نكات مهم آشپزي

در اهواز چه غذاهایی بخوریم؟

تقویم فارسی اندروید
غذاهای محلی

غذاهای محلی متعلق به هر منطقه از ایران هم که باشند با طعم و مزه خاصشان حسابی در میان اقوام و فرهنگ‌های مناطق دیگر طرفدار دارند. بااین‌وجود غذاهای جنوبی جزو پرطرفدارترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایران هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از چشیدن طعم لذیذشان استقبال نکند. غذاهای محلی اهواز هم جزو همین دسته از غذاهای پرطرفدار جنوبی هستند که با عطر و بوی خوبشان همه را به خوردنشان تشویق می‌کنند. باوجودآنکه این غذاها در بیشتر شهرهای کشور طبخ می‌شوند اما مسلماً مزه‌ی آن‌ها با طبخ اصیل اهوازی تجربه‌ی خوشمزه‌تری است. در این مطلب به سراغ آن دسته از غذاهای اهواز رفته‌ایم که حتماً باید در طول سفر به این شهر جنوبی میل کنید.

فلافل: فست فود سنتی و لذیذ جنوبی

فلافل از شناخته‌شده‌ترین غذاهای جنوبی است که طبخ آن در اهواز هم بسیار رایج است. هرچند فلافل در دسته‌بندی غذاهای فست فودی قرار دارد؛ اما به دلیل آنکه اصلی‌ترین ماده اولیه آن یکی از مقوی‌ترین و مفیدترین حبوبات یعنی نخود است به شرط تهیه بهداشتی، چندان برای سلامتی مضر نیست. این غذا کاملاً باب میل طرفداران ساندویچ‌ها به‌خصوص کودکان است. بااینکه فلافل غذای ساده‌ای است و دستور طبخ پیچیده‌ای ندارد اما خوردن ساندویچ فلافل در اهواز جدا از مزه خوش‌طعم و آتشینی که دارد یک لطف دیگر هم دارد و آن هم قدم زنی در فضای خاص و صمیمانه‌ی پاتوق‌های اصلی غرفه‌های طبخ فلافل در این شهر است. توصیف حال‌وهوای خاصی که در خیابان مشهور فلافلی‌های اهواز وجود دارد دشوار است و فقط باید آن را تجربه کنید. برای تجربه آن هم کافی است با پرواز تهران به اهواز به این شهر سفر کنید و بعد از رسیدن به مقصد یک راست سراغ خیابان لشکرآباد اهواز را بگیرید.

غذاهای محلی اهواز

قلیه ماهی: غذای محبوب و اصیل خوزستان

اگر به ماهی علاقه دارید پس مطمئن باشید که بعد از امتحان کردن غذاهای محلی اهواز قطعاً به این نتیجه می‌رسید که قلیه ماهی نه‌تنها یکی از بهترین غذاهای اهواز، بلکه لذیذترین غذاهای سنتی جنوب است. اگر بخواهیم این غذا را برای آن‌هایی که تابه‌حال مزه آن را نچشیده‌اند توصیف کنیم باید بگوییم قلیه ماهی درواقع نوعی خورشت است که از ترکیب سبزی سرخ‌شده با گوشت ماهی درست می‌شود و با ادویه‌های خاص و تمبر هندی به آن طعم خاصی می‌دهند. اغلب جنوبی‌ها از ماهی صُبور در این خورشت استفاده می‌کنند و آن را با برنج سرو می‌کنند. گفتنی است این غذا هم جزو آن دسته غذاهای سنتی است که در شهرهای دیگر هم طبخ می‌شود اما مسلماً خوردن این غذا باوجود ماهی تازه و سبزی جنوب آن هم با دستور پخت خاص اهوازی‌ها طعم دیگری دارد.

غذا

نافله: کوفته جنوبی‌ها

همان‌طور که اسم بردن از کوفته در تبریز همه را به یاد غذای سنتی معروف آن یعنی کوفته تبریزی می‌اندازد در اهواز هم افراد با شنیدن اسم کوفته به یاد نافله می‌افتند. اگر این دسته از غذاها با ذائقه شما همخوانی دارند و از خوردنشان لذت می‌برید پس توصیه می‌کنیم در سفر به اهواز حتماً غذای نافله را امتحان کنید. ماده اصلی این غذا کوفته‌ها یا به‌اصطلاح گوشت‌های قلقلی نسبتاً کوچکی است که از مخلوط گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده شده و آرد نخودچی درست شده‌اند و در روغن سرخ‌شده‌اند و بعد در مایع سس مخصوصی پخته شده‌اند. در تهیه سس این غذا از سرکه، پیاز داغ، زردچوبه، ادویه فلفل و نعنا استفاده می‌شود.

سمبوسه: غذای ساده اما خوش‌طعم

سمبوسه هم از آن غذاهای سنتی اهوازی است که اغلب افراد حتی اگر تابه‌حال خوردنش را تجربه نکرده باشند، دست کم اسم آن را شنیده‌اند. سمبوسه به روش‌های مختلفی درست می‌شود اما دستور پخت سمبوسه اصیل که از قدیم وجود داشته است به این صورت است که ابتدا پیازهای خورد شده را در تابه‌ای سرخ می‌کنند و به آن ادویه‌هایی نظیر زردچوبه و فلفل و همچنین سبزی جعفری خوردشده اضافه می‌کنند. بعد این مخلوط را به سیب‌زمینی‌های رنده و پخته‌شده اضافه می‌کنند. درنهایت همه‌ی این مواد را در ورقه‌های نازک نان به‌صورت مثلثی قرار می‌دهند و لقمه آماده‌شده را در روغن داغ سرخ می‌کنند. در دستور پخت جدید سمبوسه‌ها علاوه بر این مواد ممکن است از گوشت چرخ‌کرده یا مواد دیگر هم استفاده شود. معمولاً جنوبی‌ها سمبوسه را با سس گوجه‌فرنگی تند سرو می‌کنند.

پاکورا: غذایی از دیار هند در جنوب

اگر در حال حاضر در اهواز به سر می‌برید حتماً توصیه می‌کنیم قبل از آنکه با بلیط اهواز تهران به سفرتان خاتمه دهید غذای پاکورا یا پاکوره اهوازی را امتحان کنید. پاکورا جزو غذاهای محلی اهواز نیست و در اصل یک غذای هندی است اما ازآنجاکه با ذائقه بسیاری از جنوبی‌ها ازجمله اهوازی‌ها سازگار است حسابی در میان آن‌ها طرفدار دارد و ازاین‌رو همواره این غذا را می‌توان در فهرست غذاهایی که در این شهر طبخ می‌شوند دید. البته این غذا بیشتر در ردیف فست فودها قرار دارد و در غرفه‌های غذاهای خیابانی طبخ می‌شود بنابراین اگر برای شبگردی به خیابان‌های اهواز رفتید خوب است این غذا را امتحان کنید. این غذا که بسیار ساده و از مواد غذایی مختصری تهیه می‌شود ظاهری مانند فلافل دارد اما طعم آن به‌طور کل متفاوت از فلافل است. برای درست کردن پاکورا آرد سفید، آرد نخود و پیاز را با هم مخلوط می‌کنند تا مایعی خمیری به دست آید. بعد به خمیر زعفران آب کرده، تره، تخم‌مرغ و انواع ادویه اضافه می‌کنند و درنهایت مخلوط به‌دست‌آمده را به‌صورت دایره‌های کوچک درآورده و در روغن داغ سرخ می‌کنند.

امگشت: پلوی محبوب جنوب

نوبتی هم که باشد نوبت معرفی یک غذای سنتی جنوبی است که با سلیقه دوستداران انواع پلو همخوانی داشته باشد. امگشت نوعی پلو سنتی است که طبخ آن در شهرهای جنوبی نظیر اهواز بسیار رایج است. حتی اگر فرصت چشیدن این غذای خوشمزه را در طول سفر به اهواز پیدا نکردید می‌توانید در اولین روز پس‌ازآنکه با بلیط اهواز تهران به منزلتان برگشتید با صرف زمان کوتاهی آن را تهیه کنید. برای پخت این غذا ابتدا برنج را به شیوه معمول می‌پزند و قبل از پخت نهایی آن مخلوط تن ماهی، پیاز سرخ‌شده، سیر، کشمش، شوید زعفران دم‌کرده، دارچین، نمک و فلفل را در میانه ظرف برج قرار می‌دهند. پس از گذشت سی دقیقه از زمانی که برنج را روی حرارت گذاشتید، غذای خوشمزه و اصیل جنوبی شما آماده می‌شود و می‌توانید با کمی پیازداغ و کشمش آن را تزئین کنید.

آش ارده: غذای محلی اهواز

اگر از آن دسته از افرادی هستید که بیشتر ترجیح می‌دهید تا در سفر به هر شهری غذاهای اصیل و محلی همان شهر را میل کنید پس آش ارده همان غذایی است که در سفر به اهواز باید به سراغش بروید. احتمالاً شما هم تصوری که از آش ارده دارید غذایی شبیه به آش‌های سنتی دیگر مناطق است که معمولاً به‌صورت مایع خورشت مانند و آبدار تهیه می‌شود؛ اما جالب است بدانید که آش ارده تا حد زیادی با این تصور تفاوت دارد و بیشتر به پلوی محلی شباهت دارد. برای پخت آش ارده ابتدا ماش و برنج را می‌پزند و بعد به آن ارده و نمک را به آن اضافه می‌کنند و به همراه مخلفات دلخواه سرو می‌کنند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی