دانش و فناوری نوآوري و كشفيات علمي

خاموش كردن آتش با صدا توسط 2 دانشجوی آمریکايي

دو دانشجو مهندسی از دانشگاه George Mason University امریکا ایده جالبی را عملی کردند؛ خاموش کردن آتش با صدا ! در ادامه همراه 7 گنج باشید...
تقویم فارسی اندروید

دو دانشجو مهندسی از دانشگاه George Mason University امریکا ایده جالبی را عملی کردند؛ خاموش کردن آتش با صدا ! در ادامه همراه 7 گنج باشید…

خاموش كردن آتش با صدا
خاموش كردن آتش با صدا

تصور کنید به تنها چیزی که برای خاموش کردن آتش احتیاج داشته باشید، یک subwoofer باشد. این ایده‌ای است که در طول سال‌ها، افراد مختلفی مشغول پرداختن به آن، از لحاظ تئوری بوده‌اند. دارپا یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا، در سال ۲۰۱۲ به دنبال تحقیقات سایر دانشمندان، امکان‌پذیر بودن ساخت یک خاموش‌کننده‌ی صوتی را اثبات کرد.

نمونه اولیه این خاموش‌کننده توسط دانشجوهای مهندسی کامپیوتر یعنی Viet Tran و مهندسی برق یعنی Seth Robertson، از دانشگاه George Mason در فیرفکس ویرجینیا، توسعه داده شد. این دو امیدوار بودند که طراحی‌شان بتواند در خاموش کردن آتش به خصوص در منازل، انقلابی ایجاد کند.

مبنای این تکنولوژی جابه‌جا شدن اکسیژن، به علت حرکت امواج صدا در فضاست – اکسیژنی که آتش از آن تغذیه می‌کند. اگر شما بتوانید آتش را خفه کنید، موفق به خاموش کردن آن خواهید شد. این دو دانشجو دست‌به‌کار شدند و فهمیدند که صدای موسیقی به علت عدم ثبات امواجش برای خاموش کردن آتش مناسب نیست. صدایی با فرکانس بالاتر باعث لرزیدن شعله‌ها می‌شد و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتاد. در فرکانس‌های پایین‌تر – ۳۰ تا ۶۰ هرتز – که اصطلاحاً به آن ̎محدوده‌ی گلدیلاک̎ هم می‌گویند، امواج می‌توانستند به طور مؤثر، اکسیژن را به مدت کافی برای خفه کردن آتش، از شعله‌ها دور نگه دارند.

خاموش كردن آتش با صدا
خاموش كردن آتش با صدا

مرحله بعدی توسعه‌ی یک خاموش‌کننده‌ی دستی و قابل‌حمل بود. به عنوان مثال دستگاه دارپا ماشین بزرگی بود که نمی‌توانست به راحتی به اطراف حمل شود. نمونه اولیه‌ای که آن‌ها توسعه دادند، از یک تولیدکننده‌ی فرکانس صدا، یک تقویت‌کننده‌ی کوچک و یک موازی‌ساز، ساخته‌شده از لوله مقوایی با سوراخی در انتها بود تا بتوان امواج را در جهت خاصی تنظیم کرد.

دانلود ویدیو

این دستگاه می‌توانست آتش کوچک و کنترل‌شده‌ای را که با الکل ساخته بودند خاموش کند و همین کافی بود تا نشان دهد این ایده ارزش رشد و تحقیق را دارد. البته مرحله بعدی توسعه بیشتر است – امتحان کردن این تکنیک بر آتش‌هایی که از علل مختلف ایجاد شده‌اند و بررسی اینکه آیا می‌تواند از اشتعال بیشتر این آتش‌ها جلوگیری کند یا خیر، زیرا امواج صدا مثل آب توانایی خنک کردن را ندارند. در آخر باید بررسی شود که توسعه دستگاهی که بتواند آتش‌های بزرگ‌تر را خاموش کند، امکان‌پذیر و سودآور است یا نه.

خاموش كردن آتش با صدا
خاموش كردن آتش با صدا

اگر تولید چنین دستگاهی مفید و امکان‌پذیر باشد می‌تواند نه تنها برای خانه‌ها – جایی که استفاده عمده آن پیش‌بینی شده بود – بلکه برای آتش‌نشانی‌ها نیز خبر خوبی باشد. بنا به گزارش واشنگتن پست، یک آتش‌نشانی محلی از الآن درخواست کرده این خاموش‌کننده را امتحان کند.

گردآوري و تنظيم: گروه 7گنج

www.7ganj.ir

منبع: ترنجي

2 دیدگاه

    • سلام دوست عزيز فعلا خبرنامه نداريم و مطالب جديد رو ميتونين فقط در سايت مشاهده كنيد ولي به زودي عملي خواهيم كرد…

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی