آشپزي و شيريني پزي پیش غذا

طرز تهیه برنج آبکش

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه برنج آبکش . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
برنج از جمله اساسی ترین غذاهای ایر انی وسنتی است که به دو صورت کته و آب کشی پخته می شود و با انواع خورشت ها و کباب ها سرو می شود. همچنین از برنج آبکش پلوهایی نظیر عدس پلو، لوبیا پلو، زرشک پلو و…درست می شود. فقط با دانستن چند نکته و فوت و فن ساده و آسان می توان به تنهایی در منزل یک برنج آبکش درست کرد و یک غذای خوشمزه و مجلسی برای مهمانان تهیه کرد.

مواد لازم:

برنج 4 پیمانه
نان یا سیب زمینی برای ته دیگ به میزان لازم
روغن 5 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
زرشک و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه

1. برای پخت برنج، در اولین مرحله باید برنج حداقل 3 الی 4 ساعت قبل در آب خیسانده شود. برای این کار ابتدا برنج را پاک می کنیم، بعد با آب ولرم بدون این که زیاد چنگ بزنیم، آن قدر می شوریم که آب برنج شفاف شود. سپس برنج را در یک ظرف مناسب می ریزیم و آب ملایم روی آن می ریزیم و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. آب تقریبا 4 بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. حدود 3 الی 4 ساعت صبر می کنیم تا برنج به خوبی در آب خیس شود.

2. بعد از اینکه برنج به خوبی خیس شد، یک قابلمه مناسب برمی داریم و دو سوم آن آب می ریزیم، درب قابلمه را می گذاریم و روی شعله زیاد می گذاریم تا آب به جوش بیاید. وقتی که آب به جوش آمد، آب برنج را خالی می کنیم و برنج را در قابلمه آب جوش می ریزیم و حدود 10 دقیقه صبر می کنیم تا برنج به طور کامل در آب جوش پخته شود.

3. زمان جوشیدن بستگی به نوع برنج باید رعایت شود، اما برای فهمیدن زمان مناسب برای آبکشی برنج، چند دانه برنج در حال جوش را برمی داریم و بین انگشتانمان له می کنیم، اگر برنج کامل مغز پخت شده باشد، آن را داخل آبکش می ریزیم و روی برنج کمی آب ولرم می ریزیم تا هم نمک اضافی برنج گرفته شود و هم کمی از حرارت برنج کم شود.

4. حالا برای دم کردن برنج، کف قابلمه 2 قاشق روغن می ریزیم تا کف قابلمه چرب شود، قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا روغن کمی داغ شود، سپس با سلیقه خود سیب زمینی حلقه شده یا نان یا هر ته دیگ دیگر را کف قابلمه می چینیم و برنج را با کفگیر به صورت کوه مانند روی ته دیگ می ریزیم و با دسته قاشق یا کفگیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد می کنیم.

5. سپس در یک کاسه یک سوم پیمانه آب و 3 قاشق روغن را مخلوط کرده و روی حرارت داغ می کنیم و قبل از اینکه درب قابلمه برنج را بگذاریم، روی برنج می ریزیم و دمکنی و درب قابلمه را می گذاریم و شعله گاز را کم می کنیم تا برنج به آرامی دم بکشد.

6. برای دم کشیدن برنج ساده با ته چین یک ساعت و نیم زمان کافی است. بعد از اینکه برنج کامل دم کشید، آن را در ظرف مناسب می کشیم و با زعفران دم کرده یا زرشک تزیین می کنیم و با خورشت مرغ یا خورشت قیمه و … و یا هر خورشت دلخواه میل می کنیم. امیدواریم از خوردن این برنج آب کش خوشمزه وعالی با ته چین لذت ببرید.

نکات

اگر برنج شما شور شد، موقع آبکشی مقدار زیادی آب روی برنج بریزید تا شوری آن گرفته شود.

اگر برنج شما ته گرفت، برای اینکه بوی سوختگی ندهد یک تکه نان یا چند حلقه پیاز روی برنج بگذارید بعد از چند دقیقه بوی سوختگی از بین می رود.

اگر می خواهید برنج شما سفید باشد، موقع جوشیدن برنج در آب یک قاشق آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.
طرز تهیه برنج آبکش

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی