اخبار پزشكي و بهداشتي اخبار داغ سلامت سلامت جسمي

توصيه دانشمندان: خون اهدا نکنید !!!

دو مطالعه در آمريكا نشان داده كه خون انساني كه در بانك‌هاي خون ذخيره مي‌شود بسياري از خصوصيات خوب خود را از دست مي‌دهد...
تقویم فارسی اندروید

دو مطالعه در آمريكا نشان داده كه خون انساني كه در بانك‌هاي خون ذخيره مي‌شود بسياري از خصوصيات خوب خود را از دست مي‌دهد به خصوص وظيفهء حياتي تامين اكسيژن براي بافت‌هاي بدن توسط اين خون‌ها امكان پذير نيست.

خون

نتيجهء مهم اين يافته اين است كه در بسياري از موارد استفاده از خون ذخيره شده در بانك خون بيش‌تر از فايده ضرر دارد.

در دو مطالعه كه در دانشگاه‌هاي دوك و دورهام انجام گرفت، مشخص شد كه خون انساني تقريبا بلافاصله پس از خارج شدن از بدن يكي از گازهاي اصلي خود يعني گاز اكسيد نيتريك (كه به نظر مي‌رسد نقش اساسي در باز ماندن شريان‌هاي كوچك بافت‌ها و در نتيجه رسيدن خون به اعماق بافت‌ها بازي مي‌كند و در عين حال ساختار سلول‌هاي قرمز را به‌گونه‌اي شكل مي‌دهد كه راحت‌تر از آن شريان‌ها عبور كند) را از دست مي‌دهد و در نتيجه نمي‌تواند به خوبي اكسيژن را حمل كند.

مطالعات پيشين نشان داده بود بيماراني كه در گذشته فرآورده‌هاي خوني دريافت كرده‌اند با عوارض جانبي مثل سكته‌ءقلبي، سكتهء مغزي، نارسايي قلبي و حتي مرگ روبه‌رو شده‌اند.

اگرچه تقريبا تمامي پزشكان متوجه شده بودند كه خون ذخيره شده در بانك خون مثل خون عادي نيست اما علت اين مساله را متوجه نشده بودند اما محققان دانشگاه دوك مي‌گويند كه علت اين مساله از دست دادن گاز اكسيد نيتريك است و شايد بتوان با اضافه كردن اين گاز به خون بتوان اين مشكل را حل كرد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

 

منبع: پارسي طب

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی