خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت مطالب اختصاصي

آشنايي با خواص و مضرات گل گاو زبان

در اين مقاله از 7 گنج ، خواص و مضرات گل گاو زبان را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم .با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج ، خواص و مضرات گل گاو زبان را براي علاقمندان گردآوري كرده ايم .با ما همراه شويد…

گل گاو زبان
گل گاو زبان
گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند.

خواص درماني گل گاو زبان

گل‌گاوزبان دارای طبع گرم و خشک است.

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت است از:

1- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

2- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

3- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

4- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

5- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود.

5- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.

6- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

7- دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

گل گاوزبان، دمنوشی مفيد برای سرفه ، سرماخوردگی و آسم

دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است . این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

شربت تهیه شده از دَم کرده گل این گیاه دارویی به عنوان ترکیبی خلط آور برای درمان سرفه قابل استفاده است.

فوايد گل گاو زبان براي پوست ، مو و ناخن:

 جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.
عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی به کار می رود
افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

ساير فوايد درماني گل گاو زبان:

 

جوشانده گل گاو زبان دارای خواص دیگری از جمله تقویت کلیه ها به دلیل ادرار آور بودن و آرامبخش بودن می باشد.

جوشانده گل گاو زبان دارای اسید های چرب ضروری مورد نیاز بدن است که می توانند بر روی وضعیت روحی، روانی یا التهاب داخلی اثر مستقیم داشته باشند.

در صورتی که فرآیند متابولیک بدن مانند موارد وابسته به قلب و عروق به درستی کار نکند، مصرف این داروی گیاهی می تواند مفید واقع شود.
گل گاوزبان به دلیل داشتن سطح بالای کلسیم و آهن و مواد مغذی نظیر پتاسیم، روی، ویتامین های C و B و بتاکاروتن برای زنانی که اغلب دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید است.

جوشانده گل گاو زبان باعث تصفیه خون می شود.

بی‌اختیاری دفع ادرار را نیز درمان می‌کند.

همچنین کاربردهای ویژه گل گاوزبان شامل رفع علائم سودایی از مغز، تقویت اعضای رئیسه بدن، جلوگیری از پیری زودرس، ضدگرگرفتگی، تنظیم عادات ماهیانه و درمان انزال زودرس است.

 

مصرف گل گاو زبان در بارداري، شيردهي و در كودكان:

 

زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنين گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید براي زنان شيرده و کودکان نيز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

با اين حال ، کارشناسان مصرف دَم کرده برگ گل گاوزبان همراه با رازیانه را برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه می نمایند.

فوايد برگ گل گاو زبان:

در بسیاری از کشورها، برگ های تازه این گیاه را در انواع سالاد استفاده می کنند.

در مراحل اولیه ناراحتی های ریوی و یا سرماخوردگی های همراه با تب، بهره گیری از دَم کرده برگ های گل گاوزبان توصیه می شود.

نوشیدن روزی سه بار و هربار 10 میلی لیتر آب برگ تازه یا افشره گل گاوزبان برای رهایی از افسردگی، اندوه و یا اضطراب تاثیرگذار است.

خواص روغن گل گاو زبان:

–     روغن گل گاو زبان، برای درمان  اختلالات پوستی از جمله اگزما، درماتیت سبورئیک که اغلب باعث خارش، قرمزی و پوسته ریزی مخصوصاً در ناحیه سر می شود و  درماتیت عصبی که واکنش پوست نسبت به فشار های عصبی است که منجر به پوسته ریزی و خارش پوست می شود، مورد مصرف قرار می گیرد.

بهترين روش مصرف گل‌گاوزبان

برای استفاده از این گیاه، کافی است مقداری گل‌گاوزبان(دو تا پنج مثقال) را با نیم‌ لیتر آب جوش، همانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور گذاشته و بگذارید تنها 10 دقیقه دم بکشد، بهتر است پس از دم‌کشیدن، ده دقیقه بماند و بعد آن را میل کنید، زیرا در این صورت است که دمنوشِ شما لعاب بسته و خوش‌‎طعم‌تر می‌شود.
خاصیت آرام‌بخشی گل گاوزبان باعث می‌شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

 

مضرات گل گاو زبان

مصرف این گیاه در دوز زیاد یا دراز مدت، به دلیل داشتن موادشیمیایی خطرناکی به نام آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS)  می تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو حیاتی شود.

به دلیل داشتن آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) زنان باردار باید حد الامکان از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این ماده شمیایی ممکن است باعث شود که نوزاد در زمان تولد ناقص به دنیا بیاید. همچنین مادرانی که در حال شیردهی به نوزاد خود هستند، حدالامکان از مصرف گل گاو زبان خودداری کنند زیرا احتمال انتقال این ماده شیمیائی خطرناک از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد.

مصرف روغن گل گاو زبان ممکن است باعث افزایش و طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود به همین دلیل استفاده از آن بر روی زخم ها باید بسیار با احتیاط انجام شود.

افرادی که بر روی آنها عمل جراحی انجام شده است در صورت مصرف گل گاو زبان، احتمال خونریزی در آنها افزایش می یابد به همین جهت حداقل تا 2 هفته پس از جراحی باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این گیاه تا حدی خون را رقیق می کند.
افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب‌لیمو میل کرد. بهترین شیرین‌کننده‌ای هم که می‌توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می‌توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنی‌تان ترکیب شود.

مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

هر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی‌ هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود.

گردآوري و نوشته شده توسط گروه 7 گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

برگرفته از منابع و كتب مختلف طب سنتي

* كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

7 دیدگاه

  • من هر وقت گل گاوزبون با چای سبز قاطی میکردم عصبی و پرخاشگر میشدم تازه ترک اعتیاد هم کرده بود دفعه اول حالم خوب بعد از خوردن مخلوط گل گاوزبان و چای سبز حالت پرخاشگری پیدا کردم گفتم شاید واسه ترک اعتیاد واسه اونم میشد ولی من یک دقیقه قبلش هیچ مشکلی نداشتم دفعه دوم بعد خوردن گاوزبون و چای سبز مخلوط همین مشول براش پیش اومد و دفعه سوم واسه اینکه مطمین بشم ازمص رف مخلوط گل گاوزبون و چای سبز هست دوباره رو خودم تست کردم و بازم همین اتفاق عصبی شدن و پرخاشگری واسم اتفاق افتاد گفتم بدونید تو بعضی سایت دمنوش مخلوط گل کاوزبون چای سبز میفروشن

  • با سلام ، شاید باور نکنید دو نفر از آشناهای ما که همدیگر را نمی شناختند هر روز بجای چای دو سه استکان دمکرده گل گاوزبان میخوردند هردو بعد از چند سال بدلیل سرطان فوت کردند و یکی از آنها مقیم تهران بود. دوباره چند سال از روی آن گذشته بود که یک فامیل ما که در امریکا زندگی میکند و شغلش پزشک و محقق است به ما می گفت که در امریکا تحقیق کردند و دیدند در گل گاوزبان خاصیت سرطان زایی هست و در مداومت سرطان میآورد.

  • سلام
    ممنون میشم جواب بدین
    من روزی یکی قرص دوکسپین 25 مصرف میکنم
    یعنی نباید گل گاوزبان بخورم؟

    • برای استفاده هرگونه دارو کنار این دمنوش گیاهی باید با دکتر مربوطه مشورت کنید دوست عزیز

7 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی