خالی کنید و به‌ آرامی میوه ها را روی  یک دستمال بدون پرز تکان دهید تا خشک شوند .

بعد از انجام مراحل بالا و اماده کردن میوه ها حال میتوانید ان را در فر قرار دهید.

  • فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. دمای فر برای خشک کردن میوه ها باید درست باشد ، داغ بودن بیش از حد باعث سوختن میوه‌ها می‌شود .
  • برای میوه‌ های برش‌ خورده‌ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه‌ی حرارت پایین‌تر استفاده کنید اما برای توت‌فرنگی‌ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید.
  • روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید تا بعد از خشک شدن مشکل جدا کردن نداشته باشید .
  • تکه‌های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌شان وجود داشته باشد.
  • برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه‌ها در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید.
  • میوه‌ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت یک‌بار، سینی فر را بچرخانید.
  • در شروع خشک کردن، برای سرعت بخشیدن می‌توانید دما را از ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد (۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت) بالا ببرید تا وقتی که رطوبت سطح تبخیر شود. به محض اینکه سطح میوه‌ها خشک به نظر رسید، دما را بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) تنظیم کنید.
طرز خشک کردن میوه
طرز خشک کردن میوه

نکته

در فر برقی (توستر) توزیع دمایی در آن‌ یکنواخت نیست ، میوه‌ها را طی فرایند خشک کردن چندین بار زیر و رو کنید تا هر دوی روی میوه ها به طور یکسان خشک شود .

زمان تقریبی برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

آلو: ۶ ساعت
گلابی: ۶ ساعت
هلو: ۶ ساعت
موز: ۶ ساعت
سیب: ۶ ساعت
انگور: ۸ تا ۱۰ ساعت
پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت
گیلاس: ۱۲ ساعت
توت‌فرنگی: ۱۲ ساعت
زردآلو: ۱۲ ساعت

میوه‌های کم اب زمان کمتر و میوه‌های آبدارتر زمان بیشتری می‌برند .

طریقه خشک کردن میوه در فر

بعد از خشک کردن میوه ها اکثرا ان ها رنگ خود را از دست می دهند و کدر و سیاه میشوند برای جلوگیری از این حالت از شربت غلیظ اب شکر استفاده کنید .

  •  برای درست کردن شربت یک قابلمه مناسب را با یک لیوان آب پر می کنیم و سپس یک لیوان شکر به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش بیاید و غلیظ شود.(تقریبا ۱۵ دقیقه طول میکشد تا آماده شود)
  • در مرحله بعد میوه هایی که میخواهیم خشک کنیم را به صورت خلالی یا چیپسی برش می دهیم و داخل شربت می زنیم ، میوه ها را بعد از خارج کردن از شربت کمی تکان می دهیم تا شربت اضافی از روی میوه بریزد.
  • یک کاغذ روغنی کف سینی فر می گذاریم و میوه ها را در ظرف فر میچینیم ، فر را روی کمترین درجه حرارت ممکن روشن می کنیم سپس سینی را داخل فر می گذاریم و تا زمان خشک شدن میوه ها صبر می کنیم.

نکته ها 

  1. شربت برای این است که میوه خشک ما زمان آماده شدن تغییر رنگ کمتری داده و سیاه نشود . شیرین کردن میوه بستگی به سلیقه و میل خود شما دارد .
  2. بهتر است برای به دست اوردن چیپس میوه های خوب حتما از میوه های دست چین شده ، رسیده و سفت استفاده کنید .
  3. استفاده بیش از حد از شربت باعث می شود میوه ها بسوزند پس حتما در این مورد دقت کافی داشته باشید و حتما ان را بعد از بیرون اوردن تکان دهید و شربت اضافی را بگیرید .

از چه میوه های می توان به عنوان چیپس میوه استفاده کرد ؟

از انواع میوه ها مانند :

  • سیب
  • لیمو
  • شلیل
  • آناناس
  • موز
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • گلابی
  • کیوی
  • خرمالو
  • آلو و …

می توانید برای تهیه چیپس میوه استفاده کنید.

خشک کردن به وسیله دستگاه خشک کن

امروزه دستگاه های متنوعی برای خشک کردن میوه در خانه وارد بازار شده است که مخصوص همین کار هستند و زحمت کمتری نسبت به روش های قبل دارند برای این کار کافیست دستگاه خشک کن را روی حالت میوه قرار دهید و اگر نسبت به نوع دستگاه این حالت را نداشت میتوانید دستگاه را روی ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کنید . میوه ها معمولا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک دز این دستگاه خشک میشوند . توجه کنید کهمیوه ها را کاملا مرتب روی خشک کن قرار دهید تا با یکدیگر تماس نداشته باشند . بعد از ۲۴ ساعت میوه ها را چک کنید تا خیلی خشک نشوند بعد از آن هر ۶ تا ۸ ساعت چک کنید .

شما می توانید با استفاده از فر ، توستر و یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ میوه درست کنید.

خشک کردن میوه با دستگاه خشک کن
خشک کردن میوه با دستگاه خشک کن

مناسب ترین روش های بسته بندی شامل است از :

  • کیسه های فریزر پلاستیکی
  • ظروف پلاستیکی با درب
  •  بسته بندی وکیوم

بهترین راه نگهداری از میوه های خشک چگونه است؟

  • نگهداری بهینه میوه های خشک، مستلزم بسته بندی و رعایت شرایط محیطی مناسب نگهداری آنها است. یعنی بسته بندی باید به گونه ‌ای باشد که هرگونه رطوبت، اکسیژن و نور به آنها نفوذ نکند.
  • منظور از شرایط محیطی هم نگهداری میوه های خشک در دمای پایین، رطوبت نسبی پایین و به دور از تابش مستقیم نورخورشید است.
  • برای خشك كردن ميوه در خانه از مواد نگهدارنده استفاده نمی کنید بنابراین حتماً باید در جای خنک نگهداری شود؛ در غیر این صورت مورد هجوم حشرات قرار گرفته و به سرعت از بین می روند.
  • اصولاً میوه های خشک باید در دمای نزدیک به صفر قرار بگیرند تا تازگی خود را حفظ کنند. میوه هایی که به خوبی خشک نشده باشند، مقداری رطوبت دارند که اگر در فضای باز بمانند‌، در زمانی کوتاه دچار کپک زدگی شده و از بین می روند. پس باید در هنگام خشک کردن میوه ها رطوبت آن ها را در نظر بگیرید و سعی شود مرطوب نماند.
  • برای افرادی که میوه خشک خرید می کنند بهترین توصیه این است که این محصولات را در یخچال نگهداری کنند.

در صورت نگهداری میوه خشک در یخچال، هم زمان ماندگاری میوه های خشک ، بیشتر شده و به حدود یک سال خواهد رسید و هم در کیفیت و تازگی شان تغییری پیش نخواهد آمد.

 

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی