تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت مطالب اختصاصي

آشنايي با خواص انواع كشمش

انگور خشک شده يا همان کشمش، قرن ها پیش به وجود آمده است. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود...
تقویم فارسی اندروید

انگور خشک شده يا همان کشمش، قرن ها پیش به وجود آمده است. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می شود.

145403_10bb01

خواص انواع کشمش و مويز :

۱- كشمش یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می باشد. بنابراین برای افرادی که رژیم های کم سدیم را باید رعایت کنند، خوردن کشمش بسیار مفید می باشد.

2- مویز و کشمش از گروه خوراکی‌های با طبع گرم است و واقعیت این است خوراکی های با طبع گرم به علت مغذی بودن، ضعف و ناتوانی اعضای بدن همچون قلب، کبد، مغز و سیستم تناسلی را تامین می کند و با احیای نیرو، اثر بخشی خود را در افراد با مزاج متعادل و گرم بهتر از افراد سردمزاج نشان می دهد.

3- ترکیبات موجود در مویز می تواند از غلظت خون کاسته و به ارتجاعی بودن رگ ها کمک کند و خون را با سرعت و نیروی بیشتری در سیستم تناسلی به حرکت درآورد.

4- مويز مي تواند به پمپاژ قلب و عملکرد کبد کمک کرده و گرمی و حرارت را در سرتاسر بدن پخش کند.

5- مويز به دلیل داشتن ویتامین های گروه B از شدت استرس روابط جنسی می کاهد و با تقویت مغز و اعصاب سبب افزایش قدرت فهم و درک و انگیزه می شود.

6- كشمش و مويز به دلیل غنی بودن از ریزمغذی ها برای کودکان در حال رشد و دانش آموزان میان وعده تنقلی مناسب، اما بسیار پرکالری است.

7- مصرف روزانه و مرتب آن می‌تواند به تقویت حافظه و پيشگيري از آلزايمر کمک کند.

8- کشمش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

9- کشمش برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است..

10- منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می باشد.

11- کشمش با وجودی که شیرین و چسبناک می باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی شود، حتی می توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می کند… کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می باشد.

12- کشمش منبع خوب ویتامین ها و عناصر مغذی بدن می باشد. عناصر و ویتامین هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.

13- کشمش محتوی مقدار زیادی آهن می باشد… ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. ۱۰۰ گرم کشمش در حدود ۸۸/۱میلی گرم آهن دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم گوشت گاو بین ۴-۲ میلی گرم آهن دارد.

14- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می باشد.

15- فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول ها، بیماری ها و همچنین کنترل قند خون را می شود.

16- کشمش را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.

17- آنتی اکسیدان از پیری و بیماری های حاصله از آن می کاهد.

18-دارا بودن بروم برای سلامت استخوانها

  • بروم ماده معدنی است که رابطه‌ای مستقیم با سلامتی دارد و در سلامت استخوان زنان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. بروم ماده‌ای است که برای تبدیل استروژن و ویتامین D به شکلهای فعال آنها، مورد نیاز است. بعد از یائسگی در زنان میزان استروژن کاهش می‌یابد و باعث حساس شدن استخوانها می‌گردد تا آنجا که هورمون پاراتیروئید دستور به برداشت کلسیم از استخوانها را می‌دهد.
  • مطالعات نشان داده است که بروم از آرتروز استخوانی و پوکی استخوانها جلوگیری می‌کند و تاثیرات مفید استروژن درمانی در زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند را افزایش می دهد. کشمش بین ۵۰ میوه ایست که حاوی بروم می‌باشد.

19- کشمش از سرطان جلوگیری می کند.

20- کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می کند و باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

21- اگر به مدت ۴ هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می یابد.

22- کشمش موجب کاهش استرس می گردد.

23- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ های بدن می شود.

24- کشمش برای درمان بی نظمی معده و یبوست مصرف می شود. برای جلوگیری از این ناخوشی ها می توانید، ۶-۵ عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید…

25- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می کنند، بهتر از بقیه سلول های بدن را از آسیب حفظ می کنند.

26- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می باشد.

27- کشمش مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است..

28- کشمش باعث تقویت اعصاب می شود.

29- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می کند.

30- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید..

31- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می گردد.

32- کشمش، دهان را خوشبو می کند.

33- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می کند.

 » كدام كشمش را  انتخاب كنيم؟

ارقام مختلفي از كشمش در بازار موجود است: کشمش سياه يا مويز، كشمش هاي  آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی، انگوری و … حال اين سوال مطرح مي شود كه از بين اين ارقام كدام نوع بهتر است؟

به حبه های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می شود. در واقع مویز همان کشمش است که از نظر درشتی و رنگ سیاه متفاوت، ولی از نظر خواص پر قدرت تر و کامل تر از کشمش و انگور سبز است. مویز در اثر خشک شدن، خواص خود را از دست نمی دهد و حتی اثر نیروبخش آن بیشتر می شود. معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی و انواع پرگوشت و بی دانه، بهترین و پرخاصیت ترین نوع مویز است. هر چه رنگ بنفش یا سیاه مویز بیشتر باشد قدرت آن در جلوگیری از آلزایمر زیادتر است.

کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است.

کشمش سایه خشک نوعی کشمش است که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگورعسگری به این روش خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست.

»»» تذكر مهم:

سعي كنيد از کشمش انگوری استفاده نكنيد . اين نوع كشمش به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

پس از همین حالا، کشمش را به برنامه غذايي خود  اضافه کنید و از خوردن آن لذت برید.

گردآوري و نوشته شده توسط گروه هفت گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون ذكر نام و لينك فعال به 7 گنج مجاز نيست.

2 دیدگاه

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی