تغذيه سالم تناسب اندام سلامت

رژیم کانادایی و عوارض آن

تقویم فارسی اندروید

ابتدا به رژیم کانادایی پانزده روزه میپردازیم سپس ، باید ها و نباید های آن را بررسی خواهیم کرد…

 

رژیم 15 روزه کانادایی

رژیم کانادایی

 

روز اول رژیم

صبحانه : یک فنجان قهوه +یک حبه قند

ناهار:دو عدد تخم مرغ سفت آبپز +اسفناج پخته +یک عدد گوجه فرنگی

شام:300گرم گوشت پخته یا کبابی +کاهو +آب لیمو ترش

———————————–

روز دوم رژیم کانادایی

صبحانه :یک فنجان قهوه +یک حبه قند

ناهار:10 ورق کالباس مرغ +یک لیوان ماست کم چرب

شام:300گرم گوشت کبابی یا پخته +کاهو +آبلیمو ترش

———————————–

روز سوم

صبحانه:یک فنجان چای +دو عدد خرما

ناهار : نصف سینه مرغ پخته یا کبابی +کاهو بدون آبلیمو

شام :سالاد کرفس +کلم+گوجه فرنگی +سس آبلیمو

———————————–

روز چهارم

صبحانه :یک فنجان قهوه +یک حبه قند +یک ورق نان تست

ناهار :یک لیتر آبمیوه ترجیحا آب سیب یا هویج+یک لیوان ماست کم چرب

شام:دو عدد تخم مرغ آبپز +هویج پخته رنده شده +200گرم پنیر رژیمی یا کم نمک

———————————–

روز پنجم

صبحانه: یک فنجان قهوه +یک ورق نان تست +یک حبه قند

ناهار :یک عدد ماهی کبابی یا پخته کامل +یک قاشق چای خوری کره+آبلیمو

شام: نصف سینه مرغ+کاهو+آبلیمو +روغن زیتون

———————————–

روز ششم

صبحانه :یک فنجان چای +دو عدد خرما

ناهار:1ورق کالباس مرغ +یک فنجان ماست کم چرب

شام: نصف سینه مرغ+کاهو+آبلیمو +روغن زیتون

———————————–

روز هفتم

صبحانه: یک فنجان قهوه +یک حبه قند

ناهار :2 عدد تخم مرغ آبپز سفت+یک ورق کالباس +کاهو

شام :سالاد کلم +گوجه فرنگی +سس آبلیمو +یک عدد میوه

———————————–

روز هشتم

صبحانه: یک فنجان قهوه +یک حبه قند

ناهار: نصف سینه مرغ+کاهو+آبلیمو

شام: 300گرم گوشت کبابی یا پخته +کاهو +آبلیمو +یک عدد میوه

———————————–

روز نهم

صبحانه :یک لیوان شیر

ناهار: نصف سینه مرغ+کاهو+آبلیمو

شام :سالادکاهو+خیار+گوجه فرنگی +سس آبلیمو+یک عدد میوه

———————————–

روز دهم

صبحانه: یک فنجان قهوه +یک ورق نان تست +یک حبه قند

ناهار :یک لیتر آبمیوه ترجیحا آب سیب یا هویج+یک لیوان ماست کم چرب

شام:دو عدد تخم مرغ آبپز +هویج پخته رنده شده +200گرم پنیر رژیمی یا کم نمک

———————————–

روز یازدهم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند+ یک ورق نان تست

ناهار :یک عدد ماهی کبابی یا پخته کامل +یک قاشق چای خوری کره+آبلیمو

شام: نصف سینه مرغ+کاهووکرفس

———————————–

روز دوازدهم

صبحانه:یک لیوان چای +دو عدد خرما

ناهار :2 عدد تخم مرغ آبپز سفت+یک هویج پخته شده

شام: نصف سینه مرغ+کاهووکرفس

رژیم نگه دارنده

———————————–

روز سیزدهم

صبحانه :یک لیوان شیر

ناهار :گوشت یا مرغ پخته یا کبابی +گوجه فرنگی +سس آبلیمو+سالاد کاهو

شام: سوپ آب مرغ یاآب گوشت +2عدد نان تست+2 عدد میوه

———————————–

روز چهاردهم

ناهار:5 ورق کالباس مرغ +گوجه فرنگی +یک عدد خیار شور +2ورق نان تست

شام: نصف سینه مرغ+کاهو+خیار+گوجه فرنگی +گوجه فرنگی+یک عدد میوه

———————————–

روز پانزدهم

صبحانه :یک لیوان شیر

ناهار :گوشت یامرغ کبابی یا پخته شده +سالاد خیار وگوجه فرنگی

شام:سوپ آب مرغ یاگوشت +2ورق نان تست +2 عدد میوه

———————————–

 

رژیم های لاغری که در چند روز شما را لاغر می کنند چه عوارضی به جای می گذارند ؟

با رژیم کانادایی لاغر می شوید اما…

رژیم کانادایی

لاغری با رژیم کانادایی در 15 روز !! بله تا دلتان بخواهد می توانید برای لاغر شدن رژیم لاغری پیدا کنید. رژیم های یک هفته ای،10 روزه ،دو هفته ای،یک ماهه و… فقط کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید تا لیست انواع رژیم ها برایتان بیاید. اما کدام یک از این رژیم ها برای شما و وضعیت بدنی تان مناسب است. اصلا چطور می توان یک رژیم مناسب و بدون عوارض انتخاب کرد.

دکتر ضیا الدین مظهری و دکتر تیرنگ رضانیستانی ،متخصصان تغذیه درباره انواع رژیم ها توضیح می دهند و شما را با عوارض و مزایای احتمالی آنها آشنا می کنند. در این شماره با ما باشید تا با همه عوارض رژیم 15روزه کانادایی آشنا شوید.

دکتر تیرنگ رضانیستانی،متخصص تغذیه و رژیم درمانی دو سوال کلیدی که چاق ها باید از خود بپرسند !

همه افراد بخصوص کسانی که چاق هستند، می دانند با کم خوری وزنشان کم می شود .اما تا به حال این دو سوال مهم را از خود پرسیده اید؟! سوالی که خیلی از افراد جواب آنرا نمیدانند:«چه میزان از حجم غذای دریافتی روزانه باید کاسته شود تا وزن کاهش پیدا کند؟» پرسش کلیدی دوم این است«چه تغییری باید در الگوی مصرفی غذایی مان تا در کوتاه مدت یا دراز مدت آسیبی به بدنمان وارد نشود» یا می توان این سوال را این گونه مطرح کرد «با رعایت چه الگوی غذایی میزان سلامتم را ارتقا دهم؟»گرسنگی حس خوشایندی نیست چه برسد به آنکه فردی به عمد به گرسنگی اش پاسخ ندهد. آن زمان است که می توان بدون اغراق از حس شکنجه یاد کرد .آیا با گرسنگی های شکنجه آورما به وزن ایده ال مان نزدیک می شویم؟ این یک پرسش کلیدی است اما پاسخ این پرسش ها را با اطمینان کامل به شما می گویم که فقط یک متخصص تغذیه با دانشی که در این زمینه دارد و بررسی شرح حال و شرایط بیمار می تواند تعیین کند که چه راهکاری برای اومناسب است تا بتواند به وزن ایده الش برسد.همچنین نکات تجویز شده برای هر فرد متمایز از فرد دیگر است و همه نمیث توانند از یک نسخه پیروی کنند .

15 روز مرموز

بالغ بر 50 نوع از این قبیل رژیم های کوتاه و زود بازدهی مثل رژیم سه روزه سوپ کلم،رژیم پروتین و… وجود دارد که متاسفانه خیلی اغز افراد از آنها پیروی می کنند. هر کدام از این رژیم ها معایب مخصوص و منحصر به فرد خود را دارند.اما درباره رژیم 15 روزه کانادایی سه نکته مهم وجود دارد.

– اول از همه با یک حساب سر انگشتی می توان به این نتیجه رسید که میزان کالری دریافتی روزانه این رژیم کمتر از 1000کالری یعنی حدودا بین 800تا 1000کالری است، پس اساس این رژیم بر این است که دریافت انرژی را در فرد کاهش دهد ،یعنی سوال کلیدی اول در اینجا مطرح می شود ! چه میزان باید ازکالری روزانه من  کاهش یابد؟!

–  نکته دوم این است که گروه غلات دراین رژیم بسیار فقیراست. در اکثر روزها غلات در این برنامه وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد بسیار کم است. در صورتی که بسته به سن،جنس وانرژی دریافتی فردباید بین 6تا11 واحد غلات مصرف کند.

– نکته سوم این است که اصولا توصیه می شود ازرژیم های غذایی تبعیت شود که تنوع در آن رعایت شده باشد،در صورتی که در رژیم غذایی 15 روزه کانادایی خبری از تنوع نیست.

– غیر از غلات مصرف میوه هم بسیار کم است، در صورتی که بسته به سن،جنس و انرژی دریافتی فرد باید بین 2 تا 4 واحد غلات مصرف کند.

15 روز کافی نیست!

خیلی از افراد ممکن است از خود سوال کنند که 15 روز تبعیت کردن از این رژیم غذایی نمی تواند آسیبی به جسمشان وارد کند و بعد از مدت تعیین شده می توانند بدون هیچ آسیبی به وزن ایده ال خود برسند قبل از ذکر هر نکته ای باید بگویم که بعد از تولد هر فرد اولین چیزی که انسان برای زنده ماندن نیاز دارد هواست و دومین غذا خوردن و آشامیدن است. پس فراموش نکنید که غذا خوردن مادام العمر با شما همراه است و فقط بایک تغییر 15 روزه هیچ فردی نمی تواند برای تمام عمر به وزن ایده الش برسد. پس باید از رژیم غذایی پیروی کرد که بتوان تا آخر عمرآن ار ادامه داد. اگر برنامه غذایی این خصوصیات را نداشته باشد از نظر من محکوم به شکست است و هیچ فردی با رعایت 15 روز یا 3 روز یا یک هفته رژیم غذایی نمی تواند وزنش را متعادل نگه دارد اما می تواناد دراین مدت کم به جسم و روانش آسیب وارد کند .

رژیم نگه دارنده مگه داریم ؟!

من اعتقادی به رژیم نگه دارنده در پایان دوره 15 روزه ندارم چرا که تنها عاملی که باعث می شود وزن شما ثابت بماند، رعایت برنامه غذایی درست است. هیچ وقت یادتان نرود که تغذیه نادرست به آرامی روی جسم افراد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال فردی که روزانه 2عدد شیرینی مصرف می کند،نباید فقط آن دو روز را مد نظر قرار دهد،بلکه باید در نظر بگیرد با توجه به شرح حال و برنامه غذایی که دارد این این شیرینی بعد از یک سال در بدن تبدیل به چه ماده ای می شودو چه پیامدی به دنبال دارد .

وزن بالا بهتر است یا نوسان وزن ؟

افزایش وزن پیامد های خوبی برای فرد مبتلا به همراه ندارد،اما بهتر است آگاه باشید کسی که وزنش 102 کیلو گرم است و در مدت کوتاهی این وزن را به 90 کیلوگرم می رساند ،دوباره به فاصله زمان کوتاهی این وزن برمی گردد؛ باید بگویم عوارض این کاهش و افزایش وزن کوتاه مدت چند برابر بیشتر از وزن بالایی است که فرد دارد وترجیح براین است که همان وزن بالاثابت بماند اما این همه نوسان وجود نداشته باشد. اما برخی افراد فکر می کنند این روند کاهش وزن می تواند موثر باشد. درصورتی که این کاهشو افزایش وزن جنس بافت های بدن را تغییر می دهد،به ویژه اگر کاهش وزن سریع باشد .

15 روز چه بلایی سرتان می آورد ؟!

هر رژیمی عوارضی دارد که در این مورد میخوایم عوارض رژیم کانادایی رو خدمتتون عرض کنیم . در رژیم غذایی علمی سعی می شود با تظیم رژیم غذایی چربی های اضافه بدن حذف شود،در صورتی که با تبعیت از این دسته از رژیم های غذایی در چند روز و خیلی سریع بافت های ماهیچه ای  از بین میروند.همچنین اگر وزن دوباره به میزان سابق یا حتی بیشتر برگردد نه تنها بافت ماهیچه ای از دست رفته بازنمی گردد، بلکه به جای آن بافت های چربی جایگزین میشود که بیشتر هم در اطراف شکم تجمع پیدا می کند که اصلا وضعیت خوبی نیست. هر چه نسبت بافت چربی در بدن بالاتر باشد،سوخت وساز کاهش پیدا میکند به همین دلیل در نوبت های بعدی که قصد کاهش وزن دارید،وزنتان به سختی کاهش پیدا می کند .

کم خونی و ریزش مو

از مهم ترین عوارض این رژیم 15 روزه می توان به اینها اشاره کرد:ریزش مو ،کم خونی، کمبود ریز مغذی ها،کمبود ویتامین ب ،پوکی استخوان،یبوست مزمن،برهم خوردن تنظیمات عادت ماهانه درخانم ها،سنگ کیسه صفرا ،ابتلا به بیماری های عفونی ، عصبانت های زود هنگام و… که در کمین افراد تابع رژیم کانادایی و چند روزه هسنتد .

دکتر ضیاالدین مظهری متخصص تغذیه ورژیم درمانی:

رژیم های کوتاه مدت از جمله رژیم کانادایی، گرچه در کوتاه مدت باعث کاهش وزن سریع می شوند، اما هیچ وقت به عنوان یک رژیم علمی شناخته نشده اند چرا که کاهش وزنی که رخ میدهد، بخاطر از بین رفتن آب میان بافتی بدن است. رژیم هایی که به این سرعت وزن را کاهش می دهند، قادربه دفع چربی های مازاد بر نیاز بدن نیستند. از نظر علمی، رژیمی اصولی است و به ارتقای سلامت بدن کمک می کند که به طور تدریجی چربی های مازاد نیاز بدن را کاهش دهد و هر رژیم که قادر به انجام این کار نباشد،به خصوص رژیم های غذایی که کم کالری هستند از جمله رژیم کانادایی، باعث حذف چربی ها از بدن نمی شوند .همچنین به محض پایان یافتن این دسته از رژیم های غذایی، دوباره وزن باز می گردد و رد این بازگشت ، خبری از ترمیم بافت های از دست رفته نیست در حال حاضر مراجعان زیادی به مطب من می آیند که به دلیل پیروی از رژیم های چند روزه دچار پیری زود رس،افتادگی پوست و چین و چروک شده اند .

 

چه کسانی نباید رژیم کانادایی بگیرند

-پیروی ازاین دسته رژیم ها برای کسانی که در میانسالی یا در آستانه سالمندی قرار دارند،به شدت ممنوع است چرا که تحلیل های ایجاد شده در این افراد به هیچ عنوان باز نمی گردد . به عنوان مثال اسکلتی که ذخایر معدنی اش کاهش پیدا کرده یا دچار تحلیل بافت بافت عضلانی شده است، دیگر با هیچ راهکاری قابل جبران نیست . از 35 سالگی به بعد فعالیت استخوان سازها خیلی کم تر از عوامل استخوان خار ها هستند.

-نوجوان ها یعنی کسانی که در مرحله رشد قرار دارند و بدنشان بیشتر از هر گروه دیکری به انواع ریز مغذی ها و مواد لازم نیاز دارد. یکی از مهم ترین عوارض این رژیم های زودگذر در نوجوانان عدم رشد قدی است .

-بانوان ، این دسته از از افراد با سلامت جسمانی شان می توانند سلامت نسل آینده را تضمین کنند .  پیروی از این رژیم ها به خصوص توسط بانوان باعث پرورش یک جنین ناسالم در بدنشان می شود .

 

منبع :سیب سبز

گردآوری : هفت گنج

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی