بارداري و زايمان سلامت

کی باردار شویم خوبه ؟ بهترین سن بارداری و حاملگی کی می باشد ؟

تقویم فارسی اندروید

بهترین سن برای بارداری و حاملگی کی باشه خوبه ؟  سوالی هست که ذهن خیلی از خانم های متاهل به آن مشغول است . گفته می شود بارداری در هر سنی مزایا و معایب خودش را دارد ! ما با کمک متخصصان بارداری و مادران و با گرفتن عکس از جنین سعی کردیم وضعیت کودک را در مادران 20 ساله بسنجیم. کارشناسان می گویند اوج زمان باروری یک زن به طور متوسط اوایل 20 سالگی است. از نظر بیولوژیک این سن، بهترین سن برای مادر شدن است. ولی اگر برای مادر شدن برنامه ریزی کرده اید و می خواهید در دهه سوم زندگی خود مادر شوید باید بدانید که در این زمان بدن شما برای مادر شدن آماده بوده و در بهترین وضعیت خود می باشد. منتها احتمالا باید چند سالی صبر کنید تا بارداری اتفاق افتاده و خانواده تان کامل شود. با 7گنج در ادامه همراه باشید

بهترین سن بارداری

مزایای بارداری در دهه سوم زندگی :

سلول های تخم سالم تر

هر زن با حدود 1 تا 2 میلیون سلول تخم در دوره جنینی متولد می شود. حدود 300.000. تا 500.000  از این سلول ها بالغ می شوند اما تنها 300 تا از این ها در طول سن بارداری یک زن ممکن است بارور شوند.

همانطور که شما مسن تر می شوید سن سلول های تخم و کیفیت آن ها نیز تغییر می کند. به همین دلیل است که یک زن جوان کمتر احتمال دارد نوزادی با اختلالات ژنتیکی به دنیا بیاورد تا یک زن مسن پس هر چه از نظر بیولوژیکی بدن شما آماده تر باشد ٬ بچه شما احتمالا سالم تر خواهد بود!

خطر سقط بسیار پایین در سن بارداری 20 سالگی

سقط جنین حدود 10 درصد برای زنان 20 ساله، 12 درصد برای زنانی که در اوایل 30 سالگی خود هستند و 18 درصد برای آن هایی که در اواسط یا اواخر 30 سالگی شان هستند، رخ می دهد. خطر سقط جنین تا 34 درصد در زنان 40 ساله و تا 53 درصد در زنان 45 ساله رخ می دهد.

بارداری اغلب از لحاظ جسمی برای زنان 20 ساله آسان تر است و کمتر با خطرات افزایش فشار خون و دیابت سر و کار دارند. به علاوه در هنگام زایمان هم کمتر با مشکلات فیبروئیدهای رحمی که اغلب زایمان را مشکل می کند، مواجه می شوند.

به علاوه زنان جوان تر کمتر احتمال دارد که نوزادان نارس یا کم وزن به دنیا بیاورند. این رویداد در زنان 35 ساله بیشتر رخ می دهد.

از نظر “جودیت آلبرت” یک متخصص غدد تناسلی و مدیر علمی متخصصان بهداشت باروری در یک مرکز باروری در پپتسبورگ، زیاد فرقی نمی کند که شما در اوایل 20 سالگی برای باروری اقدام کنید و یا اواخر آن، تفاوت چندانی در این سنین وجود ندارد.

زمانی که نوزاد به دنیا می آید یک مادر 20 ساله احتمالا آمادگی بیشتری دارد تا گاه و بیگاه از خواب بیدار شده و به او رسیدگی کند. همچنین در این سنین وی هنوز انرژی این را دارد که با فرزند خود بازی کرده و از کودکی با او رابطه نزدیک تری ایجاد کند و اجازه ندهد بین او و فرزندش فاصله بیفتد.

پس کی باردار شویم خوبه ؟

علاوه بر مزایای فیزیکی از نظر روانی دهه سوم زندگی سن بارداری بهتری می باشد چرا که در این سن والدین گنجایش بیشتری برای تطبیق پیدا کردن با بچه ها و درک تفاوت های آن ها دارند و از طرفی فاصله سنی فاحشی نیز بین آن ها وجود نخواهد داشت.

از نظر حرفه ای و شغلی نیز 20 سالگی برای بچه دار شدن بهتر است چرا که فرصت آن را دارید که ابتدا بچه تان را بزرگ کنید و بعد به حرفه و شغل تان بپردازید.

در کتاب هزینه مادری نوشته Ann Crittende آمده است که مادران بعد از بچه دار شدن باید خسارت هایی برای این تجربه ی خود بپردازند. آن ها باید یک پتانسیل اضافه در زنگی شان صرف کنند و انرژی بیشتری از خودشان نشان دهند از طرفی در زمینه کاری و حرفه ای نیز به طور قابل توجهی از همتایان مجرد یا بدون فرزند خود عقب ترند.

وی همچنین با تشویق زنانی که بارداری شان را به تاخیر می اندازند معتقد است زنانی که در دوره های بعدی عمرشان باردار می شوند می توانند عمر بیشتری داشته و طیف وسیع تری از فرصت ها را در زندگی خود داشته باشند.

داشتن فرزند در 20 سالگی همچنین از لحاظ مالی هم می تواند کمی سخت باشد. معمولا زوج های جوان در ابتدای زندگی درگیر مخارج اضافی و قرض و قسط های قبلی خود هستند و اینکه اضافه شدن مخارج یک نوزاد هم می تواند اوضاع را پیچیده تر کند. می تواند گفت حتی بچه دار شدن برای برخی از زوج های جوان شبیه به دار آویختن خود است.

افراد جوان اغلب درک درستی از داشتن یک نوزاد در اوایل زندگی خود ندارند. مادران در این سن به احتمال بیشتری دچار افسردگی شده و احساس ضعف می کنند. پدر نیز ممکن است به خاطر حجم مشکلات و فشارها خود را گم کند. در حالت ایده آل با کمک دیگران و اطرافیان زوج ها می توانند بر زندگی خود مسلط شوند اما احتمال آسیب نیز در این دوره با وجود یک نوزاد نورسیده زیاد است.

پس سن بارداری 20 سالگی برای بسیاری از جوانان چندان هم ایده آل نیست چرا که آن ها درک درستی از شرایط فیزیکی، احساسی و مالی آن نداشته و حتی ممکن است صبر و شکیبایی آن را نیز نداشته باشند.

نیکول راجرز مدیر فروش در سان فرانسیسکو ماریوت می گوید: توانایی های یک پدر مادر با افزایش سن شان تکامل می یابد. وی یکی از فرزندانش را در 20 سالگی به دنیا آورده است و دیگری را در 30 سالگی و دیگری را در 41 سالگی. وی معتقد است که در 20 سالگی واقع بینی و درک الانش را نداشته و هر چه مسن تر شده است توانایی بیشتری برا پرورش یک کودک پیدا کرده است.

شانس بیشتر برای موفقیت در بارداری و حاملگی

در 20 سالگی شما در هر دوره تخمک گذاری و پس از رابطه جنسی تا 33 درصد شانس بارداری وجود دارد. این احتمال در خصوص رابطه ای است که یک یا دو روز قبل از قاعدگی انجام شود. در سن بارداری 30 سالگی این احتمال به 20 درصد کاهش پیدا می کند.

تنها تعداد کمی از زنان 20 ساله مجبور به مبارزه با ناباروری می شوند درحالی که دو سوم زنان 40 ساله و مسن تر مشکل ناباروری دارند. ناباروری در زنان 20 ساله تنها تا 6درصد رواج دارد اما در زنان 40 ساله تا 64 درصد نیز ممکن است رخ بدهد.

خطر به دنیا آوردن بچه سندروم داون در سن 20 سالگی یک بر 2000 است و این خطر در 30 سالگی یک در 900 مورد بوده و در 40 سالگی به یک در هر 100 بارداری می رسد.

برای باردار شدن چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر می خواهید یک بارداری سالم و آسان داشته باشید بهتر است قبل از اقدام چند مورد را رعایت کنید.

  • اگر تمایل به بچه دار شدن دارید بعد از مشورت با پزشک احتمالا این توصیه رادریافت کنید که رابطه جنسی تان را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید. این روند باید تا یک سال بدون روش های پیشگیری انجام گیرد تا شانس بارداری شما به طور کامل امتحان شود.
  • اگر در طول این یک سال بارداری رخ نداد باید خود را در خصوص بیماری های مقاربتی و یا دوره های از دست رفته تست کنید و معاینه شوید.
  • اگر باروری در زنان رخ ندهد ممکن است بخواهند از بارداری مصنوعی کمک بگیرند به صورتی که سلول تخم مهمان را بارور کرده و در رحم شان جایگذاری کنند. این روند در اواخر 30 یا 40 سالگی بیشتر در ین زنان رایج است.
  • بهتر است قبل از حاملگی به خصوص در سنین 30 یا 40 سالگی که سن بارداری خطرناکی هستند، اطلاعات کامل کسب کرده و از خطرات و عواقب آن مطلع باشید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی