دانش و فناوری موبايل، تبلت و لپ تاپ

اين كارها به باتري موبايل آسيب مي زنند

اگر تمایل دارید اوضاع و شرایط باتری موبایل خود را همواره در حالت مطلوب قرار دهید و دست کم یک روز را بدون نگرانی به اتمام برسانید، باید برخی عادات قدیمی خود را کنار بگذارید. در ادامه با هفت گنج همراه باشید..
تقویم فارسی اندروید

بسیاری از افراد فكر مي كنند که شارژ کردن یک موبایل در مقاطع کوتاه منجر به آسیب زدن به باتری آن خواهد شد و بهتر است صبر کنند تا باتری، نزدیک به خالی شدن باشد؛ همین موضوع یکی از اشتباهات بسیار بزرگ در زمینه شارژ کردن تلفن هوشمند است.

روش صحيح شارژ باتري موبايل
روش صحيح شارژ باتري موبايل

باتری هایی که در موبایل به کار گرفته می شوند، از نوع lithium-ion بوده و بسیار حساس هستند؛ دقیقا مانند انسانی که به «استرس» حساس باشد. حال با نگه داشتن باتری در شارژ زمانی که مقدار آن به ۱۰ درصد می رسد، تا کامل شدن و برای مقطعی برابر با ۹۰ درصد، باتری موبایل ما زیر بار استرس قرار خواهد گرفت. [مخصوصا در بخش پایانی]

اگر تمایل دارید اوضاع و شرایط باتری موبایل خود را همواره در حالت مطلوب قرار دهید و دست کم یک روز را بدون نگرانی به اتمام برسانید، باید برخی عادات قدیمی خود را کنار بگذارید. در ادامه با هفت گنج همراه باشید.

اجازه ندهید پس از پر شدن باتری، شارژر به موبایل متصل بماند

 

بر اساس گفته های Battery University، باقی ماندن موبایل پس از شارژ شدن کامل به شارژر، برای مثال در طول شب، در دراز مدت برای عمر باتری زیان بسیاری دارد.

زمانی که باتری موبایل به ۱۰۰ می رسد و شما آن را از شارژر جدا نمی کنید، به شکل مکرر برق روی باتری قطع و وصل می شود تا میزان انرژی آن همواره روی ۱۰۰ درصد باقی بماند. در این شرایط، فشار بسیار زیادی روی باتری موبایل وارد خواهد شد که همین موضوع، باعث تخریب بخش های شیمیایی در آن می گردد.

Battery University این بخش را چنین جمع بندی می کند: «زمانی که شارژ باتری کامل شد، اتصال برق را از باتری قطع نمایید. این کار همانند آن است که پس از چند ساعت ورزش، عضلات خود را ریلکس کنید. مشخصا اگر برای چندین ساعت به ورزش کردن پر استرس و سنگین مشغول شوید، فشار بسیار زیادی روی بدنتان خواهد آمد.»

سعی کنید شارژ باتری به ۱۰۰ درصد نرسد

 

گاهی نیاز داریم که باتری موبایل عمری طولانی داشته باشد اما در مواقعی که کار ضروری با موبایل خود ندارید و بالا بودن عمر باتری آن اهمیتی ندارد، بهتر است آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. باتری های Li-ion نیازی به کامل پر شدن ندارند و در واقع بهتر است آنها را پیش از رسیدن به ۱۰۰ درصد از شارژر جدا کنید چرا که ۲۰ درصد نهایی، یعنی از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، فشار و ولتاژ بالایی به باتری منتقل خواهد شد و در دراز مدت، همین موضوع باعث آسیب دیدگی اش می گردد.

شاید برخی از ما عادت داشته باشیم که همواره موبایلمان، بالاترین میزان شارژ را داشته باشد اما بهتر است در طول روز، هر زمان که می توانیم آن را برای مقطعی کوتاه به شارژر متصل کنیم.

هر زمان که امکانش وجود دارد، موبایل را به شارژر متصل کنید

به جای اینکه تا خالی شدن کامل باتری صبر کنید، همانطور که ذکر کردیم آن را در مقاطع کوتاه تر به شارژ متصل نمایید تا از استهلاک بیش از اندازه اش در زمان شارژ صفر تا صد و بیش از ۲ ساعت، جلوگیری به عمل آید.

بر اساس گفته های Battery University، زمانی که شارژ باتری ۱۰ درصد کم می شود، بهترین موقع برای اتصال موبایل به شارژر است اما چنین راهکاری برای تعداد بسیار زیادی از کاربران امکان پذیر نیست. بر همین اساس است که توصیه می شود چندین بار در روز موبایل را به شارژر متصل کنید.

این کار از طرفی سبب خواهد شد تا باتری تلفن هوشمند به شکل فرسایشی به منبع الکتریسیته متصل نگردد و از سوی دیگر، می توانید همواره شارژ بالایی در موبایل خود داشته باشید.

باتری موبایل را خنك نگهداريد

نکته بعدی، خنک نگه داشتن باتری موبایل به علت حساسیت بسیار بالای این قطعات است که یکی دیگر از مسائل مهم در امر سالم نگه داشتن باتری محسوب می شود. در صورتی که باتری خود را پس از خالی شدن کامل به شارژر متصل کرده و آن را تا ۱۰۰ درصد پر کنید، گرمایی که در همین میان تولید می شود نیز یکی دیگر از عواملیست که از عمر باتری خواهد کاست.

گردآوری و تنظیم: گروه هفت گنج

www.7ganj.ir

منبع: ديجاتو

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی