دانش و فناوری موبايل، تبلت و لپ تاپ

ساخت صفحه نمایش با الهام از بال پروانه

دانشمندان معتقدند که شفافیت بال پروانه می­ تواند الهام بخش ساخت صفحه نمایشی با بازتاب‌پذیری پایین باشد...
تقویم فارسی اندروید

ساخت صفحه نمايش با الهام از بال پروانه
ساخت صفحه نمايش با الهام از بال پروانه
محققان موسسه تکنولوژی کارلسروهه واقع در آلمان با انجام مطالعاتی روی پروانه­ های بال شیش ه­ای در تلاشند تا پرده از راز ماهیت کم بازتاب بال این موجودات بردارند.
دانشمندان آلمانی بر این باورند نتایج این پژوهش می‌تواند کمک عظیمی به ساخت صفحه­ نمایش ­هایی با بازتاب‌پذیری کم برای گوشی ­ها، تبلت و دستگاه ­های دیگر باشد.
یک قاب مسطح شیشه ­ای می­ تواند بین 8 تا 100 درصد نوری که به آن تابیده شده را بازتاب دهد که اغلب جنس مشابهی  به عنوان صفحه نمایش در ساخت گوشی­ های هوشمند و تبلت به کار رفته و مشاهده محتوا را دشوار می­ کند.
هر شخصی که حتی یک بار زیر نور مستقیم خورشید از دستگاهی با صفحه نمایش شیشه ­ای استفاده کرده باشد، خواهان تکنولوژی صفحه نمایشی با بازتاب پایین است.
پژوهشگران برای حل این مشکل دست به دامان طبیعت شده‌اند. سطوح شفاف و ترانما در حیوانات برای این امر مناسب به نظر می­ رسید، مثل چشم شب‌پره که نور کمتری را نسبت به هر آنچه انسان تاکنون ساخته بازتاب می­ کند. اما این اتفاق تنها زمانی رخ می ­دهد که زاویه دید عمود بر سطح باشد.
در مقابل، بال پروانه ­های بال شیشه­ ای صرف نظر از زاویه دید، 2 تا 5 درصد نور تابیده شده را بازتاب
می­ کنند. سطح بال­ه ای این جانور مقدار کمی از نور مرئی، فرابنفش و مادون قرمز را بازتاب می­ کند. نور فرابنفش و مادون قرمز که برای حیوانات خاصی  قابل دیدن است ردیابی این پروانه را در هنگام پرواز دشوار می­ سازد. همچنین این موجود  را قادر می­ سازد از چنگال شکارچی­ ها دور بماند.
دانشمندان آلمانی با اسکن بال این پروانه از طریق میکروسکوپ الکترونی شروع به تحقیق روی این پدیده طبیعی کردند.
در تحقیقات قبلی مشخص شد که وجود یک سری نانوساختارهای ستون مانند دلیل اصلی کاهش بازتاب در سطوح شفاف حیوانات است. در هنگام بررسی­ های جدید دانشمندان آلمانی ساختارهای مشابهی مشاهده کردند.
هرچند برخلاف ساختارهای ستون مانند یک دست و مشابهی که در مطالعات قبلی مشاهده شده بود، این ساختارها دارای اندازه‌های مختلف بودند. ارتفاع این نانوساختارها در بازه­ای به طول 400 تا 600 نانومتر است و در فاصله 100 تا 140 نانومتر از یکدیگر قرار دارند.پس از انجام بررسی­ ها، پژوهشگران شروع به مدل‌سازی از آرایش ساختارهای بی‌نظم این نانوستون ­ها کردند تا کاملا با رفتارهای نور تطابق پیدا کند.
ردونال حسن صدیق، یکی از اعضای این تیم پژوهشی می­ گوید: در مقایسه با دیگر پدیده ­های طبیعی که در آنها نظم اولویت اول محسوب می ­شود، پروانه­ های بال شیش ه­ای با به کار بردن بی‌نظمی و هرج و مرج چنان پدیده­ای به وجود می­ آورند که حتی برای ما انسان­ ها نیز قابل توجه است.
پس از حل کردن این معما دانشمندان بر این باورند که این یافته ­ها می­ تواند منجر به طراحی و ساخت صفحه نمایش­ هایی با بازتاب‌پذیری کمتر برای گوشی ­های هوشمند و تبلت شود. همچنین می ­توان از این تکنولوژی در ساخت شیشه عینک و موارد دیگر نیز استفاده کرد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی