طبيعت و گردشگري

جاذبه های دیدنی هرمز که قبل از سفر باید از آن اطلاع داشته باشید.

تقویم فارسی اندروید

جزیره ی هرمز یکی از زیبا ترین جزیره های ایران است که در 8 کیلومتری بندر عباس قرار دارد. این جزیره بیضی‌ شکل با مساحتی حدود بر 42 کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته و از مقصدهای گردشگری و زیبای جنوب ایران است. جزیره هرمز با جاذبه‌ های طبیعی، تاریخی و هنری بسیار، از نقاط گردشگری محبوب کشور و جذاب‌ ترین دیدنی های استان هرمزگان است.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

ویژگی‌های طبیعی و خاص جزیره هرمز آن را به نگین زیبای خاورمیانه تبدیل کرده است. این جزیره تاریخ زمین‌ شناسی طولانی و پرفراز و نشیبی را به خود دیده است تا امروزه بتواند در اوج زیبایی، دلربایی کند. جزیره هرمز بهشت زمین‌ شناسان است و شگفتی‌ های بسیاری را در دل خود دارد. در این مطلب شما را با مکان های دیدنی جزیره ی هرمز آشنا می کنیم.

مردم جزیره هرمز

مردم جزیره به زبان فارسی سخن می‌گویند و گویش آنان تلفیقی از بندری و مینابی است. در میان سخنان هرمزی‌ ها، واژگانی از زبان‌ های هلندی، پرتغالی، انگلیسی، هندی و عربی به گوش می‌ خورد که به دلیل حضور پرتغالی‌ ها، هلندی‌ ها و دیگر ملیت‌ ها در منطقه به زبان آن‌ها راه یافته‌ اند.

منبع اصلی درآمد مردم جزیره ماهیگیری است. قرارگیری در میان آب‌ های خلیج فارس باعث شده تا بسیاری از مردم هرمز به شغل صیادی روی آورند. در سال‌ های اخیر به دلیل حضور فراوان گردشگران، مشاغل زیادی در زمینه گردشگری نیز ایجاد شده‌ است. این جزیره دارای صنایع دستی منحصر به خود است و بسیاری از ساکنان آن به خلق آثار هنری در این زمینه نیز مشغولند.

چگونه به جزیره بریم؟

یکی از راه های مطمئن برای رفتن به جزیره هرمز اسکله حقانی در بندر عباس است. از این اسکله، شناورهایی در ساعات مشخص به‌ سمت جزیره هرمز حرکت می‌کنند. فاصله بندرعباس تا جزیره هرمز حدود 19 کیلومتر دریایی است و رفتن به جزیره هرمز از بندر عباس حدود 30 تا 45 دقیقه زمان می‌ برد. امکان بردن ماشین به جزیره هرمز وجود ندارد و شناور ها تنها مسافران را جا به جا می‌ کنند. وقتی به جزیره می رسید می توانید از موتور و یا سه چرخ های که آنجا برای سوار کردن مسافران توقف کرده اند برای گردش در جزیره استفاده کنید. نرخ هر نفر در طول سال برای سوار شدن این وسیله های نقلیه می تواند متفاوت باشد.

1. ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز همچون اسمی که دارد دارای خاک سرخ خوش رنگی است که علاوه بر زیبایی که به ساحل داده است دارای خواص بی شماری است. بومی های این منطقه از این خاک سس مخصوصی به اسم سوراغ درست می کنند که در مصارف پخت و پز همچون نان توموشی بر روی نان می ریزند و میل می نمایند. مردم بومی جزیره هرمز از این خاک به‌ عنوان سس و ادویه در تهیه انواع غذا، نان، ترشی و مربا استفاده می‌کنند و طعم خاصی به غذا می‌دهند. پیشنهاد می شود در هنگام سفر به این جزیره حتما غذاهای خوش طعم و سنتی را هم امتحان کنید. قدم زدن در شن‌ های ساحل سرخ و زیبای هرمز، تماشای طلوع و غروب خورشید و آب‌ بازی در این ساحل بخشی از تفریحاتی است که حضور در جزیره را جذاب‌ تر می‌کنند.

جزیره هرمز بزرگ‌ ترین معدن خاک سرخ جهان است. در گذشته‌ ای نه‌ چندان دور، برداشت بی‌ رویه از خاک سرخ جزیره انجام می‌ شد؛ اما امروزه تنها می‌توان‌ بخش کوچکی از آن، چیزی حدود پنج درصد در سال، برداشت کرد. خاک سرخ هرمز برای ساکنان جزیره برکات زیادی داشته و سبب رونق برخی کسب و کارهای محلی شده است.

دلیل سرخی خاک هرمز چیست ؟

خاک جزیره هرمز سرشار از مواد معدنی مختلف است که هر کدام رنگی دارند و ترکیب آن‌ ها با هم طیف رنگی گسترده و بسیار ملموسی را ایجاد کرده‌اند. این تنوع رنگ‌ در سراسر جزیره نظرها را به خود جلب می‌ کند. رنگ خاک ساحل سرخ حاصل ترکیب کانی‌های مختلف و حضور پررنگ اکسید آهن است.

گفته می‌ شود اکسید آهن در 70 درصد از خاک ساحل سرخ وجود دارد. سنگ‌های «مگنتیت»، «هماتیت» و «اولیژیست» در ترکیب خود اکسید آهن دارند و به‌ وفور در جزیره یافت می‌ شوند. یکی دیگر از سنگ‌های معروف هرمز، سنگ فلر طلایی رنگی به نام «پیریت» است. این سنگ با نام طلای ابلهان و چشم شیطان نیز شناخته می‌ شود و در ترکیب خود درصد بالایی سولفید آهن دارد.

ساحل سرخ هرمز
ساحل سرخ هرمز

2. دره مجسمه ها

دره مجسمه‌ ها در نزدیکی ساحل در بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره واقع شده‌ است. این دره دارای صخره‌ هایی به اشکال است که هر کدام به یک حیوان، کله گوسفند، مرغ و اژدهایان مختلف تشبیه شده‌ اند. در طول دره مسیر باریک‌ تر می‌ شود و به پرتگاهی با حدود 40 متر ارتفاع می‌رسد. منظره دره تماماً رو به خلیج فارس است.

اگر پای سخن محلی‌ ها بنشینیم داستان‌ های بسیاری از دره مجسمه‌ ها بازگو می‌ کنند؛ مثلا به گفته مردم بومی وقتی دو جوان دل به هم می‌ دادند در این مکان یکدیگر را ملاقات می‌ کردند. در ورودی این دره درختان زیبای بدون تنه وجود دارند که به‌ دلیل داشتن ریشه قوی بسیار مقاوم هستنند.

در مسیر دره مجسمه‌ ها مناظر بی‌ نظیری وجود دارند. خلق این مناظر طبیعی خارق‌ العاده، برای طبیعت سال‌ ها زمان برده است. این دره مجموعه‌ ای بی‌ نظیر از تندیس‌ های زیبا را در دل خود جای داده است. افراد با تخیل خود این صخره را تراش بهتری می‌ دهند و حیوانات از دل آن‌ ها سر بر می‌ آورند.

مناظر در مسیر و طول دره مجسمه‌ ها به‌قدری جلب‌ توجه می‌ کنند که افراد گذر زمان را فراموش کرده و بی‌ اراده به دنیای خیال پرواز می‌ کنند. محیط دره مجسمه‌ ها شگفت‌ انگیز، ترسناک و تامل‌ برانگیز است.

در دره مجسمه‌ ها دست‌ فروشانی حضور دارند که خوراکی و سوغات می‌ فروشند. در بخشی دیگر نوازندگان مشغول نواختن هستند که گوش دادن به آن‌ ها خالی از لطف نیست. حضور در دره مجسمه‌ ها زمانی که خلوت است و خبری از دست‌ فروشان و نوازندگان نیست، حال و هوای ویژه‌ای دارد.

دره مجسمه ها
دره مجسمه ها

3. قلعه پرتقالی ها

قلعه پرتغالی‌ های هرمز بعد از فتح این جزیره توسط پرتغالی‌ ها در سال 1507 میلادی به دستور آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی و در طی 30 سال ساخته شد. این قلعه به‌ منظور حفظ و حراست از متصرفات پرتغالی‌ ها در اقیانوس هند و خلیج فارس بنا شده و علاه‌ بر کارکرد نظامی محل سکونت خانواده‌ های آن‌ ها بوده است. گفته می‌ شود سه تا پنج هزار نفر پرتغالی در این قلعه حضور داشتند.

در دوره صفویه و در زمان شاه عباس اول صفوی که به استعمار پرتغالی‌ های در مناطق جنوبی کشور پایان داده شد؛ قلعه هرمز نیز به مانند سایر مکان‌ ها فتح شد. این قلعه در سال 1622 میلادی و پس از 115 سال حضور بیگانگان، امام قلی خان از سرداران شاه عباس آن را فتح کرد.

قلعه پرتقالی ها
قلعه پرتقالی ها

4. دره رنگین کمان

جزیره هرمز از طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده است که شامل کانی‌‌ های مختلف و از همه مهم‌تر نمک است. این رسوبات بر اساس ترکیب و فرمول شیمیایی خود، به رنگی خاص خودنمایی می‌ کنند. طبیعتا این موضوع برای دره رنگین‌ کمان نیز صدق می‌ کند و کوه‌‌ ها و دشت‌‌ های آن از املاح معدنی و کانی‌ های مختلف ساخته شده‌‌اند.

علت نامگذاری دره رنگین کمان، کوه‌ های اطراف دره است که به انواع رنگ‌ ها از جمله زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و حتی سبز و طلایی وجود دارند. رنگ‌‌ های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه ناشی از ترکیبات رسوبی و اکسید آهن هستند. ترکیبات آتشفشانی موجود در دره رنگین کمان نیز باعث ایجاد رنگ­‌ های سفید، آبی، صورتی و خاکستری شده است.

دره رنگین کمان
دره رنگین کمان

5. الهه نمک

کوه یا دره الهه نمک در واقع یک بلور نمکی بزرگ است. این کوه و غار دورن آن، طی سالیان زیاد در اثر فعالیت‌ های زمین‌ شناسی و فرسایش آبی و بادی شکل گرفته‌ اند. کوه الهه نمک برخلاف دیگر کوه‌ها صدا را منعکس نمی کند. زیر کوه الهه نمک، آبی با رنگ نارنجی جریان دارد. جریان این آب به کمک پدیده‌ های طبیعی دیگر، طی سال‌ های زیاد سبب ظهور غار الهه نمک یا غار فیروزه‌ای در دل کوه الهه نمک شده‌ اند.

کوه الهه نمک در واقع یک بلور نمکی بزرگ است. این کوه و غار دورن آن، طی سالیان زیاد در اثر فعالیت‌ های زمین‌ شناسی و فرسایش آبی و بادی شکل گرفته‌ اند. کوه الهه نمک برخلاف دیگر کوه‌ ها صدا را منعکس نمی‌ کند و سکوت آرامش‌ بخشی به فضا می‌ بخشد.

زیر کوه الهه نمک، آبی با رنگ نارنجی جریان دارد. صدای این حرکت و پویایی، فضا را دلنشین‌ تر می‌ کند. جریان این آب به کمک پدیده‌های طبیعی دیگر، طی سال‌های زیاد سبب ظهور غار الهه نمک یا غار فیروزه‌ای در دل کوه الهه نمک شده‌ اند.

در نزدیکی غار الهه نمکی، زمین پوشیده از برف به نظر می‌ رسد، اما با کمی دقت می‌ توان فهمید چیزی که برف به نظر می‌ آید در واقع نمک است. قدم زدن روی این بلورهای نمکی صدای جالبی ایجاد می‌ کند. نزدیک غار، حوضچه‌ های آب نمک بیشتری وجود دارند. سطح هرکدام از این حوضچه‌ ها گلوله‌ های نمکی به هم چسبیده‌ و لایه‌ای محکم ایجاد کرده‌اند طوری که می‌توان روی آن‌ ها راه رفت.

الهه نمک
دره الهه نمک

6. اقامتگاه ماجرا

جزیره هرمز در جنوب شرق بندرعباس و شمال شرق جزیره قشم قرار دارد و اقامتگاه بومگردی ماجرا در حاشیه جاده کرانه در ضلع غربی این جزیره زیبا واقع شده است. اقامتگاه بوم گردی ماجرا واقع در جزیره توریستی و گردشگری هرمز در سال 2020 ساخته شد و با توجه به معماری منحصر به فرد و خلاقانه در همین سال برنده طلایی مسابقه تیدای تیوان نیز شد. بافت بسیار جذاب و متفاوت اقامتگاه ماجرا برگرفته از فضای جزیره هرمز با خاک های رنگی است به همین دلیل گنبدهای خشتی این مجموعه به رنگ های مختلف و بسیار زیبا ساخته شده است.

اقامتگاه ماجرا
اقامتگاه ماجرا

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان از جمله جاذبه های گردشگری جزیره هرمز است که بازدید از آن برای آشنایی با هنر هنرمندان منطقه و آثار خود دکتر نادعلیان گزینه مناسبی است. این موزه که در محله‌ ای قدیمی در جزیره هرمز قرار گرفته برای تماشای آثار دکتر نادعلیان که در عرصه‌ های بین‌ المللی شناخته شده است گزینه‌ ای مناسب می‌ باشد.

موزه دکتر نادعلیان

سواحل هرمز

سواحل در همه جزیره ها دیدنی هستند اما در هرمز، هر یک از سواحل رنگ و شکلی خاص دارند. ساحل مفنق، ساحل تک درخت، ساحل لاک پشت ها و … همه و همه تصویری متفاوت را با خاک های رنگین پیش روی مسافران می گذارند. در این میان گاهی حضور موجودات بسیار ریزی به نام فیتوپلانکتون ها ظاهری درخشان به این سواحل می دهد.

ساحل لاک پشت ها

نکات بازدید از جزیره هرمز

  • از آنجا که خاک‌های رنگی دره می‌ توانند لباس شما را رنگی کنند، پس بهتر است که لباس روشن نپوشید یا بیشتر مراقب باشید.
  • هنگام سفر به دره رنگین کمان، هیچ زباله‌ای در محیط رها نکنید و در صورت امکان زباله‌های ریخته شده را جمع‌ آوری کنید.
  • صنایع دستی که به دست زنان هنرمند این جزیره ساخته می‌ شود، ارزش خرید دارند؛ به‌ ویژه که از این طریق کمک شایانی به معیشت مردم بومی با درآمد کم می‌ شود. در نتیجه بعد از بازدید از دره رنگین کمان سری به بساط دست‌ فروش‌ ها بزنید و یادگاری جذابی از این جزیره تهیه کنید.
  • در میان صنایع دستی جزیره هرمز احتمالا به بطری‌ های پر از خاک رنگی برخورد می‌ کنید که نباید آن‌ها را بخرید. این بطری‌ها با خاک ارزشمند جزیره پر شده‌اند و خرید شما، مردم بومی را ترغیب می‌ کند تا برای امرار معاش خاک بیشتری بفروشند که نتیجه‌ای جز نابودی ذخایر کانی‌ های رنگارنگ هرمز نخواهد داشت.
  • زمان بازدید از دره رنگین کمان، خاک‌های رنگی این منطقه را همراه خودتان نبرید. این خاک‌ها ذخایر ارزشمند دره هستند و بی‌ توجهی به این موضوع در گذر زمان می‌ تواند آسیب شدیدی به ذخایر رنگارنگ آن بزند.
  • برای گردش در جزیره هرمز می‌ توانید از سه‌ چرخه‌های جذاب با رانندگانی محلی استفاده کنید و تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید.
  • اگر می خواهید شب خارج از شهر و در کنار ساحل بمانید و چادر بزنید، بوته ها و پوشش کم این جزیره را آتش نزنید زیرا زندگی جانوران این جزیره به این پوشش های گیاهی وابسته است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی