مطالب اختصاصي

خراطی چیست؟ آموزش خراطی

تقویم فارسی اندروید

تاریخچه و موارد کاربرد هنر خراطی را بشناسید

چوب یکی از متریال‌هایی است که می‌توان آن را به شکل‌های مختلفی طراحی و تزیین کرد. چوب نه تنها با کمک دستگاه‌ها و تجهیزات منحصر به فرد و خاص فرم می‌گیرد، بلکه برخی از افراد با دست نیز می‌توانند طرح‌هایی را بر روی چوب ایجاد کنند. در واقع هنر فرم‌دهی چوب یکی از هنرهای دستی قدیمی است که در بیشتر کشورها طرفدار دارد و از ارزش بالایی برخوردار است. به فرم‌دهی چوب که با کمک دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود، خراطی می‌گویند و کسانی که با این هنر سروکار دارند، تا حد زیادی هنرمند محسوب می‌شوند. فرم‌دهی چوب یکی از هنرهایی است که از هزاران سال پیش انجام می‌شده و افراد بسیاری به آن علاقه دارند. در ضمن، خراطی یکی از هنرهای جذاب در صنایع دستی محسوب می‌شود. در صورتی که شما نیز به این هنر علاقه دارید، می‌توانید برای یادگیری آن در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید.

آشنایی با هنر خراطی

فرم‌دهی چوب و تزیین یا طراحی آن، یکی از پرطرفدارترین هنرهای حاضر در صنایع مختلف است. از این هنر در صنایع متفاوتی مانند ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، وسایل دکوری و… استفاده می‌شود. شاید تصور کنید که به کارهای وابسته به چوب نجاری می‌گویند، در حالی که خراطی نیز یکی از کارهای مهمی است که با چوب انجام می‌شود.

علاوه بر این هنر خاص، در سایر صنایع همانند خاتم‌کاری و معرق‌کاری نیز از چوب استفاده می‌کنند. این هنر فرم‌دهی چوب، یکی از هنرهای صنایع دستی ایرانی است که از زمان‌های قدیم در کشور ایران طرفداران زیادی داشته و دارد. البته در سایر کشورها نیز از همین هنر فرم‌دهی و تزیین چوب استفاده می‌کنند و از خاص‌ترین هنرهای آن‌ها محسوب می‌شود.

نام این هنر در واقع از زبان عربی ریشه گرفته است؛ زیرا کلمه خرط به معنای تراش است و در این سبک هنری نیز بر روی چوب، تراش‌هایی شکل می‌گیرد. در واقع همین تراش‌ها در نهایت باعث ایجاد یک طرح خاص و تزیینی می‌شوند. طی این هنر زیبا از صنایع دستی، پوست چوب نیز از بدنه آن جدا می‌شود تا در نهایت طرح دلخواه، به ظریف‌ترین شکل ممکن، قابل مشاهده باشد.

خراطی را از کجا یاد بگیریم؟

چطور آموزش خراطی را شروع کنیم؟

اگر به هنر خراطی و تراشیدن چوب علاقه دارید می‌توانید در کلاس‌های حضوری و کارگاه‌های آموزشی خراطی شرکت کنید. برخی از برترین هنرمندان، خراطی را در کلاس‌های خود آموزش می‌دهند. بدین ترتیب، با کمی جستجو در فضای مجازی و به صورت آنلاین می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین کلاس یا کارگاه آموزشی را پیدا کرده و در آن ثبت‌نام کنید.

در ابتدای مراحل آموزش، استاد، تراشیدن و فرم‌دهی چوب را بر روی قطعات صاف آموزش می‌دهد و سپس به سراغ ظروف چوبی همانند لیوان و بشقاب می‌رود. همچنین با گذر زمان و هنگامی که در این حرفه به تخصص برسید، می‌توانید در کلاس‌های آموزشی خود پایه صندلی چوبی را نیز تراش دهید و لوازم دکوری چوبی بسازید.

برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی هنر تراشیدن چوب تنها کافی است تا بیش از 14 سال سن داشته باشید. حتی اگر هیچ پیش زمینه‌ای از این هنر زیبا ندارید، با شرکت در دوره‌های آموزشی، بدون شک خیلی سریع به اطلاعات مفیدی دست می‌یابید. اگر به فکر راه‌اندازی یک کارگاه تراشکاری چوب هستید، بهتر است ابتدا در این کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده و مهارت لازم را به دست آورید.

چند نوع دستگاه خراطی داریم؟

دستگاه‌های مربوط به هنر فرم‌دهی و تراش‌کاری چوب‌ها، براساس نیروی محرکه خود به 2 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه این 2 نوع دستگاه را معرفی می‌کنیم:

  • چند سرعته: از نام این دستگاه می‌توان فهمید که سرعت‌های متفاوتی دارد و شما با کمک یک کلید ساده، می‌توانید سرعت دستگاه را تغییر دهید. در ضمن، استفاده از این دستگاه‌ها خیلی سخت نیست.
  • تک سرعته: تغییر سرعت در این دستگاه‌ها کمی پیچیده‌تر است؛ زیرا باید جای تسمه را عوض کنید.

دستگاه‌های چند سرعته و تک سرعته، تا حدودی شبیه به خودروهای دنده‌ای و اتومات هستند. در واقع، دستگاه‌های چند سرعته که می‌توان سرعت آن‌ها را خیلی راحت عوض کرد، شبیه به ماشین‌های دنده اتومات هستند. در مقابل، دستگاه‌های تک سرعته همانند ماشین‌های دنده‌ای عمل می‌کنند.

ناگفته نماند که علاوه بر سرعت دستگاه‌ها و نحوه تغییر آن‌ها، شما می‌توانید یکی از مدل دستگاه‌های رومیزی و پایه‌دار را نیز انتخاب کنید. بنابراین، دستگاه‌های خراطی متنوعی در بازار وجود دارند که شما برحسب نیاز خود می‌توانید بهترین گزینه را بخرید.

دستگاه خراطی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

چه تجهیزات و دستگاه‌هایی برای خراطی نیاز داریم؟

بعد از اینکه با هنر تراشیدن و فرم‌دهی چوب آشنا شدید؛ اگر قصد دارید تا این هنر را به طور کامل یاد بگیرید، بد نیست با اجزای دستگاه نیز آشنا شوید. دستگاه خراطی نیز همانند سایر دستگاه‌های موجود، از اجزای مختلفی تهیه و تشکیل شده است که در ادامه این اجزا را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • بدنه اصلی: این بخش از اصلی‌ترین قسمت‌های دستگاه به حساب می‌آید که در مدل پایه‌دار می‌توان گفت پایه‌ها به زیر بدنه اصلی چسبیده‌اند.
  • فک ثابت: فک ثابت در بخش سر دستگاه واقع شده و از موتور دستگاه محافظت می‌کند. در ضمن این جزء دستگاه، نیروی چرخشی را به قسمت‌های مختلف آن انتقال می‌دهد.
  • فک متحرک: نام دیگر این بخش پله است که در قالب کشو، روی بدنه اصلی قرار می‌گیرد. فک متحرک ریلی است و به سمت عقب یا جلو در حرکت خواهد بود. مرغکی دوکی شکل نیز بر روی همین فک واقع شده و خیلی راحت و بدون گیر می‌چرخد.
  • تکیه‌گاه ابزار: از نام این قسمت می‌توان فهمید که به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌شود و چندین اهرم متنوع این بخش از دستگاه را تنظیم می‌کنند.

دستگاه خراطی را آنلاین بخرید

با اینکه دستگاه خراطی و تراشیدن چوب یکی از خاص‌ترین دستگاه‌های حاضر در حوزه تجهیزات است، اما شما می‌توانید این دستگاه منحصر به فرد را نیز به صورت آنلاین تهیه کنید. در حال حاضر فروشنده‌های زیادی برای فروش این دستگاه در بازار حضور دارند که امکان خرید آنلاین را نیز برای شما میسر کرده‌اند.

فرقی ندارد در کدام شهرستان یا شهر زندگی می‌کنید، چراکه به راحتی و از طریق اینترنت می‌توانید دستگاه موردنظر خود را سفارش دهید و آن را درب منزل تحویل بگیرید. برخی از این دستگاه‌ها حتی گارانتی 10 ساله دارند و از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی