اخبار پزشكي و بهداشتي اخبار داغ

محققان ژن هایی را که عامل عدم درمان سرطان می شوند را پیدا کردند

تقویم فارسی اندروید

محققان ژن های عامل عدم درمان سرطان می شوند را پیدا کردند. تا به حال فکر کرده اید که چرا یک سرطان بعد از تمام مشقت هایی که برای درمان آن کشیده می شود باز عود می کند؟ محققان دست های پشت پرده ی این اتفاقات را شناسایی کردند. با هفت گنج همراه باشید.

درمان سرطان

محققان خانواده ژنی را که باعث می شوند سلول ها سرطانی به سلول های بنیادی تهاجمی تبدیل شوند را پیدا کرده اند. محققان آمریکایی می گویند ژنی را یافته اند که سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود آن ها به سلول های بنیادی تهاجمی تبدیل کنند.  سلول های سرطانی وقتی به سلول های بنیادی تغییر شکل دهند می توانند تا مدتی از رشد بمانند و جلوی تقسیم شدن و رشد بدون وقفه شان گرفته شود. این خانواده ژنی LY6  نام دارد.این سلول های بنیادی می توانند هر آن سرطان را در بدن بیمار از نو آغاز کنند و تمام درمان های قبلی را بی اثر نمایند.

به گفته ی پژوهشگران خانواده LY6 در برای دارو مقاوم بوده و به سختی از بین می روند. در واقع این ژن ها باعث می شوند شانس بقای بیمار کاهش یابد و خطر جدی سرطان هر آن ها را تهدید کند. محققان می گویند کشف این ژن ها می تواند هدف تولید داروهای جدید باشد تا بهتر و ریشه ای تر بتوان با سرطان مقابله کرد. این ژن ها در تخمدان، روده ی بزرگ، معده، ریه، مثانه، مغز و سیستم عصبی مرکزی به صورت غیرفعال حضور دارند. به علاوه 4 تا از مهمترین ژن های این خانواده شامل Ly6D، Ly6E، Ly6H یا Ly6K که در مثانه، مغز و سیستم عصبی مرکزی، روده بزرگ، دهانه رحم، تخمدان، ریه، سر و گردن یافت می شوند درصورتی که فعال شده و در بدون نمود پیدا کنند می توانند باعث ایجاد اثرات بدی در بیمار باشند.

این 4 ژن در صورتی که فعالیت خود را آغاز کنند شانس زنده ماندن فرد به حد زیادی کاهش می یابد. این ژن ها می توانند سلول های سرطانی به خواب رفته را دوباره فعال کنند و باعث شوند سرطان سیر خود را از سر بگیرد. به این ترتیب عامل بازگشت سرطان پس از درمان و عدم توانایی در ریشه کن کردن کامل سرطان به نوعی به همین ژن ها باز می گردد. محققان می گویند حتی نمود یکی از این 4 ژن به تنهایی نیز می تواند باعث بازگشت بیماری باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی