تغذيه سالم خواص مواد غذايي

اپونتیا میوه خوشمزه و پر از خواص کاکتوس

تقویم فارسی اندروید
اپونتیا Opuntia که معمولا میوه کاکتوس یا گلابی خاردار نامیده می شود، نوعی از گیاهان گلدار از خانواده کاکتوس Cactaceae است که بسیاری از آنها به خاطر میوه های خوش طعم شناخته شده و مصرف می شوند.
کاکتوس اپونتیا با نام های دیگری همچون انجیر تیغی ،انجیر هندی ، زبان مادر شوهر و کاکتوس راکتی نیز شناخته می شود. این نام گذاری ها بر اساس ظاهر راکت مانند این کاکتوس بوده اند. این کاکتوس بومی نیمکره غربی است اما اکنون در سراسر جهان رشد می کند و می تواند تا ارتفاع 18 فوت رشد کند. گل های زرد، قرمز یا بنفش و میوه های صورتی، قرمز روشن، زرد و خار دار تولید می کند.
اپونتیا میوه کاکتوس
اپونتیا میوه کاکتوس

طبع میوه کاکتوس

طبع میوه کاکتوس اگر میوه کاکتوس ترش باشد دارای طبع سرد و تر بوده و به بدن رطوبت می‌ دهد و برای افراد با طبع گرم و خشک مناسب است و هر چه مزه آن شیرین‌ تر باشد، طبع آن به سمت گرمی و تری پیش می‌رود. از دانه های این میوه برای تهیه عصاره، روغن و مکمل ها نیز استفاده می شود.
طبع میوه کاکتوس
طبع میوه کاکتوس

ارزش غذایی

100 گرم کاکتوس گلابی خاردار حاوی حدوداً موارد زیر است:

40 کالری
10 گرم کربوهیدرات
3.5 گرم فیبر
کمتر از 1 گرم چربی یا پروتئین
85 میلی گرم منیزیم
14 میلی گرم ویتامین C
0.1 میلی گرم ریبوفلاوین / ویتامین B2
0.1 میلی گرم ویتامین B6
56 میلی گرم کلسیم
220 میلی گرم پتاسیم

خواص میوه کاکتوس

منبع عالی از ریز مغذی‌ها

ریز مغذی‌ های ضروری فراوانی در میوه کاکتوس وجود دارد. این میوه حاوی آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B6 است. از بین این مواد مغذی، ویتامین C و منیزیم بالاترین درصد را دارند.

کاهش سطح کسترول

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف میوه‌ های کاکتوس باعث کاهش قابل توجه چربی بدن، فشار خون و سطح کلسترول می‌ شود. کلسترول معمولا برای ساختن سلول‌ های سالم مفید است. با این حال، سطوح بالای آن با عوارض زیادی همراه بوده و شما را در معرض خطر بیماری‌ های قلبی مانند سکته مغزی، بیماری عروق کرونر قلب و بیماری عروق محیطی قرار می‌ دهد. به شما توصیه می شود یک سبک زندگی سالم برای کاهش سطح کلسترول پیش رو بگیرید از این رو با مصرف میوه‌ های کاکتوس می‌ توانید به سلامتی بدن خود کمک کنید.

کاهش وزن

شیرینی میوه کاکتوس می تواند برای کنترل میل به خوردن شیرینی مضر شما را راضی کند و شما را به اهداف کاهش وزن نزدیک تر کند. یک متاآنالیز در سال 2015 منتشر شده در مجله Nutrition نشان می دهد که مصرف گلابی خاردار ممکن است باعث کاهش قابل توجه چربی بدن، سطح کلسترول و فشار خون شود. این یافته ها نشان می دهد که گلابی خاردار نه تنها باعث کاهش چربی می شود بلکه قلب شما را نیز سالم نگه می دارد.

همچنین فیبر موجود در این میوه اشتها را سرکوب می کند و سیری را افزایش می دهد و کاهش کالری و رعایت رژیم غذایی را آسان تر می کند. فیبر موجود در میوه کاکتوس می‌ تواند با اتصال به مولکول‌ های چربی در رژیم غذایی، به افزایش دفع غذا، کاهش جذب چربی توسط روده و کاهش وزن کمک کند. از طرفی فیبر به مدت طولانی‌ تری در روده باقی مانده و باعث ایجاد حس سیری می‌شود.

کاهش وزن با استفاده از میوه کاکتوس

پاک‌سازی روده بزرگ

فیبر موجود در میوه کاکتوس می‌ تواند به تنظیم عملکرد روده بزرگ کمک کرده و در نتیجه چربی‌ های ناسالم (چربی‌های اشباع) اضافه بدن را دفع کند. ترکیبات میوه کاکتوس با ازبین‌ بردن التهاب روده بزرگ، باعث پاک‌سازی و محافظت از روده می‌ شود.

کمک به هضم غذا

این میوه به دلیل وجود مقادیر زیادی از فیبر، به فرایند هضم غذا کمک می‌ کند. فیبر با افزایش هجم مدفوع و پاکسازی روده ها، به جذب بهتر غذا در ناحیه گوارشی کمک می‌ کند. همچنین در درمان یبوست، نفخ شکم و دیگر مسائل گوارشی مانند زخم معده موثر است.

کاهش التهاب

این میوه به دلیل خواص ضد التهابی آن بسیار ارزشمند است. التهاب مزمن عامل اصلی کمک کننده به آرتریت، بیماری کرون، بیماری عروق کرونر قلب، دیابت و آلرژی است. میوه کاکتوس به جلوگیری از درد مزمن، افسردگی، خستگی و عفونت های مکرر کمک می کند. مواد مغذی موجود در این میوه عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش می دهد و اثرات مضر التهاب را خنثی می کند.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد این مواد تشکیل دهنده میوه کاکتوس می‌ توانند از سیستم ایمنی حمایت کنند، به محافظت از سلامت پوست کمک کنند و از آسیب رادیکال‌ های آزاد و التهابی که به پیری و بیماری کمک می‌ کنند، جلوگیری کند. شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد میوه کاکتوس دارای توانایی ضد کلاستوژنیک است، به این معنی که از DNA در برابر آسیب محافظت می کند.

منبع خوب فیبر که از سلامت متابولیک حمایت می کند.

میوه کاکتوس و منبع خوبی از کربوهیدرات ها و فیبر رژیمی، به ویژه فیبر محلول است. خوردن آن ممکن است به بهبود سلامت روده و کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال کمک کند.

محافظت از قلب و عروق

همان‌ طور که گفتیم یکی از خواص میوه کاکتوس به دلیل فیبر فراوان آن است که سطح کلسترول را کم کرده و در نتیجه خطر چاقی را کاهش می‌ دهد. محتوای فیبر بالای این میوه همچنین فشار خون را کنترل می‌ کند. سطوح بالای کلسترول می‌ تواند باعث بیماری‌ های قلبی شود، به همین دلیل است که باید آن را پایین و متعادل نگه دارید. آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در این میوه به سلامت قلب و عروق کمک می‌ کند. فلاونوئیدهای موجود در گلابی خاردار به پلاکت‌ های خون کمک می کند تا قلب را در حالت نرمال نگه دارد.

طریقه مصرف میوه کاکتوس

اگر میوه کاکتوس را از طبیعت چیده باشید، خارهای ریز و درشتی روی پوست آن می‌ بینید که بسیار تیز و گزنده هستند، پس باید قبل از دست زدن به میوه، خارها را بردارید. یکی از بهترین روش‌ ها برای برداشتن خارها، پوشیدن دستکش خیلی ضخیم یا چرمی است. سپس باید میوه‌ ها را در یک حوله کاغذی یا پارچه‌ ای بپیچید و بغلتانید تا خارها جدا شوند. می‌ توانید از موچین نیز برای برداشتن خارها استفاده کنید.

هر چند که پوست میوه کاکتوس خوراکی است، اما جداکردن آن به حذف کامل خارها کمک می‌ کند. برای پوست‌گرفتن این میوه، ابتدا قسمت بالایی و پایینی آن را با چاقو بریده و سپس پوست میانی را برش دهید یا با دست جدا کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی