تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

رژيم غذايي مناسب براي افزایش تمرکز و سلامت مغز

شکی نسیت که هر چه سن ما افزایش می‌یابد، بدن ما نیز فرسوده‌تر می‌شود و توانایی‌هایش کاهش می‌یابد. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید سلامت مغز خود را با خوردن برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها حفظ کنید...
تقویم فارسی اندروید

شکی نسیت که هر چه سن ما افزایش می‌یابد، بدن ما نیز فرسوده‌تر می‌شود و توانایی‌هایش کاهش می‌یابد. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید سلامت مغز خود را با خوردن برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها حفظ کنید.

c987e1f23e142677f4794879a088096c

  • كافئين

هیچ معجزه‌ای برای افزایش IQ و هوش شما وجود ندارد اما برخی مواد غذایی مانند کافیین می‌توانند انرژی و تمرکز شما را افزایش دهند. کافیین در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. این ماده خواب را از شما دور می‌کند، اگر چه تاثیر آن کوتاه مدت است. حواس‌تان باشد در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

  • قند 

قند منبع انرژی مغز است، البته منظور قند حبه‌ای یا شیرینی نیست بلکه اشاره به گلوکز است که بدن از متابولیسم مواد قندی و کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید، به دست می‌آورد. به همین دلیل است که یک لیوان نوشیدنی شیرین حافظه، فکر و توانایی ذهنی شما را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف این مواد نه تنها مفید نبوده بلکه می‌تواند به حافظه آسیب برساند.

  • خوردن صبحانه

آیا از خوردن صبحانه اجتناب می‌کنید؟ مطالعات نشان داده که خوردن صبحانه در تقویت و تمرکز حافظه کوتاه مدت نقش قابل توجهی دارد. دانش آموزانی که قبل از مدرسه صبحانه می‌خورند، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند. بهترین موادی که می‌توان برای صبحانه خورد شامل حبوبات که فیبر بالایی دارند، لبنیات و میوه است. در مصرف آنها زیاده روی نکنید. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که صبحانه‌ای که کالری بالایی داشته باشد، تمرکز را از بین می‌برد.

  • ماهی 

ماهی یک منبع پروتئینی مفید است که به دلیل غنی بودن از اسید‌های چرب امگا 3 و ضروری برای رشد و عملکرد مغز، مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. این چربی‌های سالم قدرت مغز را بالا می‌برند و از زوال و آلزایمر جلوگیری می‌کنند. مصرف ماهی خطر بروز اختلالات و مشکلات روانی را کاهش می‌دهد و نیز در تقویت حافظه بسیار موثر است.

  • شکلات و آجیل 

شکلات و آجیل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین ای هستند که از ضعف و ناتوانی ذهنی مربوط به بالا رفتن سن تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. شکلات تلخ نیز خواص آنتی اکسیدان فوق‌العاده‌ای دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مثل کافیین است که تمرکز و قدرت توجه را بالا می‌برد.

  • آواکادو و غلات سبوس‌دار 

هر عضوی از بدن، به خصوص قلب و مغز، به جریان خون وابسته است. مصرف غذاهای حاوی غلات سبوس دار و میوه‌ها مانند آواکادو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و کلسترول بد را کاهش می‌دهد که نتیجه آن بهبود جریان خون و عملکرد سلول‌های مغزی است. اگر چه آواکادو چربی دارد اما چربی آن از نوع مفید بوده و به جریان سالم خون کمک می‌کند.

  • بلوبری 

بر اساس تحقیقاتی که روی حیوانات انجام گرفت، بلوبری از مغز در برابر آسیب‌هایی که از طریق رادیکال‌های آزاد به آن وارد می‌شود محافظت می‌کند و از عوامل پیری مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده که این میوه ظرفیت‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی را در موش‌های سالخوره افزایش می‌دهد.

فواید رژیم غذایی سالم

شاید مسخره به نظر آید اما واقعیت دارد: اگر رژیم غذایی شما مواد مغذی لازم را نداشته باشد، می‌تواند به تمرکز مغزتان آسیب برساند. کم یا زیاد خوردن هر غذایی مضر است. غذای سنگین به شما احساس خستگی می‌دهد در حالی که کمبود کالری نیز آزار دهنده و مضر است.

بنابراین مغز خود را تقویت کنید: رژیم غذایی متعادلی انتخاب کنید که پر از مواد مغذی و سالم است.

ویتامین، مواد معدنی و مکمل‌ها

قفسه داروخانه‌ها پر از موادی است که سلامت شما را فراهم می‌کنند. اگر چه گفته شده ویتامین ب،سی، ای، بتاکاروتن و منیزیم قدرت مغز را افزایش می‌دهند اما مکمل‌ها تنها برای افرادی که رژیم غذایی آنها مواد مغذی لازم را ندارد، توصیه می‌شود.

برای روزی پراز فعالیت آماده شوید

آیا می‌خواهید قدرت تمرکز خود را بالا ببرید؟ صبح خود را با یک لیوان از آب میوه 100% طبیعی، نان سبوس دار و یک فنجان قهوه آغاز کنید.

علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل کارشناسان موارد زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنند:

· خواب کافی در شب
· هیدراته شدن
· ورزش کردن
· مراقبه برای آرامش و تمرکز

گردآوري: گروه هفت گنج

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی