تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با مضرات مصرف زولبيا و باميه

متخصصان توصیه می کنند روزه‌داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند و حتی از این شیرینی چشم بپوشند و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند...
تقویم فارسی اندروید

متخصصان توصیه می کنند روزه‌داران این شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند و حتی از این شیرینی چشم بپوشند و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند.

زولبيا و باميه - 7ganj.ir
یکی از ماه‌های بسیار مورد توجه در اسلام، ماه مبارک رمضان است. در این ماه به واسطه عوض شدن عادات غذایی روزه‌داران باید بیشتر به نوع غذاها و همچنین مقدار آن توجه کنند. یکی از خوراکی‌های محبوب که البته مختص این ماه هم نیست، زولبیا و بامیه است. این شیرینی انرژی زیادی را به بدن وارد می‌کند. شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و چربی بالا و نیز حرارت زیادی که حین آماده شدن می‌بینند از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیستند. هر دانه بامیه 80 کالری دارد و 100 گرم زولبیا 450 کالری دارد. مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ایام روزه داری، گلیکوژن کبد (منبع ذخیره ی قندی) مصرف می‌شود و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می کند و متاسفانه به دلیل باور غلطی که در جامعه وجود دارد، افراد در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند و ممکن است در اثر جوشیدن، مواد سمی در آنها ایجاد شده باشد، افراط می‌کنند. روزه‌داران با خوردن مقدار زیادی از زولبیا و بامیه اجر روزه را از نظر جسمی و روحی از بین می‌برند و بعد از ماه مبارک رمضان دچار چاقی و افزایش وزن می‌شوند.

هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند. روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید. استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.

کالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است.از طرفی این ماده موجب سیری زودرس،کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت.این امر موجب کمبود‌های تغذیه‌ای بویژه ریزمغذی‌ها نیز می‌شود. مصرف زولبیا و بامیه به معنای مصرف قند با حجم زیاد است. افطار کردن با حجم بالای قند در بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم آنها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. چربی موجود در این شیرینی نیز زیاد است و همین موضوع سبب کندی تخلیه معده می‌شود که برای سلامت مضر است. مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی از کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند. البته اگر مصرف این ماده غذایی در حد مناسبی باشد مشکلی نیست ولی در ایران استفاده از این ماده در ماه رمضان بسیار زیاد است.

سرطان‌زایی زولبیا و بامیه

دکتر سید محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیشتر زولبیا و بامیه ها در روغن‌هایی که چند بار استفاده شده سرخ می‌شود می‌گوید: «سرطان زایی اینگونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است. این زولبیا و بامیه، سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را ایجاد می‌کند.» دکتر اسحاق حسینی به کسانی که مبتلا به ترش کردن معده هستند اکیدا توصیه می‌کند که از مصرف زولبیا و بامیه پرهیز کنند و می‌گوید: «مشکل این افراد با خوردن زولبیا و بامیه به شدت بدتر می‌شود.»

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه «زولبیا و بامیه کلا خوب نیست» اظهار می‌کند: «مردم و حتی آنهایی که کاملا سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند تا آنجایی که می‌توانند از خوردن زولبیا و بامیه خودداری کنند.» وزرات بهداشت نیز از مردم خواسته است:« مواد غذایی آماده مصرف از قبیل زولبیا و بامیه، حلیم، نان و شیرینی سنتی، کله و پاچه، دل و جگر، بستنی، شربت آلبالو و زرشک را از دستفروشان و دوره گردان خریداری نکنند و همچنین در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، به مجوز وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نشانی دقیق کارخانه تولیدکننده و سالم بودن بسته توجه کنند.»
هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به رنگ آن توجه کنیم، هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست، بلکه نشان دهنده این است که در روغن بیشتر جوشیده و حرارت بیشتری دیده و در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.شتر این مواد حاوی اسید چربی به نام ترانس هستند، که دشمن قلب و سیستم گردش خون است و برای همه و به‌خصوص برای کسانی که زمینه ابتلا به بیماری قلبی را دارند، بسیار مضر است.»

گردآوري: گروه هفت گنج

منبع: جام

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی