تغذيه سالم سلامت مطالب اختصاصي

رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به ميگرن

اگر از میگرن رنج می‌برید باید از خوردن مواد غذایی که به این بیماری دامن می‌زند بپرهیزید و در عوض غذاهایی میل کنید که میزان و شدت سردردهای‌تان را کاهش می‌دهد.در اين مقاله از 7 گنج، رژيم غذايي مناسب براي اين بيماري را گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید
اگر از میگرن رنج می‌برید باید از خوردن مواد غذایی که به این بیماری دامن می‌زند بپرهیزید و در عوض غذاهایی میل کنید که میزان و شدت سردردهای‌تان را کاهش می‌دهد.در اين مقاله از 7 گنج، رژيم غذايي مناسب براي اين بيماري را گردآوري كرده ايم. با ما همراه شويد…
ميگرن
ميگرن

غذاهاي مفيد براي ميگرن:

ماهی‌های چرب

 ماهی آزاد و انواع ماهی‌های چرب دیگر از قبیل ماهی ماکرو، قزل آلا و شاه ماهی می‌توانند به کاهش دردهای میگرنی کمک کنند. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسیدهای دوکوزاهگزائنوئیک (DHA)  هستند.

مطالعات اولیه که در دانشگاه سن سیناتی به مدت 6 هفته روی این ترکیبات ضد التهابی انجام گرفت نشان داد زمانی که این مواد به صورت مکمل مصرف می‌شود دفعات و شدت دردهای میگرنی را نزد برخی افراد کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: در پژوهش مذکور کپسول‌های حاوی 300 میلی گرم EPA و DHA و همچنین 700 میلی گرم روغن‌های دیگر استفاده شده بود. محققان معتقدند مصرف 4 وعده‌ی 120 گرمی از این ماهی‌های چرب در هفته همین میزان روغن را برای بدن تأمین می‌کند.

منابع پروتئين

مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهای کم‌چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف غذاهای پروتئینی منجر به نوسان میزان قند خون نمی‌شود. گمان می‌رود که کمبود میزان قندخون از جمله عوامل میگرن است. غذاهای پروتئین‌دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی گنجانده شوند. مصرف میان‌وعده‌های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.

قهوه

 در برخی افراد کافئین باعث تحریک و تشدید بیماری می‌شود. اما با وجود این نوشیدن چند فنجان قهوه می‌تواند به تسکین دردهای میگرنی کمک کند. بنابراین توصیه می‌شود زمانی که سردردتان شروع می‌شود قهوه بنوشید.
زمانی که رگ‌ها در مغز متورم می‌شود کافئین در انقباض این رگ‌های متورم بسیار موثر عمل می‌کند و در واقع یکی از ترکیبات اصلی داروهای ضد میگرنی محسوب می‌شود.
میزان مصرف: زمانی که درد میگرن شروع می‌شود یک یا دو فنجان کافی است.

میوه و سبزیجات به غير از موز

میوه‌ها و سبزیجات حاوی استروژن‌های گیاهی‌اند که اثرات منفی استروژن‌های طبیعیِ تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهند. این پدیده می‌تواند به ویژه برای زن‌هایی مفید باشد که در دوره‌ی عادات ماهیانه‌ی از میگرن رنج می‌برند. در واقع هرچه در آغاز عادت ماهیانه میزان استروژن بالا برود در طول عادت کاهش بیشتری می‌یابد.

فیبرهای موجود در میوه و سبزیجات باعث می‌شوند میزان اضافی استروژن‌های بدن از بین برود.

علاوه بر این میزان چربی‌های میوه و سبزیجات کم است و زمانی که ما چربی کمتری می‌خوریم بدن‌مان استروژن کمتری تولید می‌کند.

سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و انگور میوه‌هایی هستند که مصرف آنها موجب افزایش منظم قند خون می‌شود. این میوه‌ها میان وعده‌های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند.

میزان مصرف: روزانه 7 الی 9 واحد میوه و سبزیجات میل کنید.

زنجبیل

پژوهش‌های متعددی که تاکنون انجام گرفته نشان داده است این ادویه‌ی گرم حاوی برخی ترکیبات قوی است که اثری مشابه ترکیبات داروهای ضد التهابی دارد. زنجبیل می‌توانند با مسدود کردن تولید مواد التهاب زایی به نام پروستاگلندین با میگرن مقابله کند. به نظر می‌رسد میزان پایین منیزیم در بدن مغز را در برابر دردهای میگرنی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند

البته باید گفت که از زنجبیل به طور جدی در تسکین دردهای میگرنی استفاده نشده است؛ اما اگر چه این ادویه نمی‌تواند جلوی میگرن را بگیرد با این حال در رفع حالت تهوعی که اغلب با میگرن همراه است موثر عمل می‌کند.
میزان مصرف: مقدار مصرف مشخصی برای زنجبیل گفته نشده است اما شما می‌توانید از زنجبیل تازه یا پودر آن در تهیه غذاهای‌تان استفاده کنید. زمانی که دردهای میگرنی شروع می‌شود چند قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را با یک لیوان آب مخلوط کرده و برای تسکین دردتان بنوشید.

مواد غذایی حاوی منیزیم

 دانه‌های کامل، انواع لوبیاها و سبزیجات برگ سبز سرشار از منیزیم هستند. تحقیقات مختلف نشان داده است که در اغلب موارد رژیم غذایی افرادی که از میگرن رنج می‌برند فاقد این مواد غذایی بسیار مفید بوده است. در واقع به نظر می‌رسد میزان پایین منیزیم در بدن مغز را در برابر دردهای میگرنی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند.
میزان مصرف: متخصصان میزان جذب روزانه منیزیم را برای زن‌ها 310 تا 320 میلی‌گرم و برای مردها را 400 الی 420 میلی‌گرم توصیه می‌کنند.
اگر واقعاً با کمبود منیزیم مواجه هستید برای پیشگیری از دردهای میگرنی روزانه 400 تا 700 میلی‌گرم منیزیم جذب کنید. تخم بو داده‌ی کدو تنبل یکی از منابع سرشار منیزیم به شمار می‌رود. در واقع در هر 30 گرم تخم کدو تنبل حدود 151 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. گردو (هر 30 گرم، 107 میلی‌گرم منیزیم) و بادام (در هر 30 گرم، 78 میلی‌گرم منیزیم) هم منابع خوبی برای جذب منیزیم محسوب می‌شوند.

مواد غذايي فيبر دار

حلیم جو، نان چاودار و حبوباتی نظیر لوبیا قرمز، انواع عدس (سبز و قرمز)، نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول بوده و به تثبیت قند خون کمک می‌کنند. این غذاها منابع خوب کربوهیدرات می‌باشند.

آب

مصرف آب کافی فراموش نشود.

غذاهای ایمن و بی خطر برای میگرن:

* غذاهایی که مصرف آن ها برای میگرن بی خطر می باشند عبارت هستند از:

* برنج به ویژه برنج قهوه ای

* سبزیجات برگ سبز پخته مانند بروکلی، اسفناج و …

* سبزیجات پخته با رنگ زرد پُر رنگ و یا مایل به نارنجی مانند هویج و یا سیب زمینی شیرین پخته

* سبزیجات پخته ی زرد رنگ مانند کدوی تابستانی

* مصرف میوه های پخته و یا خشک شده مثل گیلاس، گلابی، آلوها و …(به غیر از میوه های خانواده یمرکبات، سیب، موز، هلو و یا توت فرنگی).

* آب(اعم از آب ساده و یا کربناته) ولی سایر نوشیدنی ها(حتی چای گیاهی) می توانند محرک سردرد باشند.

* ادویه های گیاهی؛ معمولا مصرف مقادیر متعادل از نمک، وانیل و دیگر چاشنی های گیاهی در بیماری میگرن تحمل می شوند و محرک سردرد نمی باشند.

غذاهای محرک و مضر براي میگرن:

برخی از غذاهای رایجی که ممکن است محرک سردردهای میگرنی باشند عبارت هستند از:

* موز: مصرف موز می‌تواند سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند.

* محصولات لبنی(از جمله شیر پُرچرب، شیر بُز، پنیر، ماست و…)

* شکلات

* تخم مرغ

* مرکبات

* مصرف غذاهای حاوی نیترات چون سوسیس و کالباس

* غذاهاي حاوي مواد نگهدارنده

* بادام زمینی

* گوجه فرنگی

* بعضی از انواع پنیرها به خصوص پنیر‌های کهنه

* پیاز

* ذرت

*گندم( به شکل نان، پاستا و…)

همچنین برخی از نوشیدنی ها و افزودنی ها ممکن است از بدترین محرک ها برای تشدید میگرن باشند از جمله: نوشیدنی های الکلی به ویژه شراب قرمز*، نوشیدنی های کافئینه از جمله قهوه و چای و کولا، منوسدیم گلوتامات، آسپارتات(نوعی شیرین کننده مصنوعی) و نیتریت ها.

و در مورد آن دسته از غذاها که نه در لیست غذاهای ایمن و نه در لیست غذاهای مُضر برای میگرن هستند می بایست جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که این احتمال وجود دارد که آن ها نیز محرک میگرن باشند(هر چند این امر بعید است). تقریبا هر نوع غذایی(به غیر از غذاهای ایمن)، می تواند برای برخی افراد محرکی برای تشدید میگرن باشد، لذا این دسته از غذاها را نه می توان خیلی در مظان اتهام قرار داد و نه احتمال مُضر بودن شان را دور از انتظار پنداشت و می بایست جانب احتیاط را در مصرف آن ها رعایت کرد.

نکته ای که در تاثیرات سوء مواد غذایی بر میگرن باید توجه داشت آن است که تجربیات شخصی افراد نیز در این زمینه می تواند مفید باشد.

روش تشخیص غذاهای محرک برای میگرن

برای مثال می توانید برای 2 هفته فقط از غذاهای ساده و بی خطر برای میگرن بخورید و سپس به تدریج یک قلم غذای جدید را به رژیم غذایی تان بیفزایید و اگر پس از چند مرتبه مصرف نمودن ماده ی غذایی جدید، هیچ علامتی از میگرن را مشاهده نکردید به سراغ غذای بعدی بروید.

به همین ترتیب ادامه دهید و هر بار که با مصرف یک ماده غذایی جدید، علایم میگرن را در خود مشاهده کردید آن ماده ی غذایی را از لیست غذاهای مصرفی خود خارج نمایید. بدین ترتیب با گذشت زمان لیستی از غذاهای محرک، که میگرن تان را  تشدید می کنند به دست می آورید.

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی